PORTRÄTT: Olof Boman dirigent

Han känner sig hemma i den talande 1700-talsmusiken så när Norrlandsoperan nu sätter upp Orfeus & Eurydike av Gluck är det en specialist som leder symfoniorkestern. Olof Boman är tillbaka där hans kärlek till operan föddes.

Olof Boman var sex år första gången han klev in på Norrlandsoperan. Det var Barberaren i Sevilla som uppfördes och pojken blev förtjust. – Jag minns det väldigt tydlig, den där känslan att vara med om någonting större. Jag fick kliva in i en annan värld där jag ville vara.

Norrlandsoperans version av Orfeus & Eurydike som skrevs 1762 är förlagd i vår tid och dirigentens ambition att musikteater ska vara trovärdig stämmer väl in på den här uppsättningen.

– Opera är en slagtålig konstform som har bitit sig fast och hittat nya vägar och här är musiken vansinnigt bra tillsammans med en stark berättelse om att försaka något för att vinna något större.

Efter åtta föreställningar i Umeå går den på turné till Härnösand, Sundsvall och Östersund.

Läs hela artikeln av Karin Bernspång i VK PLUS

Dela: