Bartóks violakonsert & Brahms Trea

Norrlandsoperans Symfoniorkester

”Att våga är att förlora fotfästet en stund. Att inte våga är att förlora sig själv.” Så skriver filosofen Sören Kierkegaard och andemeningen av citatet knyter samman detta konsertprogram. Béla Bartók utforskar gränsen mellan det kända och det okända, det underbara och ofattbara. Brahms hoppfulla Symfoni nr 3 tycks vilja säga oss att allt är möjligt. I fotspåren av dessa mästare finner vi modet och styrkan hos Missy Mazzoli.

Information

Titel: Bartóks violakonsert & Brahms Trea

Längd:

Priser

Ordinarie:
270 kr
Student / ung vuxen 19-26 år:
160 kr
Pensionär:
200 kr
Barn/unga 3-18 år:
60 kr

Tidigare tillfällen

Musiken av den banbrytande modernisten Béla Bartók (1881-1945) präglas av starka kontraster. Mellan gammalt och nytt, mellan öst- respektive västeuropeisk estetik. Kanske är det denna spänning som skapar känslan av närvaro i hans tonsättningar. Violakonserten är ett av hans allra sista verk. Vid styckets tillkomst, 1945, var Bartók mycket sjuk i leukemi och när han dog fanns det endast noterat i form av skisser.

Bartók, som kom från Ungern, hade under hela sitt skapande liv ett särskilt förhållande till folkmusik. Det hade även Johannes Brahms (1833-1897). Han växte upp i en musikintresserad arbetarfamilj och började sin karriär som pianist på en krog i Hamburgs hamnkvarter. Också hos Brahms är spänningsfälten vida. Det märks inte minst i hans tredje symfoni, skriven 1883, där högromantikens breda penseldrag kontrasteras med en kärvhet och nerv som pekar mot sekelskiftet.

Kompositören Missy Mazzoli (f. 1980) bor i New York och har skrivit operor, orkesterverk, soloverk och filmmusik och erhållit en rad stipendier och priser. River Rouge Transfiguration skrev hon 2013 på uppdrag av Detroit Symphony. Stycket är upproriskt, eftertänksamt och fyllt av musikaliska och rytmiska kontraster.

Solist vid konserten är Susanja Nielsen på viola. Dirigent Ola Rudner leder konserten.

Dela: