Beethovens fjärde pianokonsert

Norrlandsoperans Symfoniorkester

Beethoven är världstonsättaren som redan i åren kring tjugo fick fel på sin hörsel. Gradvis försämrades den och förloppet gick inte att hindra – i femtioårsåldern var Beethoven helt döv. Kanske var det i kraft av kampen mot sin ödeslott som han, häpnadsväckande nog, fortsatte att både komponera och dirigera livet ut. Som solist i hans Pianokonsert nr 4 återkommer den hyllade, unga pianisten Stanislav Khristenko.

Information

Titel:
Beethovens fjärde pianokonsert
Längd:

Priser

Ordinarie:
270 kr
Student/ ung vuxen 19-26 år:
160 kr
Pensionär:
200 kr
Barn/ungdom 3-18 år:
60 kr

Tidigare tillfällen

– Konsertsalen Introduktion i Konsertsalen 45 minuter innan konsertstart

Beethoven – tonsättaren som aldrig slutade skriva

Att vara döv var naturligtvis mycket svårt både praktiskt och mentalt för en tonsättare, och Ludvig van Beethoven (1770-1827) övervägde några gånger att begå självmord. Kanske går den rasande fart i vilken han komponerade att förklara med det faktum att han successivt hörde sämre – och förmodligen levde med något av en konstant inre stress. Den oändligt vackra Pianokonsert nr 4 färdigställdes 1806. Musiken är romantiskt vemodig och kraftfullt ivrig. Pianot skiftar mellan ljus och skugga, dröm och realitet.

Den något mer dramatiska ouvertyren till Coriolanus skrev Beethoven året efter pianokonserten. Stycket är en del av teatermusiken till Heinrich Joseph von Collins tragedi Coriolanus och handlar, precis som Shakespearepjäsen med samma titel, om den tappre romerska krigaren Coriolanus som på grund av befläckad heder inte ser någon annan utväg än att ta sitt liv. Den dramatiska handlingen avspeglas i musiken, särskilt på slutet, då de inledande klangerna sakta upplöses i spillror.

Louise Farrenc

Sju år efter att Louise Farrenc som enda kvinna under hela 1800-talet – tillträtt tjänsten som pianoprofessor vid Musikkonservatoriet i Paris, färdigställde hon Symfoni nr 3. Året var 1847. Vid premiären med orkestern Société des Concerts du Conservatoire gjorde stycket succé. Tidningarna jublade långt efter den första konserten. Musiken innehåller passion, lidelse och kraft av ett slag som gör att det är svårt att förstå att stycket, efter att Farrenc dött, i princip glömdes bort. Louise Farrenc (1804-1875) har liksom många andra musicerande kvinnor varit mer eller mindre försummad i musikhistorien. 1842 blev Farrenc professor. Hon stannade vid tjänsten i trettio år och var känd som en av Europas bästa pianolärare.

Stanislav Khristenko, piano

Solist Stanislav Khristenko

 

Som solist får vi åter höra den hyllade pianisten Stanislav Khristenko, ett underbarn född i Ukraina 1984 som gjorde sin första konsert som elvaåring. Han har har han framträtt
i Carnegie Hall, Konzerthaus Wien, Paleis voor Schone Kunsten i Bryssel, Berlin Philharmonie, Konservatoriet i Moskva och Hong Kong City Hall.
Senast Khristenko gästade Norrlandsoperan var 2017 då han invigde husets nya Steinwayflygel.

 

 

Toumas Hannikainen, dirigent

är en av Finlands främsta dirigenter. Han tog examen vid Sibelius-Akademin i Helsingfors 1988 och vidareutbildade sig i Ryssland och USA. Han har bland annat varit chefdirigent för Tammerfors Filharmoniska Orkester och haft stora framgångar tillsammans med bland andra Finlands Radios Symfoniorkester, kammarorkestern Avanti!, Elbphilharmonie Hamburg, WDR Rundfunkorchester och Orquestra Sinfònica de Barcelona.

Dela: