Musikhistorien är full av män. Syskonen Fanny och Felix Mendelssohn växte upp i samma familj, i samma tid och hade båda en unik musikalisk talang. Men när Felix på pappans bekostnad reste runt i Europa för att ”finna sig själv som människa och konstnär” fick Fanny stanna hemma. Att vara tonsättare ansågs inte vara ett respektabelt yrke för en kvinna. Det var under en sådan resa som Felix fick inspiration till sin fjärde symfoni som brukar kalla ”den italienska”. I musiken har han tagit intryck av den italienska kulturen och skapat ett av sina ljusaste verk.
Fanny fortsatte också att spela och komponera. Hon skrev mer än 400 verk men bara ett fåtal gavs ut, många av dem i Felix namn. Ouvertyren är Fannys enda kända orkesterverk. Vad hade hänt om Fanny fått sin pappas välsignelse att bli tonsättare, inte bara som förströelse utan som ett yrke?
Den amerikanska poeten Emily Dickinsons dikter passade inte in i dåtidens strikta mall och hon beskrevs som en excentrisk ensamvarg. Idag räknas hon till en av de främsta lyrikerna. Nu har Rolf Martinsson gjort musik av hennes dikter. Stycket Orchestral Songshar han skrivit till den svenska världssopranen Lisa Larsson. Martinsson fascinerades av Dickinsons korta och precisa skildringar av små ögonblick och händelser och verket består av flera korta satser, en för varje karaktär eller stämning.