Dirigent med fast grepp i debuten

Elim Chan inspirerade symfoniorkestern till en tolkning som heter duga i första konserten som ny chefdirigent.

Norrlandsoperans nya chefdirigent Elim Chan debuterade med orkestern på torsdagskvällen i en absolut fullsatt konsertsal. Spännande att följa blir vad hon kan komma att betyda inte bara för musikernas utveckling utan också för den tolkning av konstmusik som dirigenten vill förmedla till publiken.

Av VK:s tidigare intervju framstår hon som en ung, vetgirig och öppen dirigent som både vill lära och förmedla.

Nå, hur blev debuten? Det var verkligen inget lätt program att ta sig an, bland annat en stor, ofta spelad symfoni, Tjajkovskijs femte. Elim Chan hittar snabbt det musikaliska greppet, inspirerar träblåsarna till närmast sagolika intoneringar och för att inte tala om mässingblåsets följsamma fraseringar. Hon ger utrymme för stråkarnas rytmiska detaljarbete och dess långsamma linjeföring i andante-satsen.

Tjajkovskijs underbara valstema retar och inspirerar och finalens explosivitet är inte att förglömma. Ja, det blev en tolkning, som heter duga! Före paus bjöd Elim Cham på B Tommy Anderssons uppmärksammade stycke The Garden of Delights. Här bringas orkestern in i ett fyrverkeri av färger, ett verk som trots dess filmmusikkaraktär och den ibland banala strukturen skapade en musikalisk rik kommunikation.

Läs hela artikeln i VK PLUS

Dela: