Vita Kuben

Konst 9.11 – 2.12

Erik Bünger: The Third Man

Erik Büngers film följer fotspåren efter en undanglidande varelse han valt att kalla Den tredje mannen.

–Pappa berättade om filmen för mig; en man söker efter en annan man i en stad. Alla han möter säger att han söker förgäves eftersom den eftersökte redan är död, men mannen vägrar ge upp och plötsligt tycker han sig skymta den andres ansikte i en portuppgång. Sedan satte sig pappa framför pianot, slog upp noterna och, på sitt eget smygande vis, spelade han ledmotivet till Den Tredje Mannen, och jag drömde om fotsteg som ekar i gränder och en väldig skugga som fladdrar förbi i ögonvrån. Varje gång jag hör den där melodin får jag samma obehagliga känsla av att någon iakttar mig.
/Erik Bünger

 Erik Bünger
Erik Bünger är en svensk konstnär bosatt i Berlin. Foto: Juergen Staack

Kan en närmare utforskning av den mänskliga rösten underminera det vi tidigare trott oss förstå?

I sitt arbete undersöker Erik hur ljud, musik och röster kan få oss att se nya sanningar i fråga om identitet, frihet, tid, plats, liv och död. Genom performance, videos och installationer utforskar han sången och talet – med fokus på det som sker när rösten får ett eget liv. Bandspelarnas och datorernas döda röster, ord bortom ord i profeters rabblande, tungotalande och guds ord – det som kan sätta saker i rörelse.

Erik Bünger medverkade också i den första MADE-festivalen år 2006.
Just nu befinner han sig i Buenos Aires för en tre månader lång arbetsvistelse.

The third man
Foto: Erik Bünger

Den tredje mannen sätter, enligt Büngers film, Julie Andrews kropp i besittning när hon förvandlar sju oskyldiga barn till musikaliska marionetter

 

The third man speldosa
Foto Erik Bünger

Speldosan, bandspelaren och ljud över huvud taget, har en betydande roll i filmen, liksom i Büngers arbete generellt.

 

Vita Kubens curator hösten 2012
MARIA LANTZ

Höstens program i Vita Kuben har programsatts av curator Maria Lantz. Hon är utbildad på International Center of Photography i New York, på Högskolan för fotografi på Göteborgs universitet och på arkitekturkursen på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Maria är forskare, kritiker, konstnär och curator. Tidigare var hon prorektor på Kungliga Konsthögskolan och i år tillträdde hon som rektor på Konstfack. Hon är även skribent i Dagens Nyheter och har varit redaktör för Motiv, ett magasin om samtida fotografi.

Vita Kuben Maria Lanz

- Min tanke är att välja filmer som absolut inte är "filmer" men ändå är berättelser. Det vill säga, de går inte att inordna under format som dokumentär, reportage, spelfilm, vetenskap och så vidare, utan berättar i en annan typ av kontext. Dock berättar de något väsentligt, säger Maria Lantz. 

Höstens vernissage i Vita Kuben är på fredagar kl 16.00:

7.9 Stefan Constantinescu: T93 och Middag med Familjen
5.10 Monika Marklinger och Johan Waerndt: The Politics of Colour
9.11 Erik Bünger: The Third Man
7.12 Lena Bergendahl, Rut Karin Zettergren och Jennifer Rainsford (Crystal Beacon): Woodland

Övriga öppettider:
Må–ons 11.00-13.00
Torsdag 11.00-13.30 samt 17.00–20.00
Fredag 11.00–13.30 samt 16.00–20.00
Lördag 17.00–20.00