DSTART 

  • Konst

E|A|S - Evolving Asteroid Starships

DSTART (TU Delft Starship Team) är ett tvärvetenskapligt team av ingenjörer, forskare, arkitekter och konstnärer som utvecklar nästa generations koncept för interstellär prospektering.

Fri entré

Information

Titel: DSTART 

Pris

Fri entré

Tidigare tillfällen

DSTART syftar till att kritiskt undersöka ideologier som ligger till grund för rymdutforskningens paradigmer, och försöker föreslå alternativa koncept.

Den ogästvänliga och oförutsägbara miljön i rymden kräver ett nytt konceptuellt tillvägagångssätt för interstellära resor, ett sätt som skiljer sig radikalt från någon nuvarande konstruktion inom rymdindustrin. Med hjälp av biologi som inspiration föreslår E | A | S ett sätt att skapa rymdskepp som fysiskt växer och utvecklas under resan. Resurser som extraheras från asteroidgruvor används för att skriva ut nya delar av fartyget i en nästan oändlig anpassningsprocess. DSTART-laget utvecklar för närvarande konceptstudier och datasimuleringar för att testa dessa idéer.

Installationen är en kombination av en storskalig animerad video, en komposition av platta skärmar med rörliga och stillbilder och en levande växtskulptur. Animationerna och stillbilderna är visuella studier av E | A | S-projektet. De utforskar koncept som bioinspirerad 3D-utskrift, modulär responsiv arkitektur och slutna ekologiska system. Plantan fungerar som en fysisk och konceptuell motpunkt till den virtuella världen.

Installationen i Vita Kuben är skapad av Nils Faber, Anton Dobrevski, Amélie Kim, Joris Putteneers, Sharon van Rijthoven, Angelo Vermeulen, Arise Wan och Jasper Wennekendonk.


Vårens curator: Carl-Erik Enqqvist

Carl-Erik Engqvist, vårens curator i Vita kuben

 

Carl-Erik Engqvist är konstnär och konstnärlig ledare för Humlab, ett tvärvetenskapligt digital humanistiskt laboratorium i Umeå.

Sedan 2006 har han arbetat med koncept och perspektiv relaterade till artificiell intelligens, robotik, nano- och bioteknik, spel och virtuella världar. Att undersöka mötet mellan andlighet och högteknologi, både samtida och spekulativ, är av stor betydelse för hans arbete. Han drivs också av ett starkt intresse för spel och spelutveckling, både digitalt och analogt. Engqvist anser att spelets multimediala natur har en stark potential, både som samtida konstnärliga projekt och som ett pedagogiskt verktyg.

De olika teknologierna såväl som utmaningarna kopplade till dem har regelbundet gett honom möjlighet och motivation att samarbeta med en stor mängd professionella både inom och utanför konstvärlden. Den mänskliga faktorn är en grundläggande orsak till att han i egenskap av konstnär arbetar inom Humlab, där han har varit baserad sedan hans M.F.A. examen från Umeå konsthögskola i 2009.

För närvarande fokuserar han på att undersöka den konstnärliga användningen av samt riskerna med artificiell intelligens.

… ”Genom sina utställningar ifrågasätter skaparna etablerade koncept och bygger upp förväntan, innan dörren till garderoben slängs upp! Restriktionerna av den ortodoxa hegemonin har upplösts och kombinerats till nya konstruktiva perspektiv, när de delar sin egen känsla av Förundran. /Curator Carl-Erik Engqvist

Läs hela tematexten här.

Dela: