Elektra

Opera 14.8–23.8

Boka Biljetter

Elektra

NorrlandsOperan och scenkonstkollektivet La Fura dels Baus skapar en monumental utomhusföreställning av Richard Strauss enaktsopera.

Blodet forsar över kaserngården.
Elektra bidar sin tid.
Enorma ståljättar reser sig upp.
Elektra förbannar sin mor.
En skog sätts i brand.
Elektra kräver hämnd!

Lyftkranar, mekaniska jättar med sångare stående i bröstkorgarna, containrar fyllda med blod. Elektra är NorrlandsOperans största produktion genom tiderna. Operan bygger på den antika myten om kvinnan som gör allt för att hämnas mordet på sin far, kung Agamemnon.

Spelplatsen, totalt två hundra meter lång, uppförs på det gamla militärområdet Umestan i närheten av Umeås stadskärna. Över fältet breder sig konturerna av den döde kungen i sin grav. Publikläktaren rymmer två tusen personer och representerar samtidigt palatset där Elektras minst sagt dysfunktionella familj lever med sina tjänare.

Musiken är kraftfull och expressionistisk. Vid uruppförandet 1909 rusade publiken svimfärdig ut ur salongen. Strauss djärvhet inspirerar La Fura dels Baus i sin iscensättning av Elektras vrede och hämndlystnad.

Det västerbottniska skymningsljuset ger den rätta inramningen när skogen brinner och blodet forsar. NorrlandsOperans Symfoniorkester, solisterna och statisterna som med sina kroppar ger ståljättarna liv, de hundratals människor som arbetar med föreställningen utanför scenen, för att inte tala om publiken – är alla med och skapar en historisk uppsättning. I Umeå, 2014.

KONSTNÄRLIGT TEAM
Dirigent: Rumon Gamba                                                              
Konstnärligt koncept: Carlus Padrissa*
Regi: Carlus Padrissa*
Biträdande regissör: Esteban Muñoz
Koreografi: Mireia Romero*
Kostymdesign, mask & rekvisita: Clara Sullà*
Pyroteknik: Thomas Bautenbacher*
Ljusdesign: Carles Rigual
Ljuddesign: Lars Wern

*La Fura dels Baus

SOLISTER
Ingela Brimberg – Elektra
Susanna Levonen
– Chrysotemis, Elektras syster
Ingrid Tobiasson – Klytaimnestra, mor
Thomas Lander – Orestes, bror
Magnus Kyhle – Aigistos
Margaretha Dahlhamn
– Tjänarinna 1
Agneta Lundgren
Tjänarinna 2/Släpbärerskan
Katarina Leoson – Tjänarinna 3
Sara Olsson – Tjänarinna 4
Karin Andersson
Den förtrogna/Tjänarinna 5
Anneli Lindfors – Vakterskan
Niklas Björling Rygert
– En ung tjänare
Lennart Forsén
– Uppfostraren/En gammal tjänare

NorrlandsOperans Symfoniorkester och gästmusiker.

Produktionen innefattar 73 musiker och en mängd statister. När Elektra sätts upp i Umeå 2014 blir det första gången i historien som operan görs utomhus i det här formatet.

La Fura dels Baus
Det katalanska scenkonstkollektivet La Fura dels Baus (Illern från Baus) grundades 1979 och har sina konstnärliga rötter i urban gatuteater. Deras globala genombrott kom med iscensättningen av den olympiska invigningen i Barcelona 1992. Sedan dess fortsätter de att skapa spektakulära konstnärliga projekt världen över. I varje produktion har spelplatsens arkitektur stor betydelse och föreställningarna förverkligas i täta samarbeten med lokala aktörer och ortsbefolkning. Se exempel.

La Fura_grå   Catala_grå

Huvudsponsorer:

Baltic_grå  VK_grå  

 

I samarbete med:

K_O_grå  Lerstenen_grå  Umestan_grå      

 

Med stöd av:

Umeå2014_grå    Kulturrådet_grå 

Bra att veta

Elektra spelas utomhus
Utomhusarrangemang bjuder på en alldeles särskild atmosfär, vilket också innebär att publiken accepterar en viss risk om det skulle bli dåligt väder. NorrlandsOperan kommer att framföra föreställningen även vid dåliga väderförhållanden – så längre det inte utgör en säkerhetsrisk. Som besökare ber vi dig vara förberedd på att det kan regna under en föreställning och vi rekommenderar att varma kläder och regnskydd medtages. Observera att paraplyer inte är tillåtna på publikläktaren. Förseningar eller avbrott under en föreställning på grund av dåligt väder kan förekomma. Läs också info längre ner, Vid avbruten eller inställd föreställning.

Tid och språk
Föreställningen är ca 100 min, utan paus, och sjungs på tyska med svensk och engelsk texning.

Syntolkning, rullstol, hörslinga
* Föreställningen den 16.8 syntolkas på svenska. Föranmälan krävs och görs till biljetter@norrlandsoperan.se. Begränsat antal platser.

* Hörslinga finns på rad 1-4, samt rullstolssektionerna. För mer information kontakta biljettkontoret

* Rullstolsplatser finns längst fram på höger och vänster sida.

Sveriges Telvision spelar in
Föreställningarna den 21.8 och 23.8 kan komma att spelas in och sändas av Sveriges Television. Du som är publik till en av dessa föreställningar accepterar att du kan komma att filmas och synas i bild.

Föreställningskassa i samband med föreställning
Vi rekommenderar att du förköper dina biljetter, men det kommer att finnas en föreställningskassa vid spelplatsen på Umestan med öppettider kl 19.00-21.00 inför varje föreställning.

OBS:
Inget insläpp efter föreställningens start – köpt biljett kan inte kompenseras eller återköpas. Ändringar i rollbesättningen kan förekomma, det berättigar inte till återköp av biljett eller annan kompensation.

Vid avbruten eller inställd föreställning
Om en föreställning behöver avbrytas efter mindre än 60 minuters speltid – eller blir helt inställd – lämnas pengarna tillbaka mot uppvisande av originalbiljett. Biljetten kan lämnas tillbaka till och med en månad efter föreställningen.

Om en föreställning måste avbrytas efter mer än 60 minuters speltid utgår ingen kompensation.


Har du missat reklamfilmen för Elektra så kan du se den längst ner på den här sidan. Du kan också höra regissören Carlus Padrissa från La Fura dels Baus berätta varför man ska se föreställningen. Till hjälp är tolken Monika Wahlström.

Hitta till spelplatsen

jordglob

Här hittar ni en länk till Google-maps med spelplatsen för Elektra utmärkt.

Cykel eller promenad
Det bästa sättet att ta sig till Umestan (gamla I:20-området) är med cykel eller att ta en promenad. Att promenera från Umeå centrum, Rådhustorget, tar ca 15 minuter.

Ha rådhustorget som utgångspunkt och följ sedan Kungsgatan åt vänster tills du kommer fram till E12:an. Gå höger och följ E12 norråt, korsa E12 vid ridvägen och följ ridvägen norråt mot järnvägen. Ta gångbron över järnvägen och du ser Umestan på din vänstra sida.

Cykelparkering: (fylls på när vi har mer info)

Med bil
E:4-an norrifrån:

Följ E4:an mot Hissjövägen/väg 363 i Umeå. När du kommer in i Umeå kör du igenom två rondeller och tar sedan tredje avfart i den tredje rondellen. Kör rakt fram på E12:an i 2,5 km, ta sedan avfarten mot Sorsele/Västerslätt/väg 363. Sväng höger in på väg 363/Hissjövägen när du når korsningen. Sväng första höger och sedan höger igen så ser du snart Umestan på din vänstra sida.

E:4-an söderifrån:
Kör E4:an tills du når första rondellen nära umeå, ta där andra avfart in på E12. Följ E12 genom stan och över järnvägsövergången, håll därefter till höger och sväng höger in på väg 363/Hissjövägen. Sväng sedan höger och höger igen så ser du snart Umestan på din vänstra sida. 

Från Vindeln:
Följ väg 363/Hissjövägen genom sex rondeller. Ta sedan första vänster när du ser de gula reglementshusen på vänster sida. Sväng sedan höger så ser du snart Umestan på din vänstra sida.

Parkering: (fylls på när vi har mer info)

Med buss
Sök busstider på www.tabussen.nu


Med taxi
Här finner ni nummer till några av taxibolagen i Umeå.

Umeå Taxi   – Tfn: 090-77 00 00
Sverige Taxi – Tfn: 090-10 01 00
Björkstaden Taxi – Tfn: 090-360 00
Ecotaxi – Tfn: 090-91 19 11

Hitresande till Elektra - bo på nyrenoverade Stora Hotellet

För er som kommer hitresande för att ta del av Elektra i augusti kan vi varmt rekommendera boende hos våra vänner på Stora Hotellet. Detta nyligen öppnade, praktfullt totalrenoverade hotell ligger mitt i centrum, ett stenkast från Umeälven och cirka 15 minuters promenad från spelplatsen.

Förutom läget, komforten och den fantastiska atmosfären på hotellet finns givetvis all service och alla bekvämligheter på armlängds avstånd. Restaurangen Gotthards Krog, nyöppnade Kulturbageriet och delikatessbutiken DuÅ är alla belägna på det inomhustorg som finns i direkt anslutning till hotellet.

För mer information om boendealternativ och bokning, besök www.storahotelletumea.se

 Stora hotellet_grå

Boka Elektrasupé på anrika Officersmessen!

rex_massen_110707-1690_500x333.jpg.1020x680_q85_crop_upscale_500x333
Officersmessen på Umestan. Foto: Rex.

I samarbete med Rex och Officersmessen har vi det stora nöjet att erbjuda alla som köper biljett till uppsättningen av Elektra möjligheten att avnjuta en tre-rätters supé på den anrika Officersmessen innan föreställningen. Supén serveras kl 18.00, i god tid före föreställningsstart. 
 

Meny

Förrätt
Krämig kräftsallad på toast med Prästost och äpple, toppad med syrad fänkål
Varmrätt
Mjukbakad kalvrygg med kantareller och smålök,
Serveras med rostad potatis & smörad kalvsky
Dessert
Crème Royal med hallon och blåbär

Vegetariskt alt. finns, kontakta Rex för information, 090 70 60 50.

Pris 3-rätters meny: 375 kr

Dryckespaket:
Komplettera gärna med dryckespaket av utvalda viner till förrätt och varmrätt: 125 kr
(Fullständiga rättigheter och Officersmessens bar är öppen under hela middagen).

Pris för supé inkl. dryckespaket: 500 kr.
 

Boka bord:

Bord bokas direkt via Rex Bar & Grill.
Tel: 090-70 60 50 eller via e-post: rex@rexbar.com
Ange ”Elektrasupé” vid bokning.
 

Om du föredrar något enklare innan föreställning:

I anslutning till föreställningen vid ”scenområdet” erbjuds också en enklare bar där Rex serverar öl, vin, läsk & vatten, kaffe, snacks och ett fast-food alternativ. Här är det drop in för alla som vill ta något gott innan operan. Välkommen!

Biografier

Rumon Gamba
Rumon Gamba
, dirigent

Brittiske dirigenten Rumon Gamba föddes i England 1972. Efter avslutade dirigentstudier vid Royal Academy of Music i London, satte karriären fart och har hittills inneburit uppdrag för BBC:s orkestrar samt flera konsert- och operahus världen över, bland annat Munchens Filharmoniker, belgiska nationalorkestern, Göteborgs symfoniker samt som chefdirigent på Island 2002–2010. Han har gjort nedslag i Kanada, Australien, Nya Zeeland, Kina och Japan, dirigerat New York Filharmonikerna och även BBC Proms konserter i Royal Albert Hall.

Rumon har vunnit flera priser och är sedan 2002 invald i Royal Academy of Music. Han är specialiserad på filmmusik och har skivkontrakt med Chandos, som bland annat gett ut hans Grammynominerade Korngold-CD. 2007 dirigerade han i Umeå första gången, under en engelsk musikafton med NorrlandsOperans Symfoniorkester. ”Honom ska vi ha”, sa man och sedan 2009 är Rumon med sin entusiastiska, omtalade dirigentstil chefdirigent på NorrlandsOperan. Idag är han även chefdirigent för Ålborgs Symfoniorkester.
 

 Padrissa_webb_300_300-4_c-Hosl
Carlus Padrissa, regissör

Carlus Padrissa är en av sex medlemmar i La Fura dels Baus, ett av de mest innovativa och prestigefyllda scenkonstkollektiven på den spanska teaterscenen. Från de tidiga åren på 80- och 90-talet finns höjdpunkter som Accions, Suz/O/Suz, Tier Mon, Noun och MTM, vilka grundade La Fura dels Baus ställning som kultgrupp bland både kritiker och publik.

Carlus Padrissa var drivkraften bakom La Fura dels Baus deltagande i OS i Barcelona 1992. Vidare har han tillsammans med Àlex Ollé regisserat Mar Mediterrani, Mar Olímpic, en föreställning med symfonisk musik komponerad och dirigerad av Ricky Sakamoto, som både chockade och fascinerade miljontals tittare världen över.

Ett av gruppens storskaliga projekt var den konstnärliga ledningen av skeppet Naumon (2003), en gammal pråm som gjordes om till ett modernt flytande kulturcenter och färdades de över 5 500 milen från Atlanten via Medelhavet till Kinesiska havet. I båtens lastutrymme regisserade Carlus Padrissa Monteverdis Orfeus. Ett annat evenemang av monumentalt format var Los Fusilamientos de Goya (2008), som uppfördes under tvåhundraårsjubileet av 2 majupproret i Madrid och sågs av en halv miljon människor.

Carlus Padrissas stora kapacitet som scenkonstregissör har gett honom ett särskilt förhållande till Wagners operor och till den indiske dirigenten Zubin Mehta. Andra operor som han regisserat är Turandot, Michaels Reise um die Erde, Carmina Burana,Trojanerna, Romtrilogin och Orfeus och Eurydike. Fler tidiga samarbeten med Àlex Ollé och skulptören Jaume Plensa är La Atlántida och Le martyre de Saint Sébastien. Tillsammans med Alex Ollé har han även regisserat Staden Mahagonnys uppgång och fall och DQ. Don Quijote en Barcelona. Andra uppsättningar är La Damnation de Faust, Trollflöjten, Riddar Blåskäggs borg och Diary of a Missing Person. Han har även regisserat Auf den Marmolkippen, Sonntag auf Licht, Babylon, Parsifal och Sanson y Dalila (2013).
 

Esteban Munos
Esteban Muñoz , biträdande regissör

Esteban Muñoz har studerat scenframträdande, musikvetenskap och konstvetenskap vid Ludwig Maximilian universitetet i München. Han slutförde sin magisterexamen i dramaturgi vid den bayerska Teaterhögskolan och hans karriär som regissör började på Teatro Municipal i Santiago, där han senare verkade som regiassistent och produktionsledare.

Muñoz har arbetat som assistent till regissörer som Calixto Bieito, Michael Hampe, Emilio Sagi, Christian Boesch, Rodrigo Navarrete och Hugo de Ana, i produktioner på Teatro Municipal de Santiago de Chile, Teatro del Lago (Chile), Lausanne Opera och vid Prinzregententheater i München. Han har även arbetat med ett flertal operaproduktioner utomhus.

Sedan 2011 har Esteban arbetat nära Carlus Padrissa och La Fura dels Baus, senast som biträdande regissör i uppsättningen av Wagners Rhenguldet vid Houston Grand Opera, USA. Esteban Muñoz är flitigt anlitad av Bavarian State Opera där han huvudsakligen arbetar som regiassistent.

2013 blev Muñoz utsedd till Årets unga konstnär och fick ta emot ProArte priset i sitt hemland Chile. Ett av hans senaste uppdrag innefattar dramaturgin i Claude Vivier s Kopernikus för München biennalen.

 

Mireia-Romero_300_300
Mireia Romero Miralles, koreograf

Mireia Romero Miralles har studerat klassisk och modern balett i Barcelona och Madrid, och kompletterat sina studier med trädgårdsstudier och Ikebana (japansk blomkonst) på Sogetshuskolan i Barcelona. Hon har uppträtt i olika dans- och teaterproduktioner, och en av hennes större meriter är rollen som solist i Iago Pericot produktion Mozart Nude(1986–1987) som framfördes i Spaniens större städer. Under åren 1988–1998 arbetade hon inom TV som produktionsassistent med bl a castings, reklaminslag, filmer och musikvideor.

Mireia Romero Miralles inledde sitt samarbete med teatergruppen La Fura dels Baus 1992, och har bl a arbetat som scenchef vid invigningen av de olympiska spelen(1994) i Barcelona, gatuteatern O Sona Boom(1994) i Rio de Janeiro och The Damnation of Faust, en opera av Hector Berlioz som ingick i Salzburgfestivalen(1999).

Under tiden som produktionsassistent och regiassistent hos La Fura dels Baus har hon bl a arbetat med produktionerna Fausto 3.0(1998), Wagners Fallots: Nibelungens ring, Rhenguldet, Valkyrian(2007) och Siegfried(2008). The Twilight of the Gods(2009), Carmina Burana(2009), Tannhüser(2010), Orfeo ed Euridiceav Gluck(2011), Turandot(2011),Oresteiade(2011), Babylon(2012), Parsifal(2013), Verdi-Wagner(2013) Macro Show(2013), Parsifal(2013).

Åren 2007–2008 var Mireia Romero Miralles även produktionsansvarig på fartyget Naumons iscensättningar ombord, bl a Orfeo och Naumaquias(2007-2008) i Barcelona, Cádiz, Menorca, Taipei (Taiwan), Portimao (Portugal).
 

Clara-Sulla_webb_300_300
Clara Sullà, Kostym, mask & rekvisita

Clara Sullà är konstnär specialinriktad på textil. Hon är född i Barcelona och har en konstnärlig examen från Barcelonas universitet och en masterexamen från Wimbledon College of Arts i London. Hennes verk har visats på konstgallerier i Spanien, Österrike, Frankrike, Storbritannien, Luxemburg, Brasilien, Egypten och Mexiko.  

Clara Sullà har bott och arbetat i Wien, London och Kairo. Just nu lever och verkar hon i Barcelona där hon designar och tillverkar kostymer och rekvisita för teaterscenen. Clara Sullà undervisar också i konst och kreativa tekniker vid pedagogiska fakulteten vid Barcelonas universitet.  Läs mer om Clara här: www.clarasulla.com

Lars Wern, Ljuddesign
Lars har en lång karriär i ljudbranschen och började redan i slutet av sextiotalet att sätta upp ljudanläggningar till svenska och utländska artister. Han har hunnit med ett fyrtiotal teaterproduktioner och mycket klassisk musik, bland annat tjugo år med Kungliga Filharmonikernas årliga utomhuskonsert vid Sjöhistoriska museet i Stockholm. Tidigare stora produktioner för Göteborgs Operan är Läderlappen, Carmen och Fantomen på Operan i arenaformat samt på operahuset Chorus line och Sound of Music, Mary Poppins, My Fair Lady och Sweeney Todd. Lars har även gjort operaproduktioner för Finska statsoperan och Stockholms Stadsteater samt jobbat med ett stort antal musikaler på privatteatrarna i Stockholm. För sina insatser har han bland annat tilldelats en Guldmask. På NorrlandsOperan medverkade han vid uppsättningen av West Side Story. I mer än tjugo år har Lars gjort ljuddesign för Nobelstiftelsen i samband med underhållning vid Nobelfesten, han har också varit ansvarig för liveljud vid 6 st Internationella Eurovision Song Contest-finaler.

Solister

Ingela-Brimberg_webb_300_300-3---photo-Malin-Arnesson
Ingela Brimberg – Elektra
Ingela Brimberg är utbildad på Högskolan för scen och musik vid Göteborgs Universitet. Hon har framträtt i titelrollen i Tosca på GöteborgsOperan (belönad med SvDs Operapris), på Finska Nationaloperan och på turné i Danmark med Den Jyske Opera. Vidare har hon sjungit titelrollen i Aida och Amelia i Maskeradbalen på Malmö Opera, Ellen Orrford i Peter Grimes på Kungliga Operan, Salome på Teatro Verdi i Trieste och Valentine i Hugenotterna på La Monnaie i Bryssel (utnämnd till årets bästa produktion 2011 av tidningen Opernwelt). Nyligen sjöng hon sin första Senta i Den flygande holländaren vid konsertanta framföranden under ledning av Marc Minkowski (även utgiven på CD). Våren 2014 sjöng hon Lady Macbeth i Verdis Macbeth i Toulon. På NorrlandsOperan har Ingela Brimberg tidigare sjungit titelrollen i Jenufa. Ingelas fullständiga biografi hittar du här. Foto: Malin Arnesson

 Susanna_Levonen_300_300-foto_Sabine_Haymann
Susanna Levonen – Chrysotemis, Elektras syster
Susanna är anställd på NorrlandsOperan. 2011 nominerades hon till Årets sångerska av tidskriften Opernwelt för sin Sieglinde i Wermlandsoperans uppsättning av Wagners Ringen och hamnade på 4:e plats i tidskriften Opus årliga bäst-lista. 2011 sjöng hon Marie i NorrlandsOperans TV-sända Wozzeck, Amneris i Peter Konwitschnys Aida vid Vlaamse Opera i Belgien, Eboli vid GöteborgsOperan samt var solist i den TV-sända Trettondagskon serten i Berwaldhallen. Bland andra gästspel märks Magda i Konsuln vid Folkoperan, Salome vid Malmö Opera och Staadstheater Kassel, Marie i Wozzeck vid Theater Pforzheim och San- tuzza i Cavalleria Rusticana i Göteborgs konserthus. Vid NorrlandsOperan gestaltade hon senast titelrollen i Carmen. Framöver väntar Senta i Holländaren vid Folkoperan, Amelia i Maskeradbalen vid Theater Pforzheim, Marie Curie i Mats Larsson Gothes nya opera Blanche & Marie vid NorrlandsOperan. Foto: Sabine Haymann
 

Ingrid-Tobiasson_webb_300_300
Ingrid Tobiasson – Klytaimnestra, mor
Ingrid Tobiasson, dramatisk mezzosopran och hovsångerska. Hon började studera sång på allvar som 30 åring. Innan arbetade hon som Dalcroze-pedagog och undervisade i dans, rörelse och avslappning. Under utbildningen vid Operahögskolan i Stockholm debuterade hon 1985 på Folkoperan som Amneris i Verdis Aida som också blev filmatiserad. Efter ett antal år som frilansare med engagemang vid bl.a. Drottningholms slottsteater och gästspel i Europa blev Ingrid Tobiasson 1988 anställd vid på Kungliga operan i Stockholm. Det har blivit ca 60 roller hittills, bland andra Carmen, Klytämnestra, Suzuki och Portvakterskan. 2012 utökades listan med la Frugola i en EBU-sänd konsert från Berwaldhallen. Vid sidan om operaengagemangen på Sveriges och Europas scener har hela tiden funnits ett intresse att sjunga romanser och konserter. Nu blandas sångengagemang med undervisning. Ingrid Tobiassons favoritroll är Kundry i Wagners sista opera Parsifal.
Ingrids fullständiga biografi hittar du här. Foto: Emelie Joenniemi
 

Thomas-Lander_300_300
Thomas Lander – Orestes, bror
Thomas är utbildad vid Kungl. Musikhögskolan och Operahögskolan i Stockholm och gjorde sin operadebut vid Vadstena akademien 1980. Efter avslutade studier inbjöds han att sjunga Greve Almaviva i Figaros bröllop på Mozarteum, Salzburg, gjorde samma roll på Staatsoper i Hamburg och sedan följde ett fast kontrakt vid Wiener Volksoper. Fram till spelåret 1995-96 var han engagerad vid Niedersächsische Staatsoper i Hannover men har sedan dess Sverige som bas och är verksam som frilansande opera- och konsertsångare i Sverige och runt om i Europa. Vid sidan av sina fasta engagemang utomlands har han gjort en mängd gästspel och roller varav flera på NorrlandsOperan; i Hoffmans äventyr, Turandot –som även spelades in av SVT, Den flygande holländaren, dansteateroperan Mitt hjärta brister, Peter Grimes samt nyskrivna Poet and Prophetess, som också uppfördes vid Cape Town Opera i Sydafrika 2008. Mer om Thomas Lander på hans hemsida.
 

magnus-kyhle_-webb_300_300
Magnus Kyhle – Aigistos
Magnus Kyhle växte upp i Stockholm i en musikerfamilj och utbildade sig vid Musikhögskolan och Operahögskolan i Stockholm. Han är sedan 25 år tillbaka medlem av Kungliga Operans fasta solistensemble där han gjort över 1000 föreställningar i över 100 olika roller. Bland de viktigaste kan nämnas Loge och Mime i Wagners Ringen, Herodes i Strauss Salome och Canio i Leoncavallos Pajazzo. Magnus är Kungliga Operans karaktärstenor, och har bl a framträtt i samtliga fyra tenorpartier i över 100 föreställningar av Mozarts Trollflöjten, Magnus har även varit anställd vid operorna Darmstadt och Salzburg och gästat både Tyskland, Österrike och Tokyo. Magnus Kyhle har arbetat med ett flertal stora operaregissörer, som Joachim Herz, Göran Järvefelt, Götz Friedrich, Michael Hampe, Hans-Peter Lehmann och John Cox. På Kungliga Operans hemsida finns Magnus fullständiga biografi.
 

LennartForsen_webb_300_300
Lennart Forsén – Uppfostraren/ En gammal tjänare
Lennart Forsén är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan och Operahögskolan i Stockholm.
 Han gjorde sin debut som Ärkebiskopen i Tjajkovskijs Jeanne d’Arc på Kungliga Operan 1986.

 På Kungliga operan har han sedan gjort ett flertal roller, varav några är: Marke i Tristan och Isolde, Sarastro i Trollflöjten, Sparafucile i Rigoletto, Trulove i Rucklarens väg, Furst Gremin i Eugen Onegin och Zuniga i Carmen. Han har också varit engagerad vid Oper Leipzig, Deutsche Oper am Rhein och gästspelat på bland annat Nationaloperan i Helsingfors, GöteborgsOperan, Théâtre de la Monnaie i Bryssel, Oscarsteatern, Oper Frankfurt, Oper Hannover, Festspiele, Åbofestspelen, Vadstena-Akademien i många olika roller. Lennart har gjort både cd- och dvd inspelningar. På Kungliga operans hemsida finns Lennarts fullständiga biografi.

karin-andersson-foto_webb_300_300
Karin Andersson – Den förtrogna/Tjänarinna 5
Karin Andersson är utbildad vid Musikhögskolan i Piteå samt Operahögskolan i Stockholm. Hon har sjungit solopartier tillsammans med orkestrar och i operahus som Sveriges Radios Symfoniorkester, Nice Operahus, Kungliga Operan samt Västerås Symfonietta. Hon har även framträtt i operaroller på Kungliga Operan i Stockholm, Drottningholms Slottsteater samt på NorrlandsOperan. Karin Andersson sågs också i en av huvudrollerna i operafilmen Hotel Opera på SVT. Karin har mottagit ett flertal stipendier, bland andra Christina Nilsson-stipendiet 2011. Karin är en hängiven lied-, romans- och oratoriesångerska. 2012 debuterade hon som operasångerska vid NorrlandsOperans uppsättning av Carmen, där sjöng hon rollen som Frasquita. Mer om Karin Andersson.
 

 Sara_Olsson_webb_300_300
Sara Olsson – Tjänarinna 4
Sara Olsson är utbildad vid Musikhögskolan samt Operahögskolan i Stockholm. Hon debuterade på Kungliga Operan 1994 i titelrollen i Puccinis Madame Butterfly och har sedan dess varit anställd på Operan. Hon har bland annat sjungit roller som Grevinnan i Figaros Bröllop, Pamina i Trollflöjten, Cio-Cio San i Madame Butterfly,  Mimi i La Bohème, Desdemona i Othello, Gutrune i Ragnarrök, Marie i Wozzeck, Rosalinda i Läderlappen och Micaela i Carmen. Sara Olsson har också sjungit många nyskrivna verk både på operascenen och i konsertsammanhang, till exempel Franke-Bloms opera H.P. Sara har också sjungit ett flertal gånger vid Vadstena Akademien och Drottningholms Slottsteater.
Saras fullständiga biografi finns på Kungliga operans hemsida.
 

 Niklas_Bjorlig_Rygert_webb_300_300
Niklas Björlig Rygert – En ung tjänare
Niklas Björling Rygerts musikaliska bana började i Adolf Fredriks musikklasser. Han är utbildad vid NBV Teaterverkstad, Operastudio 67 och Operahögskolan I Stockholm. Som barn engagerades han flitigt som skådespelare i bl a Pippi Långstrump och Snövit på Folkan, men också som röst i olika filmer, i radio och TV. Operadebuten ägde rum 1994 vid Bergslagsoperan, som Spinkel i Muntra Fruarna. Niklas är fast knuten till Kungliga Operan i Stockholm sedan 1999, men har även sjungit flera roller på t ex Folkoperan, Confidencen och Drottningholm. Gästspel har gjorts vid bland annat Madridoperan, Frankfurtoperan och Semperoper Dresden. Under 2013 medverkade han bland annat i Parsifal och Peter Grimes. Niklas har fått flera stipendier, bland annat Operavännernas stipendium och Frimurarstipendiet. Mer info om Niklas hittar du här och här.
 

Anneli_Lindfors_webb_300_300
Anneli Lindfors – Vakterskan
Anneli Lindfors, sopran, började sin utbildning på Musikhögskolan Ingesund, fortsatte sedan vidare till Stockholm Operastudio och till Operahögskolan i Stockholm där hon tog sin examen våren 2010. Under studietiden gjorde hon roller som Marie i Wozzeck, Donna Elvira i Don Giovanni och titelrollen i Tosca. Sin professionella debut gjorde Anneli som Sieglinde i Valkyrian på Wermland Opera 2011. Internationell debut blev titelrollen i Janáčeks Jenufa på Theater Magdeburg samma år, där hon också sjöng Agathe i Friskytten. 2011 mottog hon också det ärofulla Birgit Nilsson-stipendiet för unga sångare. Anneli har utöver det fått flera stipendier och priser. Sommaren 2013 sjöng hon med stor framgång Freia i Rhenguldet i Dalhalla. Annelis fullständiga biografi hittar du här.
 

Katarina-Leoson-3_webb_300_300---foto-Emelie-Joenniemi
Katarina Leoson – Tjänarinna 3
Katarina Leoson tog examen från Operahögskolan i Stockholm 1998 och gjorde sin debut på Kungliga Operan i Stockholm 1996, som Tredje damen i Trollflöjten. Sedan 2001 tillhör hon solistensemblen på Kungliga Operan, där hon framträtt i roller som Suzuki i Madame Butterfly, Maddalena i Rigoletto och Olga i Eugen Onegin – en roll som hon senast gjorde på NorrlandsOperan våren 2014. Rollerna under de senaste säsongerna har omfattat Carmen i en nyproduktion signerad Vincent Boussard, Pauline i Spader Dam, Fricka i Valkyrian och Ulrica i Maskeradbalen. Katarina har även sjungit på Finlands Nationalopera och våren 2014 gästade hon Oper Frankfurt i rollen som Lucia Vingradito i Rossinis Den tjuvaktiga skatan. Katarina Leoson har även gästat Det Kongelige Teater, Drottningholms Slottsteater samt Brooklyn Academy of Music, på turné med Folkoperan. Katarina sjunger också på konsertscenen. Katarinas fullständiga biografi hittar du här. Foto: Emelie Joenniemi
 

Agneta_Lundgren_webb_300_300
Agneta Lundgren – Tjänarinna 2/Släpbärerskan
Agneta Lundgren är utbildad vid Kongelige Dansk musikkonservatorium i Köpenhamn och Operahögskolan i Stockholm. Hennes debut var som Fiordiligi i Mozarts Così fan tutte på Kungliga Operan 1981. Här har hon sedan haft roller som Grevinnan i Figaros bröllop, Donna Elvira i Don Giovanni, Pamina och Första damen i Trollflöjten, Berta i Barberaren i Sevilla, Desdemona i Otello, Mimi och Musetta i La Bohème, Tosca och Madame Butterfly, Eurydike i Orfeus i underjorden, Marie i Wozzeck och Larina i Eugen Onegin. Agneta Lundgren har även framfträtt på Drottningholms Slottsteater. Våren 2014 framträdde hon på NorrlandsOperan  i rollen som Madame Larina i den konsertanta uppsättningen av Eugen Onegin.
På Kungliga Operans hemsida kan du läsa Agneta Lundgrens fullständiga biografi.
 

Margaretha_Dalhamn_webb_300_300
Margaretha Dahlhamn – Tjänarinna 1
Margaretha Dalhamn är utbildad vid både Operahögskolan och Teaterhögskolan i Stockholm, där hon också gått utbildningen Clown för Per Sörberg. Hon gjorde debut på Ystadoperan 1982 och därefter har hon arbetat på de flesta av Sveriges opera- och teaterscener; Kungliga Operan, Folkoperan, NorrlandsOperan, Stora Teatern, Värmlandsoperan, Riksteatern, Drottningholms slottsteater, för att nämna några. Margaretha arbetar ofta med egna föreställningar, hon en mångsidig artist som utöver opera också har visa, musikal, schlager, barnteater och clown på meritlistan. Bland rollerna kan nämnas Ulrica i Maskeradbalen, Filipjevna i Eugen Onegin, La principessa i Syster Angelica, Erda och Flosshilde i Rhenguldet. På NorrlandsOperan har hon tidigare medverkat i Dancer in the dark och PeterGrimes. Våren 2012 gjorde hon premiär som operaclown med OperaRepubliken i gruppens rosade uppsättning av Tosca.