Storslagen konsert med kör och solister

Norrlandsoperan har nu glädjen att presentera ett spännande körsamarbete som involverar de två inlandskörerna Vilhelmina kyrkokör och Mariakören från Storuman. Det handlar om musik som varsamt patinerats genom seklerna och som blivit ett av passionstidens mest älskade verk: Giovanni Battista Pergolesis Stabat Mater. Huvudverket inramas av den amerikanske tonsättaren John Adams Shaker Loops och musik av tyska Hildegard av Bingen. Orkestern består av ett 20-tal stråkmusiker ur Norrlandsoperans symfoniorkester. Solister är Veronica Janunger sopran och Susanna Levonen mezzo. Konserten har premiär i Umeå går sedan på turné till Stensele och Vilhelmina.

KÖREN
Koristerna består av sångare ur Mariakören från Storuman och Vilhelmina kyrkokör. Mariakören är en mindre damkör som ständigt är i rörelse och med en omfattande verksamhet. Sjunger oftast sakral repertoar inklusive klassik-, folk-, jazz och nutida kyrkomusik. Under senhösten gjorde de bland annat en konsertresa till Tyskland och är en viktig del i det lokala musiklivet i Storumans kommun. Kören leds av organisten Friederike Kirchner.

Vilhelmina kyrkokör är blandad kör med ca 35 medlemmar. Kören bidrar i hög grad till det aktiva musikliv som finns i och repertoaren är mångsidig, med traditionell kyrkosång, gospel, profan musik, sång med lokalanknytning med mera. Kvaliteten hålls hög med hjälp av bland annat kurshelger med fokus på röstvård och tonbildning. De flesta av medlemmarna är amatörer, ett fåtal läser noter, men kompenserar detta med att vara ambitiösa och entusiastiska för nya utmaningar. Vilhelmina kyrkokör leds av kyrkomusikern Karolina Lif.

SOLISTER
Veronica Janunger, som sjunger konsertens sopranstämma, kommer från Örnsköldsvik men är numera bosatt i Umeå. Hon har medverkat som solist i körer och sånggrupper samt haft egna konserter inom olika genrer. Hennes repertoar spänner från visa till opera. När hon studerade romansinterpretation och kammarmusik vid Uppsala Universitet väcktes hennes stora intresse för romans- och liedsång. I Janungers repertoar finns nu bland annat musik av Clara Wieck-Schumann, Fanny Mendelssohn-Hensel och Alma Schindler-Mahler. Ett sceniskt program med musik av dessa tre tonsättare har framförts på Norrlandsoperan tillsammans med pianisten Thomas Schuback. Janunger är medlem i Norrlandsoperans kör sedan 2010. På Norrlandsoperan har hon medverkat i bland annat i ”Snödrottningen”, ”Blanche och Marie” samt ett flertal konserter och under våren 2016 återfanns hon på scen i uppsättningen av Den listiga lilla räven. Hon har studerat sång för bland andra Jean-Ronald LaFond, Karin Bengtsdotter-Olsson och Emma Rönnlund.

Susanna Levonen, född i Tammerfors, Finland, har en gedigen operautbildning från bland annat Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Sibelius-Akademien i Helsingfors samt vid Musikhögskolan i Göteborg. 1999 debuterade Susanna med Göteborgs Symfoniker i Mahlers Kindertotenlieder under ledning av Manfred Honeck.

Susanna har en stor och varierad konsertrepertoar som innehåller bl.a. sopransolot i Gösta Nystroems Sinfonia del Mare, som hon sjöng vid sin debut med Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av Stefan Solyom. År 2001 debuterade Susanna vid Norrlandsoperan i en konsertant version av Verdis Don Carlo och har sedan dess varit anställd vid Norrlandsoperan. Med sin breda repertoar har Susanna gradvis utforska den dramatiska sopranrepertoaren, medan hon samtidigt har behållit förmågan att excellera i mezzofacket, vilket resulterat i att hon i dag är en av de få sångerskor som utan besvär rör sig mellan mezzo- och sopranroller. Susanna är också en uppskattad interpret av såväl kammarmusik som nyskriven musik.

DIRIGENT
Per-Erik Andersson växte upp i Eksjö på småländska höglandet. Under uppväxten spelade Per-Erik även trumpet och valthorn. Efter musikstudierna på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm blev han anställd som violinist i Norrlandsoperans Symfoniorkester. Tack vare ett genreöverskridande intresse har han spelat tillsammans med artister som Ray Charles och Lisa Miskovsky. Dirigentstudier har bedrivits för bland andra Michael Recchiuti i New York. Som dirigent har han  uruppfört Svante Henrysson’s Cellokonsert Nr. 2 och samarbetat med flera av landets mest namnkunniga instrumentalister och sångare. Per-Erik har varit engagerad av Umeå Musiksällskap i snart 15 år. På Norrlandsoperan har han dirigerat operan Dido & Aeneas, bloggoperan Dröm och Verklighet samt barnföreställningen Babar av Francois Poulenc.

Norrlandsoperans symfoniorkester
Det som i dag är Norrlandsoperans Symfoniorkester var från början en militär blåsorkester som bildades redan 1841. Stråksektionen kom till 1974 i samband med grundandet av Norrlandsoperan. Som symfoniorkester fick man sin nuvarande form och formella status 1991 och under de senaste trettiosex åren har orkestern upplevt en avsevärd utveckling. I dag består den av 47 yrkesmusiker, varav många även framträder i olika kammarmusiksammanhang. Från och med hösten 2017 kan vi stolt presentera Elim Chan som vår nya chefdirigent! Utöver den ordinarie konsertverksamheten, spelar symfoniorkestern en viktig roll som operakapell. Man uppträder också under Norrlandsoperans festivaler, MADE och Umeå Jazzfestival samt turnerar i Sverige och utomlands.

Stabat Mater
Den italienske tonsättaren Giovanni Battista Pergolesis oändligt vackra Stabat Mater dolorosa – Modern stod sörjande – beskriver Jungfru Marias motstridiga känslor när hon står vid korset och ser upp på sin son Jesus. Lika gripande som när den skrevs, lika aktuell är den idag för att gestalta vår tids oro och sorg, men också för att ingjuta en strimma av hopp. Det handlar om musik som varsamt patinerats genom seklerna och som blivit ett av passionstidens mest älskade verk. Verket är ursprungligen komponerad för två röster, men vi väljer att gestalta den med både kör och solister. Faktum är att Pergolesi tillskrivits tonsättningar som senare visat sig vara skapade av andra. Men vad Stabat Mater beträffar kan man med all säkerhet slå fast att han verkligen skrivit verket, som tillkom under slutet av hans livsgärning (1736).

Dela: