Eugen Onegin

Opera 8.2–15.2

Boka Biljetter

Eugen Onegin

Stjärnspäckat med Peter Mattei och Maria Fontosh i en scenisk konsertuppsättning av Tjajkovskijs klassiker.

Handlingen – i korthet
Först vill hon men inte han, sedan vill han men inte hon.
Det är det enklaste sättet att sammanfatta handlingen i Tjajkovskijs klassiska opera, baserad på ett poem av Pusjkin.

Han är Eugen Onegin, en dandy som lever i sus och dus i Sankt Peterburg. Hon är Tatiana, en ung kvinna från landet, som träffar Onegin via hans vän, poeten Lenskij. Tatiana blottar sitt hjärta i kärleksbrev till Onegin, men han avvisar henne och flirtar i stället med hennes syster Olga, Lenskijs fästmö. Lenskij utmanar Onegin till en duell och dör på kuppen.

Efter några års kringflackande återvänder Onegin till Sankt Peterburg och när han återser Tatiana blir han bottenlöst förälskad i henne. Men då är det redan på tok för sent.


Scenisk konsert
Världsbarytonen Peter Mattei iklär sig rollen som adelsmannen Eugen Onegin. Motspelerskan är den välkända sopranen Maria Fontosh i rollen som Tatiana. Maria fick vi senast möta som Desdemona i Verdis Otello på NorrlandsOperan 2011.

Det är en scenisk konsertuppsättning av operan och och bland de många välkända sångarna finns också Daniel Johansson och Nikolay Didenko. Regissör är Dmitri Bertman som även gjorde Otello på NorrlandsOperan 2011. NorrlandsOperans Symfoniorkester leds av stjärndirigenten Okko Kamu och alla backas upp av NorrlandsOperans kör under ledning av Tomas Pleje. Mer om de medverkande längre ner på sidan.

Fina recensioner och bilder från föreställningen hittar du här.


Historien bakom...

Pjotr Tjajkovskij fick våren 1877 ett kärleksbrev från en av sina unga studenter, ett brev som han inte brydde sig mycket om. Samma månad blev han introducerad till Pusjkins poem Eugen Onegin av en vän som tyckte att detta kunde vara ett bra material för en opera. I berättelsen får huvudkaraktären ett rörande kärleksbrev från en allvarlig ung kvinna - och avvisar henne, med katastrofala följder.

Tjajkovskij såg detta sammanträffande som ett omen och ville inte uppleva samma scenario i verkligheten. Så när han fick ett nytt brev från sin beundrarinna gick han med på att träffa henne, och snart var de gifta och operan till två tredjedelar färdigskriven.

Äktenskapet blev dock en katastrof. Både Tjajkovskij och hans unga hustru var båda olyckliga och de skiljde sig efter bara några månader. För operan gick det bättre och Eugen Onegin håller fortfarande en särställning som den mest spelade och älskade bland ryska operor.

Medverkande:
Peter Mattei
: Eugen Onegin
Maria Fontosh: Tatiana
Daniel Johansson: Lenskij
Agneta Lundgren: Madame Larina (från Kgl Operan)
Katarina Leoson: Olga (från Kgl Operan)
Merle Silmato: Filipevna
Nikolay Didenko: Prins Gremin
Johan Christensson: Triquet
Andreas Franzén: Zaretskij & en kapten

NorrlandsOperans Symfoniorkester
NorrlandsOperans kör
Körledare: Tomas Pleje

Dirigent: Okko Kamu
Regissör: Dmitri Bertman
Ljusdesign: Kevin Wyn-Jones
Scenograf: Peter Öhgren

I samarbete med Kungliga Operan.

 

Kungliga Operan

 

 

 

 

Biografier

Peter Mattei (Eugen Onegin)
Barytonsångaren Peter Mattei utbildade sig vid Kungliga Musikhögskolan och Operahögskolan i Stockholm. Han debuterade 1990 på Drottningholms Slottsteater som Nardo i La Finta Giardiniera och gjorde följande år en sensationell tolkning av Pentheus i Backanterna i Ingmar Bergmans regi på Kungliga Operan. Det internationella genombrottet kom 1998 som Don Giovanni i Peter Brooks nu legendariska produktion i Aix-en-Provence. Sedan dess har Mattei gjort bejublande framträdanden i denna roll på scener som Metropolitan Opera, Teatro alla Scala, Opéra National de Paris, Wiener Staatsoper, Opernhaus Zürich, Den Norske Opera och Kungliga Operan i Stockholm. Med sina framträdanden på prestigefyllda scener som dessa liksom på Covent Garden i London, Bayerische Staatsoper i München, Staatsoper Berlin och Salzburger Festspiele har han etablerat sig i toppskiktet av internationellt verksamma sångare.

Bland Peters övriga roller kan till exempel nämnas Greven i Figaros Bröllop, Figaro i Barberaren i Sevilla, Marcello i La Bohème, Wolfram i Tannhäuser, Posa i Don Carlos och titelrollerna i Eugen Onegin och Brittens Billy Budd. Bland milstolparna i karriären märks den prestigefyllda säsongsöppningen på La Scala 2011 (Don Giovanni) och en sensationell rolldebut som Amfortas i Parsifal på Metropolitan under våren 2013.

Peter Mattei är även en eftersökt gäst på världens konsertscener och har spelat in flera skivor, första solo-CD:n kom 2011, Great baritone arias (BIS). Nyligen kom Once In My Life (Ladybird) med älskade låtar ut ”the American Songbook”. 2009 sjösatte han en egen festival i Luleå med konserter och opera av högsta internationella klass. Både hans Figaro i Barberaren i Sevilla och Amfortas i Parsifal på Metropolitan har även nått miljonpublik vid digitala direktsändningar till biografer världen över.  År 2004 utnämndes Peter Mattei till Hovsångare.

Läs Peter Matteis fullständiga biografi här. 



Maria Fontosh (Tatiana)
Maria Fontosh är född i Ukraina och uppvuxen i Ryssland. Hon är utbildad vid Musikhögskolan i Moskva och vid Operahögskolan i Stockholm. Hon gjorde sin debut på Vadstena Akademien 1999 och har sedan dess uppträtt på många scener runt om i världen. Bland annat Kungliga Operan i Stockholm, operan i Frankfurt, Opéra National de Paris, Ruhr-Triennalen, Malmö Opera, Palau de les Arts i Valencia, Teatro Nacional de Sao Carlos i Lissabon samt på Matteifestivalen i Luleå.

Bland Marias roller finns bland andra; Rosina i Barberaren i Sevilla, Musetta och Mimì i La Bohème, Marie i Brudköpet, Tatjana i Eugen Onegin och Violetta i La traviata. Säsongen 2009/2010 innefattade Così fan tutte och Figaros bröllop på Kungliga Operan och Faust på Semper Oper i Dresden. Under säsongen 2010/2011 lade Maria Fontosh ytterligare en roll till sin repertoar då hon sjöng Desdemona i Otello här på Norrlandsoperan. Säsongen 2011/2012 innefattade Micaela i Carmen på Kungliga Operan i Stockholm. Maria har även framträtt i olika konsertsammanhang, till exempel med Kungliga filharmonikerna, Sveriges radios symfoniker och Frankfurt Radio Symphony Orchestra. År 2002 belönades Maria Fontosh med tredje pris i Plácido Domingos Operalia i Paris.

Läs Maria Fontosh fullständiga biografi här

 

Johan Christensson (Triquet)
Johan Christensson har sedan 1990-talet etablerat sig som en av Skandinaviens ledande och mest efterfrågade konsertsångare. Under 2000-talet har han synts mer och mer på operascenen och har lovordats för sina insatser. Till exempel för tolkningen av Gustav III i Piteå kammaroperas uppsättning av God Natt, Madame, och Powder her face.

Våren 2007 framträdde Johan för första gången på en fransk operascen i rollen som Kurt i Fenélons Faust på Théâtre du Capitole i Toulouse. Johan har också medverkat i bland annat Monteverdis L’Orfeo på Drottningholms Slottsteater, Messias i Oslo Domkirke och i konsertframföranden av Belshazzar (Händel), Skapelsen (Haydn) och Requiem och Mässa i C-moll (Mozart).

2008 medverkade Johan i världspremiären av Carl Unander Scharins kammaropera The Crystal Cabinet med Piteå Kammaropera. 2010 repriserade han sin roll i Faust på Bastilleoperan i Paris. Bland Johans senaste operaengagemang finns Gualtiero i Vivaldis Griselda vid Teatro Municipal in Rio de Janeiro och läraren i Janáčeks Den listiga lilla räven på Läckö slott.

Läs Johan Christenssons fullständiga biografi här.

 

Katarina Leoson: (Olga)
Katarina Leoson tog examen från Operahögskolan i Stockholm 1998. Hon gjorde sin debut på Kungliga Operan i Stockholm redan 1996, som Tredje damen i Trollflöjten.

Sedan 2001 tillhör hon solistensemblen på Kungliga Operan, där hon framträtt i roller som Suzuki i Madame Butterfly, Maddalena i Rigoletto, Olga i Eugen Onegin, Tisbe i Askungen, Erda i Rhenguldet och Orfeus i Orfeus och Eurydice. Rollerna under de senaste säsongerna har omfattat Carmen i en nyproduktion signerad Vincent Boussard, Pauline i Spader Dam, Fricka i Valkyrian och Ulrica i Maskeradbalen.

Katarina har även sjungit på Finlands Nationalopera och våren 2014 gästar hon Oper Frankfurt i rollen som Lucia Vingradito i Rossinis Den tjuvaktiga skatan. Katarina Leoson har även gästat Det Kongelige Teater, Drottningholms Slottsteater samt Brooklyn Academy of Music, på turné med Folkoperan. Katarina sjunger också på konsertscenen.

Läs Katarina Leosons fullständiga biografi här.

 

Agneta Lundgren (Madame Larina)
Agneta Lundgren är utbildad vid Kongelige Dansk musikkonservatorium i Köpenhamn och Operahögskolan i Stockholm. Hennes debut var som Fiordiligi i Mozarts Così fan tutte på Kungliga Operan 1981.

Vid Kungliga Operan har Agneta Lundgren haft roller som Grevinnan i Figaros bröllop, Donna Elvira i Don Giovanni, Pamina och Första damen i Trollflöjten, Berta i Barberaren i Sevilla, Clotilde i Norma, Desdemona i Otello, Mimi och Musetta i La Bohème, Tosca och Madame Butterfly, Isabella i Boccaccio, Mme de Folle Verdure i Offenbachs Pariserliv, Santuzza i Mascagnis På Sicilien, Eurydike i Orfeus i underjorden, Yasodarha i Siddharta, Marie i Wozzeck, Norna i Ragnarök och Gerhilde i Valkyrian, Kokerskan i Näktergalen, Ludmila i Brudköpet, Larina i Eugen Onegin, Lucia i På Sicilien.

På Drottningholms Slottsteater har hon framträtt som Diana i Dianas träd och Clorinda i Askungen.

Källa: Kungliga Operan

 

Merle Silmato (Filipevna)
Mezzosopranen Merle Silmato är född i Estland och utbildad lärare i ryska och rysk litteratur. Den professionella sångkarriären inledde hon vid Estlands Musikhögskolan och tog därefter sin magisterexamen 2006 vid Sibelius-Akademin i Finland. Under studierna uppträdde hon i Sibelius-Akademins Opera Studio i rollen som Bianca i Brittens The Rape of Lucretia, liksom som Filipevna och Larina i Tjajkovskijs Eugen Onegin och Eboli i Verdis Don Carlos.

Merle Silmato har uppträtt vid Estniska Nationaloperan, bland annat i rollen som The Innkeeper i Musorgsky's Boris Godunov (2003), Pauline i Tjajkovskijs Spader dam (2004-2008) och Verdis Maskeradbalen (2009-2010). I Tartu 2006 sjöng hon titelrollen i Bizets Carmen, följt av Azucena i Verdis Trubaduren (2007-2008). 2012 repriserade hon sin roll som Azucena vid Opera Lahti i Finland.

Hon har vidare uppträtt vid Finlands Nationalopera som Kseniya i Musorgsky Boris Godunov och den 3:e damen i Mozarts Trollflöjten (2008-2009). Samma roll sjöng hon 2010 vid Opera de Bauge, Frankrike, där hon även har gjort rollen som Filipjevna i Eugene Onegin tidigare. Hon har nyligen ingått i den ensemble som framfört Eugen Onegin under säsongen 2013-2014 i Tartu. Merle Silmato har även har gett solokonserter i ett flertal länder, och bland andra uppträtt med Estlands nationella symfoniorkester.

 

Andreas Franzén (Zaretskij & en kapten)
Andreas Franzén från Stockholm tog sin masterexamen vid Operahögskolan i Stockholm 2010. Han är utbildad inom komposition vid konservatoriet i Århus, och inom dirigering vid Musikhögskolan i Stockholm. Andreas operadebut var som Kungen av Skottland i Drottningholms Slottsteaters uppsättning av Ariodante. Sedan dess har Andreas engagerats på operahus som Kungliga Operan i Stockholm, Wermland Opera och Den Norske Opera. Våren 2013 sågs Andreas Franzén senast på NorrlandsOperan, som Colline i La Bohème. Samma år sjöng han också Bartolo/ Antonio i Figaros bröllop på Confidencen. Bland Andreas senaste utmärkelser kan nämnas Svenska Wagnersällskapets Bayreutstipendium, Musikaliska Akademiens nationella stipendium och Drottningholmsteaterns vänners stipendium.

Läs Andreas Franzéns fullständiga biografi här.


Nikolay Didenko
(Prins Gremin)
Bassångaren Nikolay Didenko har examen från The Moskow Academy of Choral Art i både sång och dirigering. År 2003–2004 var han solist på Nya Operan i Moskva och till 2005 en av sångarna på The Houston Grand Opera Studio. Här har han deltagit i flera produktioner, som Turandot, Il Barbiere di Siviglia, La Bohème och Tosca.

På operascenen har han nyligen haft succé på Bolshoi Teatern i La Sonnambula. Han har också sjungit Eugen Onegin med Cologne Opera där han är regelbundet anlitad. Nyligen sjöng han för första gången Filippo II i Don Carlo och Leporello i Don Giovanni. Han har även framträtt på scener som Opera National de Paris Bastille, Royal Danish Opera, Washington Opera, New York City Opera och Bilbao Opera – för att nämna några.

Även på konsertscenen känner Nikaolay Didenko sig hemma. Säsongen 13/14 har han sjungit Sjostakovitj i Minnesota och i Suntory Hall med Tokyo Symphony Orchestra samt Eugene Onegin with Cologne Opera. Senare återvänder han till Bolshoiteatern och kommer även gästa Teater an der Wien.

Läs Nikolay Didenkos fullständiga biografi här. (Endast engelska).


Daniel Johansson  (Lenskij)
Tenoren Daniel Johansson är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm och har låtit tala om sig som en av de mest intressanta unga svenska sångarna av idag. Han har varit knuten till Den Norske Opera där han sjungit roller som Tamino i Trollflöjten, Rodolfo i La Bohème, Macduff i Macbeth, Alfred i Läderlappen och Narraboth i Salome. Rodolfo och Tamino har han även gjort på Kungliga Operan i Stockholm.

Förutom sin roll här i Eugen Onegin, har han under innevarande säsong framträtt som Nemorino i Kärleksdrycken på GöteborgsOperan, och sjunger även i La Bohème på Den Norske Opera och Trollflöjten på Kungliga Operan.

Bland utlandsengagemangen märks Alfredo i La Traviata på Grand Théâtre de Genève, Trollflöjten på Palau de les Arts i Valencia och Pinkerton i Madam Butterfly på Teater Hedeland. Daniel Johansson har fått fina utmärkelser och även medverkat i flera konserter.

Läs Daniel Johanssons fullständiga biografi här.


Okku Kamu (dirigent)
Finländske dirigenten Okku Kamu föddes in i en musikerfamilj 1946 och började violinstudier redan vid två års ålder. Som sexåring kom han in vid Sibelius Akademien. Vid 20 års ålder blev han vald till förste konsertmästare vid Finlands nationalopera men bestämde sig snart för att bli dirigent. I det närmaste självlärd, blev han 1969 förste gästdirigent vid Kungliga operan i Stockholm och vann samma år Herbert von Karajan dirigenttävling. Som en del av priset fick han göra en skivinspelning med Berlinfilharmonikerna för Deutsche Grammonfon. Sedan dess har hans dirigentkarriär tagit honom över nästan hela världen.

Okku Kamu har varit chefdirigent för Finska Radions Symfoniorkester, Helsingforsfilharmonikerna, Stockholm Sinfonietta Finlands Nationaloperas orkester, Holländska Radions orkester, Oslofilharmonikerna och Helsingborgs Symfoniorkester.
Han är känd för sin mångsidighet och som gästande dirigent har han arbetat med de flesta orkestrarna världen över. Som operadirigent har han framträtt på till exempel Metropolitan operan i New York, Covent Garden i London och Bolshoi Teatern i Moskva.
Okku Kamu har gjort en mängd skivinspelningar.

Källa: Malmö Symfoniorkester


Dmitri Bertman
(regissör)
Dmitri Bertman föddes i Moskva 1967 och studerade vid ryska Teaterakademin. 1990 engagerades han som musikteaterchef på Elizabet Buhne teatern i Salzburg, Österrike. Samma år grundade Dmitri Bertman Helikon Operan i Moskva. Ett operahus som snabbt blev erkänt och uppskattat världen över. Gästspel i bland annat London, Paris och Salzburg har genomförts och Dmitris produktioner har också presenterats vid en rad olika internationella festivaler. Dmitri Bertmans kreativitet och kompetens efterfrågas över hela världen. Han är idag professor och leder den ryska teaterakademins musikteateravdelning. Han har under åren fått hedrande utnämningar och priser, han bär också den främsta titel som ges av regeringen i Ryssland, The People’s Artist of Russia. Våren 2010 var Dmitri aktuell på NorrlandsOperan, som regissör av Verdis Otello. På hösten samma år regisserade han Giordano, på Kungliga Operan i Stockholm. Listan på Dmitri Bertmans produktioner är lång, några av titlarna är; My Fair Lady, Eugene Onegin, Tsar’s Bride, Prince Igor, Tosca, Nabucco, Rusalka, La Traviata, Il Barbiere di Siviglia, Le Nozze di Figaro, The Queen of Spades. Och många fler.

Läs Dmitri Bertmans fullständiga biografi här.

Kevin Wyn-Jones (ljusdesigner)
Kevin Wyn-Jones har utbildat sig vid Mountview Theatre School i London och har sedan dess arbetat internationellt med teater och opera tillsammans med regissörer som Andrejs Zagars, Dmitry Bertman, Kasper Bech-Holten, Alexandra Titel och Staffan Valdemar Holm. På NorrlandsOperan har han ljussatt Elefantmannen. Inom det närmaste året väntar Salome på Hong Kong Opera, Rosenkaviler på Litauens Nationalopera och Il Trovatore på Latvian National opera i Riga.

Peter Öhgren (scenograf)
Peter Astor Öhgren har gjort scenografi till teater, opera, film, musikal och dans sedan mitten av 1980-talet. På NorrlandsOperan har han skapat scenografi till kammaroperan Julie och dansfilmen Outside In som i fjol vann Best Film-priset vid Dance Camera West i Los Angeles.