Gülsün Karamustafa

  • Konst

Gülsün Karamustafa

På temat minnets materialitet visas nu åter Gülsün Karamustafas utställning Instant Off Grid. Denna gång i  3D i den virtuella Vita Kuben. Utställningen är curerad av Marianna Feher och Frida Sandström och består av två filmer och 2 fotoverk.

Information

Titel: Gülsün Karamustafa

Tidigare tillfällen

Så besöker du utställningen:

Tryck på knappen så kommer du till virtuella Vita kuben och utställningen Instant Off Grid som innehåller två filmer och två fotoverk.
Klicka på prickarna på golvet så flyttar du dig in och ut ur rummet.
Du kan rotera och stanna upp framför de olika verken.
Genom att klicka på markeringarna som kommer upp vid verken kan fotona och filmerna ses.
Filmerna kan ses i helskärm om du väljer helskärmsläge längst ned till höger i filmvisaren.

Till virtuella Vita kuben


När vi fysiskt inte kan befinna oss i de rum vi vill vara i får vi skapa nya rum som också kan ta oss till andra platser. Helena Wikström, projektledare Vita kuben

Utställningen hade vernissage i Vita kuben i november 2020, men fick snart stänga portarna på grund av den ökade smittspridningen. Nu kan du ses utställningen igen, fortfarande i Vita kuben men virtuellt i 3D. När och var du vill under visningsperioden. Varmt välkommen.


Gülsün Karamustafa

Gulsun Karamustafa, Fotograf Muhsin Akgun Radikal

Karamustafa är en internationellt erkänd konstnär som arbetar i en rad olika medier däribland måleri, installation, performance och rörlig bild. 1960 tog Karamustafa examen i fri konst från Istanbul State Fine Arts Academy. Karamustafa har deltagit i flera solo- och grupputställningar och biennaler. Hennes verk är inkluderade i samlingar vid: Nationalgalerie Hamburger Bahnhof, Berlin, Museum of Contemporary Art Chicago, med flera. 2014 tilldelades Karamustafa Prince Claus-priset som ges till individer och organisationer vars kulturella handlingar haft positiv inverkan på utvecklingen av samhället. Karamustafa bor och arbetar i Istanbul.

 

 


Curatorer: Marianna Feher och Frida Sandström

Marianna Feher och Frida Sandström arbetar tillsammans sedan 2018. De är båda intresserade av de frågor som uppstår i relation till konstens och gemenskapens distribution, konflikter och möjliga mobiliserande former, något som även står i fokus för deras samarbete. Under hösten 2020 ledde de kursen Art in Today’s Society vid Umeå konsthögskola.


In English

On the theme materiality of memory, Gülsün Karamustafa’s exhibition Instant Off Grid is now shown again, but this time it is seen in 3D in the virtual Vita Kuben. The exhibition is curated by Marianna Feher and Frida Sandström and consists of two films and 2 photo works.

Enter the exhibition:

Click on the link (coming up on Monday 29 March) and you will come to the digital Vita Kuben. With the mouse you can click on the dots on the virtual floor and move in and out of the room. You can spin around in the room and stop in front of the various works. The exhibition contains two films and two photographic works and by clicking on the dots that appear next to the works, you can open a new window where the photos and films can be seen. The movies can be viewed in full screen if you click on the symbol with full screen mode at the right side in the bottom of the window.

The artist: Gülsün Karamustafa

(b. Ankara, 1946) is an internationally acclaimed artist working in a variety of media, including painting, installation, performance, and moving image. Karamustafa graduated from the Istanbul State Fine Arts Academy in 1969. She par- ticipated several International Biennials: Istanbul, Havana, Seville and Singapore. Her works are included in the collections of Nationalgalerie Hamburger Bahnhof, Berlin, Museum of Contemporary Art Chicago, Museum of Modern Art Warsaw, Tate Modern London, Guggenheim Museum New York, Van Abbemuseum Eindhoven.

Curators: Marianna Feher and Frida Sandström

Since 2018, Marianna Feher and Frida Sandström have collaborated in-between various distributive and public formats within the arts and culture. Feeding from and back to continuous changes in the field, in an attempt to underscore the frame-work of each method and presentation format, as interwoven in a larger infrastructure and economy – reaching beyond the very context of art as such.

Dela: