Mozartska Kontraster på turné

NORRLANDSOPERANS SYMFONIORKESTER

Biljett köps på plats

Information

Titel: Mozartska Kontraster på turné

Tidigare tillfällen

Tonsättaren Anna Clyne var bara 29 år när hon förlorade sin mamma. Kort därefter skrev hon Within her arms, ett utlämnande stycke genomsyrat av kraft, längtan och vemod. I ekot av Clyne möter vi Wolfgang Amadeus Mozarts kontrastrika musik med orkesterns konsertmästare Karin Eriksson som solist i hans violinkonsert. Ljus möter mörker, glädje är granne med sorg.

”Det är musik för min mor, skriven med all min kärlek.” Så beskriver Anna Clyne (1980) stycket Within her arms, som hon komponerade det år då hon som 29-åring förlorade sin mamma. Musiken skrev hon på uppdrag av dirigenten Esa-Pekka Salonen och det uruppfördes av Los Angeles Philharmonic år 2009. Med denna musik, framförd av femton stråkinstrument, skapar den brittiska tonsättaren en ärlig berättelse till minnet av sin saknade förälder. Lika himlastormande kärleksfull som smärtsamt längtande.

Stråkarna fortsätter stå i fokus när Norrlandsoperans Symfoniorkester tillsammans med orkesterns konsertmästare Karin Eriksson som solist spelar Violinkonsert nr 3 av Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791). Underbarnet Mozart var bara 19 år när han komponerade stycket. I kontrast till Clynes vemodiga mollklanger är violinkonserten full av hoppfulla durklanger.

Också Mozart stod sin mamma mycket nära. Precis som Anna Clyne förlorade han henne tidigt i livet. Sin välkända Symfoni nr 40 skrev han 1788, tre år efter violinkonserten. Variationsrikedomen i stycket visar på Mozarts mästerliga förmåga att skildra mänskligt känsloliv i toner. Kontrasterna i hans musik liknar på sätt och vis kärleken till mödrar – som ju ofta är både underbar och krånglig!

Elim Chan, dirigent
Norrlandsoperans Symfoniorkesters nytillträdda chefdirigent Elim Chan utbildades vid Smith College i Massachusetts och University of Michigan och arbetar med orkestrar över hela världen. 2014 vann hon – som första kvinna någonsin – Donatella Flick Conducting Competition, en tävling arrangerad av London Symphony Orchestra. Framgången ledde till att hon säsongen 2015–16 blev biträdande dirigent för orkestern. Från och med nästa år blir Chan 1:a gästdirigent vid The Royal Scottish National Orchestra. Förordnandet i Umeå sträcker sig över tre år.

Karin Eriksson
Karin Eriksson är född och uppvuxen i Viskafors utanför Borås och började som 10-åring spela fiol på musikskolan. Fyllda 18 år påbörjades högre musikstudier på Musikhögskolan i Göteborg, Mozarteum i Salzburg, Hochschule für Musik”Hanns Eisler” i Berlin och de avslutades med diplom i kammarmusik på Edsbergs Musikhögskola 2003. Under dessa 8 år av musikhögskolestudier studerade Karin för Per Enoksson, Ulf Wallin, Magnus Ericsson, Peter Herresthal, Malin Broman, Lukas Hagen mfl. 

Karin har sedan dess varit verksam som konsertmästare och stämledare i en rad olika orkestrar i Sverige såsom Svenska Kammarorkestern, Norrköpings Symfoniorkester och Sveriges Radios Symfoniorkester. Sedan 2008 är hon 1e konsertmästare här i Norrlandsoperans Symfoniorkester och är aktiv som kammarmusiker vid sidan av sin fasta anställning. 

MUSIK I NORR
Turnén till Sundsvall är en del i samarbetet Musk i Norr. 
Musik i Norr, ”MiN”, är ett samarbete mellan de regionala musikinstitutionerna i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland. Tack vare detta berikas också vårt utbud under säsongen av besök från Nordiska Kammarorkestern, Norrbotten Big band och Norrbotten NEO.

Turné är alltid roligt för då får vi nå ut till flera och göra konserterna flera gånger. Det är spännande att spela i olika salar med olika akustik både för solist och orkester. Instrumenten kan kännas helt annorlunda beroende på akustiken och det är en utmaning”.
/Karin Eriksson, violin

Dela: