Faust och Nötknäpparen på ombyggd Norrlandsoperan i höst

Klassiska operamyter, Nötknäpparen i ett garanterat nytt utförande, nya chefdirigenten Elim Chan gör entré och Umeå Jazzfestival inleder sitt 50 års-firande. När Norrlandsoperan presenterar säsongen 2017/2018 är det till ett delvis nytt scenkonsthus publiken välkomnas.

Norrlandsoperan i Umeå är Sveriges mest kompletta scenkonstinstitution där opera, dans, musik, festival och konst samsas under samma tak och utgör ett kulturellt kraftcentrum medett gemensamt mål: Att ge en stark, angelägen, känslomässigt intensiv upplevelse av högsta konstnärliga kvalitet. Efter mer än ett år som byggarbetsplats så välkomnar Norrlandsoperan publiken till ett delvis nytt operahus hösten 2017. Nödvändiga förbättringar av arbetsmiljön utgör huvuddelen av arbetet, liksom förbättrad akustik i konsertsalen och teater, men även renovering och ombyggnad av entré, foajé och restaurang.

Säsongens operor behandlar två stora myter; Faustmyten och Orfeusmyten. Mytologin har varit ett försök att förklara livet och universum, symboliska uttryck för själens inre och vårt kollektiva omedvetna.

-Operans DNA är kärlek och död (och det kryptiska förhållandet mellan dem) och är en konstform sombåde definierar och kastar om kön och könsroller, som sätter musik till människans irrationalitet, galenskap, lust och längtan, säger Kjell Englund som är vd och konstnärlig ledare för Norrlandsoperan.

Charles Gounods Faust i regi av Eva-Maria Melbye har premiär 5 oktober 2017, Eric Soléndirigerar och scenografi och kostym görs av Marcus Olsson. Faust görs av Yinjia Gong, Mefistofeles av Kosma Ranuer och Marguerite av Sabina Bisholt.

Den 8 mars 2018 har Orfeus och Eurydike premiär. Umeå-föddeOlof Boman dirigerar, Åsa Kalmér står för regi och Bente Rolandsdotter för scenografi och kostym. Som Orfeus ser vi Norrlandsoperans egna sångerskaSusanna Levonen, Eurydike görs av Henriikka Gröndahloch i rollen som Amor ser vi Frida Johansson.

Norrlandsoperan presenterar i adventstid Nötknäpparen på ett sätt som aldrig tidigare setts. John The Houseband, ett performancekollektiv från olika delar av Europa, har plockat isär och på nytt satt ihop den älskade baletten till en stökig variant med galen scenografi. Tillsammans med NorrlandsOperans symfoniorkester skapar de en unik version, där traditionellt möter modernt, pop möter klassiskt och performance möter balett. Det blir inga ballerinor i denna humoristiska och energiska föreställning för alla från 8 år.

Norrlandsoperans symfoniorkesters konsertserie presenterar en mängd tonsättare, dirigenter och solister, och i mötet mellan de olika konstellationerna uppstår unika kontaktytor. Med krockar och samspel skapar varje konsert sitt eget universum. I år är det förstås extra roligt att hälsa Elim Chan varmt välkommen som Norrlandsoperans nya chefdirigent. Vi ser fram emot att utvecklas och växa tillsammans de kommande åren. En höjdpunkt blir när hon i maj 2018 dirigerar Saariaho och Mahler i ett storslaget samarbete mellan Norrlandsoperans Symfoniorkester och Nordiska Kammarorkestern.

Koreografer och dansare bidrar till mobilisering och ifrågasättande på sina
 egna sätt – med kritisk reflektion blandat med stor dansglädje. På dansscener världen runt skådas just nu många verk där koreografer arbetar med närhet och empati mellan dansare/performanceartister och publik. Danshösten på Norrlandsoperan kickar igång med Lia Rodrigues som problematiserar klimatförändringar och egocentrism. Hur hanterar vi kaos, globala katastrofer och grymheter utan att ge upp? Vad kan vi göra så att himlen bokstavligen inte ska falla ner över oss?
 Juli & Jon delar smärtan över en sårad kropp med publiken. Pere Faura avslöjar hur en konstnär i desperat behov av pengar kan lyckas med en garanterad succé. 2018 startar med den storslagna och expressiva koreografen Marlene Montera Freitas. Våren bjuder dessutom på tre urpremiärer: Didier Bouitiana ger ett kraftfullt, urbant och poetiskt solo. Därefter invigs samiska veckan på Norrlandsoperan med premiären av en samisk­australisk föreställning av kompaniet KAGE. Slutligen i april så har Sofia Södergård premiär i Umeå med sin queera föreställning Slick.

Norrlandsoperans rum för samtida konst, Vita Kuben gör hösten 2017 ett gästspel i kulturhuset Vävens projektateljé. Curator för hösten är Dragos Alexandrescu, en spännande konstnär som också kan bidra till att öka flödet mellan Vasas och Umeås konstnärer. Våren 2018 är Vita Kuben tillbaka i Norrlandsoperans nya foajé med konstnären och kompositören Jesper Norda som curator.

Dela: