ALAE

Dansen når nya tonhöjder med Beethoven

Information

Titel: ALAE

Längd:

Priser

Ordinarie:
210 kr
Student:
130 kr
Ungdom till och med 19 år:
60 kr
Pensionär:
130 kr
Scenpass:
150 kr

Tidigare tillfällen

Alae är ett helaftonsverk för en flygel, en pianist och tre dansare. I verket illustreras vardagens poesi med hjälp av koreografens finstilta uttryck och rumsliga dynamik. Upplev vardagspoesi, levande pianomusik och utsökt dans som når nya tonhöjder med hjälp av Beethoven.

I Alae möts för första gången Örjan Andersson, en av Sveriges mest uppskattade koreografer, och den New York-baserade pianisten Per Tengstrand som är en av Sveriges mest framgångsrika artister på de internationella konsertscenerna. Tillsammans med dansarna Javier Perez, Ida ”Inxi” Holmlund och Jernej Bizjak, kostymören Bente Rolandsdotter och scenografen och ljussättaren Chrisander Brun skapar den konstnärliga duon ett helt nytt verk där Beethovens klassiska stycken möter den samtida dansen. Utifrån tre av Beethovens sonater berättas tre historier som framförs av de tre dansarna och pianisten Per Tengstrand.

– Det är ett annorlunda och högst personligt sätt att lyssna och titta på klassisk musik, säger Örjan Andersson. Ett möte mellan musikern, dansaren och publiken i en demokratisk anda där vi leker med rollerna. Jag är intresserad av hur vi lyssnar på musik och vad bilden gör med lyssnandet. Alae är en benämning på en form som liknar en vinge – som är vinglik – och som man kan hitta både i människokroppen och på en flygel. Det var ett ord som jag fastnade för. En annan betydelse av ordet är ett litet rum, en alkov, i klassiska romerska hus, som öppnar upp sig mot mot ett större rum eller en innergård. Att jämföra med den konstnärliga process som arbetet med koreografi kan vara för mig.

För sitt eget kompani Andersson Dance skapar Örjan Andersson olika sorters koreografiska verk, ofta med fokus på livemusik . Hans koreografiska arbete fokuserar på kroppens inneboende möjligheter och begränsningar – i allt från större live-musikverk till opera, till textbaserat arbete och till utforskandet av klassisk musik. Han är känd för att blanda scenens olika yrkesutövare, som t. ex. skådespelare, operasångare, musiker och dansare, så att de arbetar tillsammans och kommunicerar med ett och samma fysiska språk.

– Det är ett inspirerande arbetssätt för både mig och de medverkande, säger Örjan Andersson vidare. Alla är både proffs och fullkomliga nybörjare på samma gång; en skådespelare är nybörjare vad det gäller dans, men tvingas in i det språket och dansaren tvingas in i teatern och texten. Jag arbetar med de olika yrkesutövarna som en grupp och delar inte upp dem. På så vis lär de sig av varandra och hittar både likheter och skillnader mellan de olika genrerna.

I nära samarbete med de medverkande har Örjan Andersson koreograferat rörelse och dans till flera klassiska musikverk, vilka har rönt uppskattning hos en stor publik. Inte minst verket Goldberg Variations – ternary patterns for insomnia, som han skapade tillsammans med Scottish Ensemble 2015, där elva stråkmusiker möter fem dansare i en ny tolkning av ett av musikhistoriens mest klassiska verk av Bach.

Verket har blivit en stor framgång för Andersson Dance och Scottish Ensemble. Föreställningen har turnerat och spelat för utsålda konserthus i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien och Norge. I Umeå spelades den på NorrlandOperan i februari 2016 med två utsålda föreställningar. I höst väntar ett gästspel på Shanghai Concerthall i Kina 27-28 oktober och den 26-28 april 2018 är Andersson Dance & Scottish Ensemble inbjudna att göra fyra föreställningar på The Kennedy Center i Washington USA. Efter detta följer tre föreställningar på The Barbican i London 5-7 Juni 2018. – Det är otroligt inspirerande, intressant och kul att träffa en ny publik! säger Örjan Andersson kring turnerandet med Goldberg Variations. Många kommer fram och säger att föreställningen fungerar som en ögonöppnare, och att de fått en helt ny upplevelse av musiken.

 

 

 

 

 

 

 

Dela: