Hemvändarna

Västerbotten har en stark tradition inom dansen. Många fantastiska begåvningar har fostrats och utvecklats i västerbottnisk mylla. Nu ser vi fram emot att återfå näringen av dessa starka danskonstnärer som spritts sig runtom i hela världen.

Ett antal koreografer/dansare med ett ursprung i Västerbotten kommer att återvända under 2014.

Deras uppdrag blir
•    Ta med sig en eller flera kollegor från ett annat land där de verkar eller har nätverk.
•    Skapa ett dansverk i en av Västerbottens städer/orter
•    Platsen kan vara inomhus eller utomhus beroende på omständigheterna
•    Tematiken är fri att tolka som man vill.
•    Skapandet sker i residens på plats nära samhället.
•    Under residenset ska dansarna ge workshops för skola och eller allmänheten och visa repetitioner.
•    Under residenset upprättas en kontakt med skolan där utbyte sker.

Till föreställningarna och repetitionerna kan knytas föreläsningar, seminarium och workshops på samma tematik, gärna i samråd med föreningar och verksamhet på orten.

Mångfalden bland dansarna kommer att skapa ett kreativt klimat vilket i sig kommer att ge spinoff-effekter. Varje dansare drar till sig publik från olika håll i världen. Varje individ kommer att knyta nya kontakter under residenset samt få ett förhållande till orten/platsen i Västerbotten.

Nedan kan du läsa om de olika koreograferna och deras arbete.

 

Pågående projekt

Ånäset/Robertsfors residensperiod 31.8–30.9 2014

Catrin Jonasson, Hanna Maria Albertsson, Susanna Knutas och Elina Elestrand

The game
Catrin Jonasson kommer från Ånäset, Robertsfors kommun. Hon är utbildad på Balettakademien Stockholm och Umeå. Tidigare har hon arbetat med projektet NUdans på Göteborgsoperan, 2Entertain i Norge, Schibsted Awards i Karlstad och koreografen Christina Tingskog. Hanna Maria Albertsson kommer från Skellefteå och är utbildad på Balettakademien Stockholm. Hon har arbetat med blandandra Åsa N Åström, Subbjazz och Björn Säfsten. Susanna Knutas kommer från Umeå och är utbildad på Balettakademien Stockholm. Tidigare har hon  jobbat med Peter Svenzon/artofspectra, Åsa N Åström, Håkan Mayer och Charlotta Öfverholm. Elina Elestrand kommer från Borlänge, Dalarna. Elina är utbildad på IWANSON International School of Contemporary Dance och Balettakademien Stockholm. Hon har jobbat med Egenio Cueto, John Britton, Åsa N Åström, Charlotta Öfverholm och Peter Svenzon/art of spectra och är nu konstnärlig ledare för aliEn dance company. Samtliga arbetar som dansare i aliEn dance company.

Vår idé är att tillsammans skapa ett dansverk baserat på temat makt och visa detta i form av offentliga happenings i Västerbotten samt göra en dansfilm om detta. Vi vill undersöka vad som händer med dansen då den möter det offentliga rummet och vad som händer med åskådaren som möter dans på en oväntad plats. Vilken makt har åskådaren? Vilken makt har dansen och hur förändras den i olika forum?

Vårt syfte med detta projekt är att synliggöra dansen ännu mer och därmed öka intresset för dans i regionen. Ett annat syfte är också att påvisa att dansen inte nödvändigtvis behöver framföras på en traditionell scen. Genom sightspecifics vill vi fånga de förbipasserandes uppmärksamhet och nå ut med danskonst till de som inte vanligtvis går och ser på föreställningar. Vi skulle också vilja samarbeta med en skola för att förstärka spridningen av dans ytterligare.

The game
är ett samarbete med NorrlandsOperan, River Stories med stöd av Dans i Västerbotten och Robertsfors kommun. Projektet skapas i residens i Robertsfors/Ånäset

the_game_webb_600_300

 Storuman/Tärnaby residensperiod september och oktober 2014.
Emelie Boman

Hem
Emelie Boman tog sin examen 2011 från Dans och Cirkus Högskolan och sedan dess har hon vidareutbildat mig inom rörlig bild, foto och ljud på Umeå Universitet. Detta har lett till att hon just nu arbetar som koreograf och regissör i egen filmproduktion. För tillfället vistas Emelie i Stockholm där hon frilansar inom dans och film, men är uppvuxen i Sävar utanför Umeå. Tärnaby eller rättare sagt Boksjö är hennes andra hem där hon spenderar flera veckor per år. Förra hösten gick hennes farmor bort, som bott i Tärnaby under större delen av sitt liv. Emelie har fortfarande kvar släkt i bygden och rötterna går långt tillbaka till jordemoder Kristina och de före henne. Därför känns det väldigt fint för Emelie att få komma till Tärnaby och Hemavan för att skapa och på så sätt bidra på ett annorlunda vis till Tärnabys levande bygd.

Här kan du följa Emelie Bomans arbete med projektet.

Målet är att göra en dansfilm där jag själv står för koreografi och dans som sedan visas upp för allmänheten under ett offentligt arrangemang för boende i kommunen. Ett delmål är att engagera boende i kommunen att vara delaktiga i form av workshops där de själva får ta del av mitt skapande och även bli eventuella medskapare av egna verk som svar ochkomplement till mitt eget.

Vad betyder det att komma hem? Hur påverkar detta oss som människor beroende på var vi bor och var vi kommer ifrån? Vad betyder hem på ett känslomässigt plan och hur lätt skapar vi nya hem? Hur mycket följer våra gamla känslor med oss och när dyker dem upp igen? Det som fick mig att tänka på detta tema är Atoklinten och dess betydelse fjället haft för samer genom tiderna… En stor klippa att luta sig mot? Emelie Boman

Hem produceras i samarbete med NorrlandsOperanRiver Stories med stöd av Dans i Västerbotten och Storuman kommun. Skapas i residens i Tärnaby/Storuman.

Emelie3_webb_500_600
Emelie Boman

Tidigare projekt

Skellefteå residensperiod 2.1–15.3 2014.
Mikael Marklund


she left you

Mikael Marklund är Skellefteå-sonen som redan efter gymnasiet påbörjade sin resa för att bli dansare. Först utbildade han sig vid Balettakademien i Stockholm men slutade där för att ta sig vidare ut i Europa och hamna på PARTS- en av Belgiens bästa skola för moderna dansare. Utbildningen tog 4 år och direkt efter avslutade studier fick han jobb som dansare i ett av världens främsta moderna danskompanier Rosas. Just nu arbetar han med koreografen Laurent Chetouane. Nu vill han tillbaka till sina rötter, till Västerbotten och till sin hemstad Skellefteå.

Vem var hon staden som lämnade mig? Vem var pojken som bodde där, vem är mannen som bor i två städer, har lägenhet i ett land jobbar i ett annat, inte sovit i sin säng längre än 2 veckor i sträck de senaste åren, vem har han lämnat, vem har lämnat honom?

Vad hände med staden och drömmarna? Hur är det att leva med dans som yrke i alla väder, inte bara sommar och vår, utan regn, vinter och storm också. Vad skulle jag vilja säga till min stad, till pojken som växte upp där? Har jag alltid vetat att det inte funnits plats för mig där, finns det ännu plats för mig, har jag fortfarande plats för henne min stad?

Jag hoppas jag kan prata med henne igen, berätta vad som har hänt mig, hör vad hon har att säga. Min stad: Skellefteå (she left you) Mikael Marklund

6.3 kl 19.00, Hallen, Nordanå Öppet rep

14.3 kl 19.00, Hallen, Nordanå PREMIÄR!
15.3 kl 19.00, Hallen, Nordanå

She-left-you produceras i samarbete med NorrlandsOperan, River Stories med stöd av Dans i Västerbotten och Kultur Skellefteå. Föreställningen skapas i residens på Kultur Skellefteå.

Mikael 1
Mikael Marklund

Saxnäs/Vilhelmina/Riklundgården residensperiod 3–27.5 2014.
Viktoria Andersson och Gulia Franceschini

Två
Viktoria och Giulia, träffade varandra på SEAD – Salzburg Experimental Academy of Dance i Salzburg, Österrike där de båda var studenter 2008-2009. Under deras tid på SEAD ingick de i BOHDI-project (SEADs company year) och medverkad i ett flertal uppsättningar tillsammans.

Två...
...är det naturliga heltal som följer 1 och föregår 3.
 Två olika länder, två olika språk, två olika kroppsspråk i en föreställning hur fungerar det?

Viktoria och Gulia vill under en tids residens i norra Sverige undersöka de frågeställningar om kulturell och nationell identitet de satt upp som utgångspunkt för processen. Med hjälp av olika improvisationsövningar vill de försöka göra deras idéer till rörelse. Rörelsen är i sig ett språk mellan människor utan ord. En kommunikation där alla erbjuds delta och öppnar upp viljan till förståelse. De kommer dokumentera processen med att filma improvisationerna. Genom improvisation hittar de nya rörelser inom sig själva och kan därefter förstå deras känslor för rörelsen på ett klarare sätt. Ett samarbete med elever från Saxnäs skola åk 1-9 kommer att ske under maj 2014.

Två produceras i samarbete med NorrlandsOperan, River Stories med stöd av Dans i Västerbotten och Vilhemina kommun. Skapas i residens på Ricklundgården i Saxnäs.

Viktoria
Viktoria Andersson

Skellefteå residensperiod 28.8–14.9 2014
Hanna Hedman

Jamais assez (aldrig nog)
Hanna Hedman dansade som liten i Bolidens barnbalett och Skellefteå dans och Balettförening. Som tonåring flyttade hon till Stockholm för att utbilda sig vid Kungliga Svenska Balettskolan. Hon är diplomerad lärare i somatisk rörelse från The Body Mind Centering School. Sedan 1996 är hon bosatt i Frankrike. Som koreograf har hon gjort stycket California Roll i samarbete med Isabelle Schad och Good Work Productions. Hanna har arbetat som dansare, performanceartist och assistent till en mängd konstnärer, bland dem Alain Buffard, Philippe Blanchard, Nature Theatre of Oklahoma, Olga de Soto, Isabelle Schad. Tillsammans med koreografen och dansaren Fabrice Lambert samt ljuddesigner Frederic Laüght kommer de i Skellefteå att vidareutveckla ideer och ta fram material till en ny föreställning med arbetstitel Jamais assez (Aldrig nog).

I det här projektet vill vi reflektera över tidsuppfattning och hur kroppars densitet kan påverkas och förändras i relation till vad som utspelar sig i Finland just nu. Det handlar om Onkalo. Onkalo betyder grottan eller gömstället och där gräver man en tunnel ner i jorden som ska ta emot kärnkraftsavfall. Byggnadstiden är beräknad till 100 år och sedan ska förvaringstiden vara i över 100 000 år! Det är ett herkules liknande projekt med tanke på att mänsklighetens nu äldsta bebyggelse är pyramiderna som är 2000 år.

I Jamais assez handlar det inte om att illustrera arbetet i Onkalo utan snarare låta detta leda oss till frågeställningar om tid, nutid och framtid i förhållande till energi, energiförbrukning och massans kraft. Vet vi vad det är vi förvaltar och för vidare? Som dansare kommer vi undersöka och "leka med faran" i mötet av explosiv materia. När blir en kropp explosiv och vad händer med rörelsen och kommunikationen mellan kropparna då?

För oss känns detta ämne extra aktuellet med tanke på att Skellefteå bara ligger 16 mil från det nyplanerade kärnkraftverket i Pyhäjoki (Finland). Hanna Hedman

Jamais assez (aldrig nog) produceras i samarbete med NorrlandsOperanRiver Stories med stöd av Dans i Västerbotten och Kultur Skellefteå. Föreställningen skapas i residens på Kultur Skellefteå.

hanna_webb_500_600
Hanna Hedman
Foto: Laurent Paillier