Våroffer

Dans

21/9-27/9

Boka Biljetter

Våroffer

DANS I VÄRLDSKLASS NÄR PONTUS LIDBERG ÄR TILLBAKA MED ETT NYTT VERK TILL HUNDRAÅRSFIRANDET AV STRAVINSKIJS VÅROFFER.

Idag räknas Våroffer till ett av 1900-talets mest betydelsefulla verk. Så har det inte alltid varit. Vid premiären 1913 gav den upphov till stor kalabalik. Dirigenten hatade den, musikerna bröt ihop i nervösa gapskratt och premiärpubliken ställde till med ett sådant tumult att polisen var tvungen att ingripa.

Efter kort tid fick verket kultstatus – och Stravinskij sin revansch.

Till hundraårsfirandet av Våroffer har koreografen Pontus Lidberg skapat verket Snö. Koreografin som framförs till Stravinskijs originalmusik spelad av NorrlandsOperans Symfoniorkester, står i ganska stor kontrast till den rätt våldsamma, grandiosa musiken.

– Jag har använt musiken utan att på något sätt referera till dess historia, säger Pontus Lidberg. Jag har velat skapa en motsats, något bräckligt och poetiskt. För mig handlar Snö om ömtåligheten i att vara människa, om händelser i livet som vi måste förhålla oss till, vare sig vi vill eller inte, som tidens gång och naturens obevekliga makt
Fyra dansare i världsklass, inklusive Pontus Lidberg själv, intar scenen, men också en docka.

– Dockor har en särskild kvalitet som kan göra dem ännu mer mänskliga än människor själva; sköra och något hjälplösa, säger Pontus.

När Igor Stravinskij (1882–1971) anställdes av Ryska baletten i Paris var han en ung och rätt okänd tonsättare. Han hade ett helt nytt sätt att skriva musik och särskilt i baletten Våroffer experimenterade han friskt med både tonalitet, rytmer och taktarter. Framför sig såg han en hednisk rit där gamla visa män satt i en ring och betraktade en ung flicka som dansade sig till döds för att blidka vårguden.

Med Snö är Pontus Lidberg inte intresserad av att undersöka de rituella element som ligger inbäddade i det välkända musikverket. Istället använder han den kraftfulla musiken som motvikt till sin fina, inåtvända och delvis humoristiska koreografi för dansare och den docka som tagits fram speciellt för ändamålet.

Kvällen inleds i Konsertsalen med ytterligare ett verk av Stravinskij – Petrusjka, vars musik har liknats vid Wagners allkonstverk, men med en rysk touch; musik, balett, koreografi och historia i perfekt balans.


MISSA INTE!

Publiksamtal!
Publiksamtal med Pontus Lidberg samt ev. dansare direkt efter föreställningen 26 september. Plats meddelas senare.


Program
AKT 1 – KONSERT (35 min)
Igor Stravinskij: Petrusjka

Dirigent: Johannes Gustavsson
NorrlandsOperans Symfoniorkester

PAUS ca 25 min

AKT 2 – DANS, Snö (35 min)
Koreografi: Pontus Lidberg
Scenbild: Pontus Lidberg
Ljusdesign: Patrik Bogårdh
Dockmakare: Kevin Augustine, Lone Wolf Tribe
Musik: Igor Stravinskij
Dansare; Lindsay Clark, David Lagerqvist, Yannick Matthon och Pontus Lidberg
Kostymdesign: Reid Bartelme
Dirigent: Johannes Gustavsson
NorrlandsOperans Symfoniorkester

Samproduktion: Pontus Lidberg Dance & NorrlandsOperan
Med stöd av: New York City Center, Konstnärsnämnden & Kulturrådet

Biografier

Pontus Lidberg
Koreograf, dansare

Koreografen, dansaren och filmskaparen Pontus Lidberg har etablerat sig som en kreativ och visionär konstnär som sammanför dans och film. Han fick stort erkännande och flertalet internationella utnämningar för sin dansfilm The Rain (2007), bland annat för bästa prestation inom filmkoreografi vid Dance Media Honors (Los Angeles), bästa film vid Londons internationella dansfilmfestival, bästa danskortfilm vid den internationella filmfestivalen i Tiburon, nominering till Rose D’Or i Lucerne och juryns specialomnämnande vid Göteborgs internationella filmfestival.

Som scenkoreograf har Pontus Lidberg skapat fler än 35 verk för stora internationella danskompanier som Le Ballet du Grand Théâtre de Genève (2012), kungliga danska baletten (2010), Beijing Dance Theatre (2009), norska nationalbaletten (2005), Stockholm 59° North (2000, 2001, 2009), svenska Kungliga Baletten (2012), Morphoses (2008, 2010, 2012), Oregon Ballet Theatre (2013) och för sin egen grupp Pontus Lidberg Dance, som debuterade i New York med verket "Faune" vid Fall For Dance Festival på New York City Center 2011.

På bara några år har Lidberg etablerat sig som en kreativ och visionär konstnär som sammanför dansen och filmen. Han nominerades nyligen till New York Dance and Performance Award (Bessie) för bästa visuella design för sin dans- och filmkväll "WITHIN (Labyrinth Within)", som han skapade under sitt år som konstnärlig chef för Morphoses 2012. Hans första filmverk "Mirror" (2003) skapades på uppdrag av Sveriges Television och har visats både på tv och på dansfilmfestivaler i USA och andra länder. Hans senaste dansfilm "Labyrinth Within" (2011) vann priset Court Métrange du Jury vid Court-Métrange Film Festival i franska Rennes 2011 och blev 2012 utnämnd till bästa film vid Dance on Camera Festival på Lincoln Center i New York. 2012 blev Lidberg finalist i The Vilcek Foundation for Creative Promise in Dance och 2012–2013 fick han ett koreografistipendium från New York City Center. Han har även varit artist in residence vid Headlands Center for the Arts (2008), Joyce Soho (2010) och Baryshnikov Arts Center (2010).

Hans danskompani har sponsrats av Rockefeller Brothers Fund och The Field (2011, 2012), Jerome Robbins Foundation (2010), The Barbro Osher Pro Suecia Foundation (2010) och Louis Vuitton Moët Hennessy Foundation (2010), och har fått stipendier från statens kulturråd och Konstnärsnämnden. Han är en 2013 års Blodgett Distinguished Artist-in-Residence, medsponsrad av musikinstitutionen på Harvard University. 

Lidberg utbildade sig vid Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm. Han har dansat med flera internationella danskompanier, bland annat svenska Kungliga Baletten, norska nationalbaletten, Le Ballet du Grand Théâtre de Genève och GöteborgsOperans Balett.

Patrik Bogårdh
Ljusdesign

Patrik Bogårdh arbetar som frilansande ljusdesigner/scenograf både i Sverige och internationellt. Under sina 20 år i branschen har han varit verksam vid en rad teatrar och institutioner, då främst vid Stockholm Stadsteater, där han har skapat ljusdesign till drygt 50 produktioner. Patrik kan uppvisa en bred repertoar inom teater, dans och nu även nycirkus. Under 2013 designade han ljus och scenbild till, Attached en cirkus föreställning skapad av Magmanus och Eat it en cirkus/varite show skapad av Rebecca Westholm, Ruby Rose. På Teater Vanemuine i Estland samarbetade koreografen Ruslan Stepanov och Patrik med en modern tolkning av Carmen som ledde till priset ”Bästa dansföreställning 2012 i Estland”. Under flera år har Patrik och Pontus Lidberg samarbetat på ett antal teatrar, så som Den Konglige Ballet/Köpenhamn, Teater Vanemuine/Tartu, Kungliga Operan/Stockholm och på Grand Theater de Genève med produktionen Giselle. Nästa samarbete blir ”Nordic Lights” på Semperoper i Dresden med premiär oktober 2013.


Kevin Augustine

Dockmakare

Kevin Augustine är grundare och konstnärlig ledare för Lone Wolf Tribe, en marionetteaterensemble som sedan 1997 har framträtt med dockor i naturlig storlek och brutalt poetiska samtidsberättelser som blandar historia och sociologi. Lone Wolf Tribe kombinerar kraften i det visuella historieberättandet med enastående hantverksskicklighet, fysisk styrka och uppenbart svart humor. Deras mål är att undersöka, utmana och förtrolla och samtidigt tala till vår kollektiva erfarenhet av den mänskliga tillvaron. Den orädde virtuosen Augustine är både dramatiker, regissör, dockmakare och marionettspelare i alla Lone Wolf Tribes produktioner. Gruppens verk Bride, som skrevs på uppdrag av PS122, utnämndes till en av de tio bästa föreställningarna 2008 av Time Out NY. Lone Wolf Tribes New York-säsong 2013/14 inleds med premiären av The God Projekt på La MaMa (november) och Hobo Grunt Cycle på Dixon Place (mars). Lone Wolf Tribe samarbetar också med American Opera Projects i ett nytt verk av Hwang Ruo, och med Kevin Doyle från Sponsored by Nobody i Lone Wolf Tribes åttonde produktion Bullhead. www.lonewolftribe.com

Reid Bartelme
Kostymdesign

Reid Bartelme inledde sin yrkeskarriär som dansare med updrag för balettkompanier i hela Nordamerika och Kanada. Senare i karriären ingick han i moderna danskompanier i New York, bland annat Shen Wei Dance Arts och Lar Lubovitch Dance Company. Han bytte sedan yrkesbana och studerade modedesign vid Fashion Institute of Technology. Därefter började han arbeta som frilansande kostymdesigner. Reid Bartelme har designat dräkter för bland annat Christopher Wheeldon, Lar Lubovitch, Kyle Abraham, Pontus Lidberg, Jack Ferver och Parsons Dance Company. I samarbete med designern Harriet Jung har han designat dräkterna till New York City Ballet, American Ballet Theater, Justin Peck, Marcelo Gomes, Andrea Miller och Mauro Bigonzetti. Han har även varit repetitionsassistent åt Pontus Lidberg sedan början av 2012.

Lindsay Clark
Dansare

Lindsay Clark växte upp i Kalifornien och North Carolina. Hon har nyligen uppträtt med Yasuko Yokoshi och John Jasperse och har haft glädjen att arbeta med Shen Wei Dance Arts, Faye Driscoll, Jennie Mary Tai Liu, Yve Laris Cohen, Miguel Gutierrez and the Powerful People, Vanessa Anspaugh, Jack Ferver och Michelle Boulé. I år har hon arbetat som lärare vid University of the Arts i Philadelphia, där hon har undervisat i modern teknik och komposition och ansvarat för flera gruppföreställningar på Center for Performance Research i Brooklyn. Hon har varit Fresh Tracks Artist in Residence vid Dance Theater Workshop och har framträtt med egna verk vid flera evenemang i New York och utomlands. Clark studerade vid North Carolina School of the Arts och har en BFA från SUNY Purchase och en MFA från Hollins University.

David Lagerqvist
Dansare

David Lagerqvist föddes 1991 i Stockholm där han fick sin yrkesutbildning vid Kungliga Svenska Balettskolan 2007-2010. Han har efter examen arbetat med bland annat Konstbiennalen i Venedig och har dansat i verk av koreografer som Yuri Zhukov (Zhukov Dance Theatre) , Ismael Ivo, Örjan Andersson, Peter Svenzon, Sigge Modigh, Joseph Sturdy, Morten Innstrand och gjort ungdomsprojektet NUDANS med Göteborgsoperans danskompani. Han har även arbetat med musikaler som West Side Story, Singing In The Rain och Hair. David Lagerqvist började arbeta med Pontus Lidberg under 2013.

Yannick Matthon
Dansare

Yannick Matthon är född och bosatt i Montreal, Kanada. Han har arbetat med scenkonst i 25 år och är också danslärare. Han har haft möjlighet att arbeta med flera samtida dansare, som Crystal Pite (Kidd Pivot), Victor Quijada (Rubberbandancegroup), Benoît Lachambre (ParB.L.eux), Su‑Feh Lee (Battery Opera) och Aszure Barton (Aszure Barton and Artists).
Det här är Matthons första projekt tillsammans med Pontus Lidberg.

Johannes Gustavsson
Dirigent

Johannes Gustavsson är född 1975 i Vänersborg. Han är utbildad vid Norges Musikkhøgskole både till musiker och dirigent, med bland andra Ole Kristian Ruud som lärare. Johannes har spelat viola i Det Norske Kammarorkester och som dirigent arbetar han med flera av Nordens ledande symfoniorkestrar och operahus, bland annat Kungliga Operan i Stockholm, Göteborgs Symfoniker och Oslofilharmonikerna. Johannes är konstnärlig ledare för Nordiska Kammarorkestern och från hösten 2013 chefdirigentför Uleåborgs symfoniorkester.