Beethovens Fyra

Beethovens Fyra

Italienska Daniela Musca dirigerar Beethovens glädjefyllda fjärde symfoni, men innan dess också svenske tonsättaren Albert Schnelzers Burn my letters, en hyllning till konsertpianisten och kompositören, tillika ensamstående åttabarnsmodern, Clara Schumann.

Information

Titel:
Beethovens Fyra
Längd:

Priser

Ordinarie:
250 kr
Student/ 19-26 år:
140 kr
Pensionär :
200 kr
Barn/ ungdom 3-18 år:
60 kr

Tidigare tillfällen

– Konsertsalen
– Konsertsalen

Clara Schumann och Johannes Brahms träffades första gången 1853, då Johannes kom hem till paret Schumann för att spela upp sin pianomusik. Efter besöket skrev Clara i sin dagbok att det var som om Johannes var sänd till dem direkt från Gud. Johannes blev snart en kär vän till Clara och hennes make Robert, och ett stort stöd för Clara när Robert först hospitaliserades på grund av sin psykiska ohälsa, och sedan dog 1856 och lämnade Clara ensam att försörja de åtta barnen. En situation som skulle vara en enorm utmaning för en frilansande musiker idag, för att inte tala om hur det måste ha varit 1856 – särskilt då den ensamstående föräldern var kvinna.

”Bränn alla mina brev”…

Clara och Johannes brevväxlade flitigt genom åren. Han hade den största respekt för den 14 år äldre konsertpianisten och kompositören Clara, och hennes åsikter var oerhört värdefulla för honom. Mot slutet av sitt liv ville Clara att alla hennes brev skulle brännas, men lyckligtvis blev det inte gjort. Den svenske tonsättaren Albert Schnelzers stycke Burn my letters från 2019 är en hyllning till Clara och baserat på brevväxlingen mellan henne och Johannes. I verket gestaltas Clara av en fri, vild flöjt och Johannes av en mer kontrollerad och försiktig fagott, och som lyssnare får vi följa med i deras dialog.

Enastående förmåga till nytänkande

År 1806 är Beethoven utan tvekan den största musikaliska stjärnan i Wien. Kreativiteten flödar det här året och han skriver den fjärde pianokonserten, de tre Rasumowsky-kvartetterna, violinkonserten samt den fjärde symfonin. Beethovens förmåga till nytänkande var enastående. Varje symfoni skiljer sig från föregångaren i karaktär, men den omständigheten har kanske legat Symfoni nr 4 i fatet. Omgiven av den väldiga Eroican och Ödessymfonin har den ibland avfärdats som lättviktig, men det räcker med att höra den trevande inledningen av första satsen för att inse att det är stor musik. Som helhet är symfonin ljus; den gemytliga första satsen följs av en skir långsam sats och ett snabbt scherzo, för att avslutas med en virvlande virtuos final. Vid premiären mottogs den fjärde symfonin väl av både press och publik, medan Beethovens konservative kollega Carl Maria von Weber avfärdade den med att den saknade både regler och idéer.

Daniela Musca, dirigent

Den italienska dirigenten och pianisten Daniela Musca leder orkestern genom programmet. Hon har arbetat med bland andra Staatsorchester Wiesbaden, Brandenburger Symphoniker och på Staatstheater Wiesbaden. Som pianist har hon samarbetat med bland andra Dietrich Fischer-Dieskau. Förra säsongen debuterade hon i Skandinavien med symfoniorkestrarna i Göteborg och Malmö, och med Jönköping Sinfonietta.

Ladda ned konsertprogram

Dela: