Re-take New Sweden

Norrbotten NEO

Norrbotten NEO, en unik ensemble som med känslig radar ständigt utforskar den musikaliska samtiden. Genom att vara en av de ensembler som beställer flest nya verk av svenska tonsättare är Norrbotten NEO en viktig del i utvecklingen av den samtida musiken. Under rubriken New Sweden undersöker ensemblen strömningarna bland de svenska tonsättarna just nu, och denna gång med inriktning på kvinnliga tonsättare.

Information

Titel: Re-take New Sweden

Längd:

Priser

Ordinarie:
200 kr
stud/19-26 år:
140 kr
Pensionär:
160 kr
3-18 år:
60 kr

Tidigare tillfällen

Kim Hedås är en mångsidig tonsättare som skrivit verk för de flesta besättningar och sammanhang och ofta samarbetat över konstgränserna. Den bredden och mångsidigheten har också fört henne till många samarbeten över konstgränserna, med verk för bland annat teater, dans, film och tv. I hennes ofta starkt expressiva musik finns en detaljrik rytmik, med snabba figurer som expanderar, krymper, transformeras och varieras i kaleidoskopiska mönster.

Musiken i Stills utgår från rörelserna i rytmiska och harmoniska skiftningar, kombinerade i varierande mönster med serier av tempoväxlingar. Tiden sträcks ut, omvandlas och stillnar men fortsätter vibrera. Stills komponerades för svenska klarinettisten Robert Ek och finns i flera olika versioner: som ett konsertstycke för basklarinett, film och elektronik i fyra kanaler, samt i stereoversion – även utan film.

Stills hör till en serie kammarmusikverk där materialens rytmiska omvandlingar och harmoniska skiftningar skapar föränderliga tidsmönster. Andra verk i serien är Trice för piano, kontrabas och slagverk, Rounds för soloflöjt, Lineages för orgel och elektronik, Mimionimas för stråkkvartett samt Signs för solofagott. Detta pågående kompositionsprojekt med musik för akustiska instrument, ibland solo eller i mindre ensembler, ofta kombinerade med elektronik inleddes 2015 och fortsätter med nya verk.

Jenny Hettnes verk Stimme aus der Ferne komponerades när hon jobbat i nära samarbete med musikerna i Norrbotten NEO under hennes tid som Vistelsestipendiat vid Studio Acusticum. Hettnes komponerande fokuserar på ett innovativt klangutforskande, ofta då i nära samarbete med musiker. Hon föddes 1977 i Göteborg och är numera bosatt i Stockholm. Hon har studerat komposition för bland andra Henrik Strindberg, Ole Lützow-HolmJörg Mainka och Bent Sörensen. Hon har en masterexamen i komposition från Högskolan för Scen och Musik vid Göteborgs universitet.

Med musik inom ett brett spektrum har Karin Rehnqvist blivit känd både i Sverige och utomlands, och hon är idag en av de mest spelade svenska tonsättarna på den internationella scenen. Hennes musik är många gånger prisbelönt. Sedan 2009 är Rehnqvist även professor i komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Så här säger Karin om sitt nya verk Musik i natten:

– På natten är våra sinnen känsliga. Ljud upplevs starkare, ljus vassare. Man får vara varsam.

– När jag komponerar detta lever vi i en svår tid. Coronaviruset sprider sig och smittar allt fler. Politiskt är läget på många ställen i världen instabilt. Många av oss jobbar hemifrån och träffar få människor i verkliga livet. Ovana vid att röra oss bland folk får vi svårt att sålla intryck om vi handlar eller går på en gata med mycket trafik. Vi måste vara varsamma, både med oss själva och med andra.

– Musik i natten handlar om detta, när sinnena är vidöppna. Det ska färga framförandet, spelas med hörseln inställd på natt. Klangen är därför varm och mörk, nyanserna blir aldrig riktigt starka. Man får rikta sina öron mot musiken, möta musiken. Altflöjt och basklarinett inleder med sångbara motiv där dynamik och ornament är viktiga element. Melodierna liksom artikulerar sig fram. Då och då skakar klangen till, när ett stort vibrato växer ur dynamiken.

– Ur denna klangligt mörka del öppnar sig så småningom ett fönster. Ur detta tittar en ljus melodi fram. En slags hymn. Den är mild och enkel. Också den spelas i svag nyans, lyssnande. Så möts ljus och mörker, som så ofta. De är varandras förutsättning.

Andrea Tarrodis Crystallites för solo piano beställdes av Sveriges Radio P2 och skrevs för pianisten Peter Friis Johansson. ”Crystallites” betyder ”kristalliter”. Kristalliter är små kristaller, så små att dess egenskaper inte ens kan bestämmas med mikroskop.

– När jag skrev stycket tänkte jag mig snökristaller som faller, som vid första anblick ser likadana ut allihop. Men zoomar man in ser man att de var och en har sin egen struktur. Stycket har också en slags fallande form. Det börjar i ett väldigt ljust register och faller successivt allra längst ned i pianots lägsta register. Stycket avslutas sedan med en kort coda – några enstaka snöflingor som blivit kvar däruppe, frusit fast… säger Andrea.

Madeleine Isaksson är en svensk/fransk tonsättare bosatt i Paris. Hon studerade piano och komposition vid Nordiskt Musikkonservatorium och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Efter diplom (MFA) i pianoutbildning och komposition – fortsatte hon sina studier utomlands: i Amsterdam för ett års studier med tonsättaren Louis Andriessen och vidare i Paris. Hennes musik är hög-koncentrerad, kännetecknad av stor detaljrikedom och variation i utformandet av fraser och klanger, välintegrerade processer som hålls ihop av en nästan fysisk rörelse i föränderlig metrik. Utgångsramarna kan beskrivas som rum: intervall-, register- och tidsrum, där materialet bearbetas genom olika tidslager och kontrasterande termer som ljust/mörkt, lätt/tungt.

Under den här konserten uruppför Norrbotten NEO hennes verk Capsuled time (2021), som kan betraktas som klangstycke där slagverket har en framträdande roll, stundtals tillsammans med pianot. Verktiteln hänvisar till komponerad musikalisk tid som omsluter olika tidsrörelser och stämningar.

Rei Munakata

Rei Munakata är dirigent och tonsättare. Dessutom en passionerad lärare som leder workshops för instrumentalister och tonsättare och undervisar i kammarmusik på universitet och konservatorier. Han är en av grundarna och ledande dirigent för Curious Chamber Players – CCP – en grupp som sedan starten 2003 har uruppfört åtskilliga verk och samarbetat med en mängd kompositörer och musiker, i Sverige såväl som i övriga Europa.

Rei Munakata är också dirigent för Ensemble Mimitabu Gothenburg och har dirigerat Esbjerg EnsembleEnsemble Mosaik BerlinEnsemble Aleph ParisOslo SinfoniettaKammarensemble Neue Musik Berlin och många fler genom åren. Han dirigerade också den svenska premiären av Salvatore SciarrinoLuci mie tradrici på Göteborgsoperan tillsammans med Gageego! Gothenburg, som på liknande sätt som CCP ligger i framkanten för utforskandet av nya och experimentella musikaliska idéer.

Text: Norrbottensmusiken.se

Dela: