Press/ recensioner
Förhandsreportage
Recensioner
”Storstilad Adriana mater på Norrlandsoperan”
”Norrlandsoperans vågade satsning är väl värd ett besök från både när och fjärran”
”Norrlandsoperan är i full färd med att (åter) profilera sig som en plats för nyskapande opera och ”Adriana mater” är en storstilad start. Att inget annat av landets operahus hittills satt upp verket är både märkligt och bedrövande”
”Regissören Dan Turdén är van att arbeta med minimala medel och lyckas även manövrera detta kammarspel placerat i musikens epicentrum.”
”På Norrlandsoperan gör fyra solister gripande porträtt och orkestern lockar fram skinande obehag”
”Det är svart som natten – och bländande i poetiskt ljus”
”Dirigenten Ville Matvejeff lockar fram precisa färger och stämningar och förmår belysa detaljer i skinande obehag”
”De fyra solisterna gör alla gripande porträtt. Emma Sventelius är mästerlig som Adriana med vacker, bottnad klanglig pondus. Systern Refkas ängslighet gestaltas med vokal virtuositet av Hege Gustava Tjønn. Jonah Spungin skänker med sin lyriska baryton mänskliga konturer åt Tsargo och Yonas hetsighet ges skärpa av Joshua Owen Mills säkra tenorklang.”
”Operan blir, genom att vara en av alla berättelser om våldets fasor, samtidigt en del av hoppet”
”Musikaliskt är det en stor upplevelse”
”Kören sjunger och ljudar från första radens läktare och skapar en fascinerande ljudbild”
”Emma Sventelius har en fylligt mörk mezzo, tenoren Joshua Owen Mills kan åka stabil kana och nåla fast sina toner på höjden där de ska vara, Hege Gustava Tjønnär en vågad och spännande sopran och Jonah Spungin en stabil baryton”
”Aktuell och bländande”
”Fullmatad föreställning med gripande handling”
”Orkestern, i orkesterdiket och på scen, leds av Matvejeff med expressivitet och nyansering”
”Ett poetiskt reningsbad om förståelse och försoning till tonerna av magisk musik”
”Redan i första akten är jag djupt berörd”
”Den avancerade musiken, skickligt sammanhållen av dirigenten Ville Matvejeff, är fylld av otroligt rika färgklanger”
”Den avskalade scenografin i uppsättningen, med slagverkare som ramar in scenbilden, är ytterst effektfull och håller rakt igenom. De känsloladdade sångarinsatserna fängslar som helhet”
”I Adriana Mater är det, äntligen, kvinnorna som tar plats och berättar kvinnors historia”
”I Norrlandsoperans uppsättning står den stora kärleken i centrum och förhoppningsvis visar den vägen mot större hopp för oss alla”