Alma Mahler och Weill

Värmande konsert inför första advent

Vi närmar oss advent och ute är både mörkt och kallt. Kom in i värmen och upplev Norrlandsoperans symfoniorkester som ikväll gästas av dirigent Ramón Tebar, mezzosopranen Emma Sventelius och konferencier Susanna Levonen.

Information

Titel: Alma Mahler och Weill

Längd:

Priser

Ordinarie:
350 kr
Student / 19-26 år:
175 kr
Barn 3-18 år:
80 kr
Pensionär:
315 kr

Tidigare tillfällen

Emma Sventelius

Vid kvällens konsert tolkas Mahlers sånger av mezzosopranen Emma Sventelius. 2017 debuterade hon internationellt i Puccinis Madama Butterfly på Deutsche Oper am Rhein, Düsseldorf och Duisburg. Sedan dess har hon sjungit på scener som Kungliga Operan, Malmö Opera, Confidencen, Theater Bonn, Volksoper Wien och Gärtnerplatztheater i München. Sventelius är också aktuell i en av huvudrollerna när operan Adriana Mater har Sverigepremiär här på Norrlandsoperan den 28 mars 2023.

Ramón Tebar

Konserten leds av den spanske dirigenten Ramón Tebar. Tebar är konstnärlig ledare för operan i Naples, Florida, och även knuten till orkestern i Valencia. Han har bland annat arbetat vid Wiener Staatsoper, Gran Teatre del Liceu, Kungliga Operan i Stockholm samt Spaniens nationalorkester och Londonfilharmonikerna.

John Luther Adams

Tonerna i John Luther Adams (f. 1953) suggestiva stycke Become River, som inleder den här konserten, är till en början så skira att de knappt är hörbara. Som tonsättare inspireras Adams ofta av naturen, särskilt den kring Alaska, där han länge levde. Become River komponerade han år 2010, och själv beskriver han musiken som stora flöden av vattenmassor. Sakta sammanfogas de skira klangerna till en tät väv av ljud. Det är en passande start på ett program som successivt expanderar i uttryck med Alma Mahlers expressiva sånger och avslutas med Kurt Weills andra symfoni.

Alma Mahler

Som fallet varit för otaliga kvinnliga konstnärer har Alma Mahler (1879–1964) framför allt varit känd som sin makes fru. Som ena hälften av tonsättarparet Mahler var hon, trots att hon hade samma yrke som sin man, i praktiken förbjuden att arbeta. 1901 skrev Gustav Mahler till sin blivande hustru: ”om vi ska bli lyckliga måste du vara så som jag behöver dig – min hustru och inte min kollega!” Alma slutade komponera – vilket fick till följd att samlivet med maken långsamt stelnade. 1911 dog Gustav, och Alma fick åter kraft att skriva. Man tror att hon under sitt liv skrev över etthundra sånger och kammarmusikverk. Utöver tonsättare var Alma Mahler författare och konstnär. Hennes sånger skiljer sig åt i stämningar och tempo: här finns stram intensitet såväl som romantiskt vemod. Som en röd tråd genom sångerna går de existentiellt prövande texterna, författade av bland andra Richard Dehmel och Rainer Maria Rilke.

Sedan Alma Mahler gift om sig med den judiske författaren Franz Werfel blev hon liksom många andra judiska konstnärer tvungen att fly från Wien. 1938 lämnade hon staden och bosatte sig så småningom i New York. Kopplingar till Nazitysklands förtryck finns också i konsertens sista stycke. När Norrlandsoperan år 2016 satte upp Staden Mahagonnys uppgång och fall mötte publiken en ljuvligt burlesk uppsättning av stora plastdjur och blinkande lampor – och ett av Kurt Weills (1900–1950) mest kända stycken vid sidan om den berömda Tolvskillingsoperan. Det är för sina sceniska verk och sånger som Kurt Weill är mest berömd, men till hans stora mästerverk räknas också den andra, omtumlande symfonin. Weill komponerade symfonin i Paris 1933, där han då befann sig i exil undan Hitler. Året därpå uruppfördes den i Amsterdam. Liksom Alma Mahler flyttade Weill senare till New York, där han levde resten av sitt liv.


Dela: