RECENSION: Mahlers Femma

Västerbottens Kuriren: ”Elim Chan frestar lyssnaren” Norrlandsoperans symfoniorkester hade slagit sig samman med Nordiska Kammarorkestern, som förresten regelbundet gästar Umeå som egen orkester. För första gången här skulle man framföra Gustav Mahlers femte symfoni under ledning av Elim Chan. Många har ju fått ta del av hennes förmåga att lyfta symfoniorkestern här i Umeå till ansenliga höjder. Mahlers femte symfoni är en gigantisk skildring i klanger och därför behövs orkestrala resurser. I symfonin finns det mycket att njuta av inte minst den starka dynamiken och kontrasterna både inom satserna och mellan dem.

… Kvällens konsert inleddes med stycket Ciel d’hiver – Vinterhimmel – av tonsättaren Kaija Saariaho (f 1952). Piccolaflöjten skar genom den skira väven allteftersom spännande klanger pålagrades i ett långsamt flöde. Tala om att värna om god musik av kvinnliga tonsättare. Där är Norrlandsoperan en föregångare och det är bara att gratulera. En oförglömlig konsertafton för en fulltalig publik!

Läs hela recensionen av Bengt Hultman på vk.se

Dela: