Katarina Leyman och Mirjam Tally kommenterar Beethovens sista

Beethoven & Beyond # 4 framförs 23 januari kl 19.00. Konserten innehåller  Beethovens 8 & 9 och kommenteras med urupföranden av Katarina Leyman och Mirjam Tally:

 

KATARINA LEYMAN
Roller Coaster, Super 8

Katarina Leyman foto: Marco Feklistoff

Katarina Leyman är NorrlandsOperans hustonsättare. Första verket här, Transient Skies, nominerades till Musikförläggarnas pris 2013. Nästa, en Klarinettkonsert med Stefan Harg som solist, uruppförs 27 november 2014.

För Leyman som också studerat målning och skulptur, är bilder ofta formskapande element även i hennes musik. Genombrottet blev Esa-Pekka Salonens och Helsingfors Stadsorkesters uruppförande av Solar Flares på Östersjöfestivalen 2010.

Så här berättar hon om det nya verket Roller Coaster, Super 8:

När jag blev kopplad till Beethovens Symfoni nr 8 började jag först leka med de associationer som själva figuren 8 väckte. Tankarna gick till evighetssymbolen 8 och även till den typ av berg-och-dalbana som kallas Superåtta. En sådan åkattraktion fanns på Liseberg i Göteborg och var en favorit för mig som barn. Berg-och-dal-banan gav mig även associationer till livet med dess toppar och dalar där man aldrig vet vad som komma skall. Jag försöker fånga den upprymdhet och oro man kan känna på en sådan åktur, nöjesparkens eller livets äventyr…

En koppling till Beethovens musik är bland annat den pådrivande triolfigur som jag lånat från särskilt sista satsen i den åttonde symfonin. Där har jag också funnit det ivriga uttrycket och rörliga tempot.

Influensen från Beethoven i allmänhet kan också uppfattas i det dramatiska uttrycket med kraftiga attacker, storslagenheten och de ibland tvära kasten mellan olika stämningar.

Som tonsättare känner jag ett visst släktskap med Beethoven – den ihärdige, envise tonsättaren som ändrar och filar på sina idéer ända tills han slutligen är nöjd.

 

MIRJAM TALLY
Lament

Mirjam Tally foto: Marco Feklistoff

Mirjam Tally, född 1976 i Tallinn, Estland, kom till Sverige och Visby 2006. År 2000 tog hon examen som elev till Lepo Sumera vid Estlands Musikakademi.

Hennes musik har spelats världen över, bland annat på Venedigbiennalen 2008 och ISCM:s världsmusikdagar i Litauen 2008 (genombrottsverket Turbulence). Åren 2005 och 2006 var hon composer-in-residence på Visbys internationella tonsättarcentrum och 2009–10 dito på Sveriges Radio P2.

Om stycket som nu uruppförs berättar hon så här:

Lament (2013) utgår från Beethovens Symfoni nr 9. Ett recitativ i cellostämman i fjärde satsens inledning blev grundmaterial till hela stycket. Jag har tagit fram den lyriska sidan av Beethoven, kanske inte den allra mest typiska egenskapen i hans stil, men eftersom jag tyckte att all kamp och det fyrverkeri som ofta får beskriva hans musik, kändes lite ovidkommande i det här sammanhanget.

Jag har upprepade gånger lagt ut utdrag av cellorecitativet i olika register, så att det blir till ett slags mantra. Detta förtätas med övertoner och klusterlinjer, som ackompanjemang. Detta mantra blir flera gånger avbrutet med fanfarer, som faller som en skugga över det lyriska elementet.

Foto: Marco Feklistoff