RECENSION: Orfeo & Euridice

SvD: Feministisk kraft fångar andan i Glucks opera. Kärleken mellan två kvinnor är grundackord när Åsa Kalmér iscensätter Glucks reformopera. Det blir ett vackert samspel mellan Susanna Levonen och Henriikka Gröndahl.

… Susanna Levonen som Orfeus och Henriikka Gröndahl som Eurydike lyfter fram både ömhet och erotik hos sitt kärlekspar. Susanna Levonen uttrycker sin sorg i långa klagande partier, i en roll som här blir ovanligt varierad. Det hörs tydliga spår av hennes bakgrund i det mer dramatiska sopranfacket, men hon tillför rollen både inlevelse och finess. Det blir  ett vackert samspel mellan henne och Eurydike i Henriikka Gröndahls välsjungande, gripande gestalt. Frida Johanssons tuffa Amor lyser upp i kärlekens röda färg.

… Avbrutna pelare pryder dödens landskap i Bente Rolandsdotters symbolmättade scenografi, där en snedställd spegel täcker hela fonden. Furierna liknar änglar med gråa vingar och de saligas ängder är täckta av pärlemorskimrande plastskynken. Kören i femtio nyanser av beige är originellt koreograferad av Örjan Andersson. Norrlandsoperans kör har utvecklats under senare år och gör en fin prestation i de viktiga partier som bär upp hela operan.

…Orkestern visar lugn och säkerhet under dirigenten Olof Boman, som är expert på äldre musik. Han visar att det går att följa de normer som hör till 1700-talsmusiken och ändå göra den högst aktuell och levande för en modern publik.

Dela: