Hans och Greta

Smaskigt, läskigt och magiskt

Hans och Greta är en smaskig, läskig och magisk sagoopera i tre akter för vuxna och barn från 7 år. Här finns glittrande sockerpärlor, gigantiska godisbollar, rosa karamellberg och hela hus byggda av PET-flaskor. I skuggorna lurar faror och en häxa som slukar barn till både lunch och middag…

Information

Titel: Hans och Greta

Längd:

Priser

Ordinarie:
395 kr
Familj 2 vux + 2 barn:
800 kr
Barn /ungdom 3-18 år:
60 kr
Student/ ung 19-26 år:
190 kr
Pensionär:
350 kr
Scenpass:
350 kr

Tidigare tillfällen

Ladda ner föreställningsinfo som PDF

En svindlande vacker sagoopera

Hans och Greta är en svindlande vacker sagoopera där dirigenten Anja Bihlmaier leder Norrlandsoperans Symfoniorkester genom den dramatiska berättelsen. Norrlandsoperans barnkör har en framträdande roll i berättelsen som leds av de unga debutanterna Linnea Sjösvärd som Greta och Elisabeth Leyser som Hans. Susanna Levonen gör Häxan, och som barnens föräldrar ses två Umeåbördiga sångare, Åsa Jäger som mamman och Anton Eriksson som pappan. Sömnmalen och Gryningsfen sjungs av Johanna Wallroth, som tog hem förstapris i en av Europas största sångtävlingar under våren – Mirjam Helin-tävlingen.

Bland fasliga faror och gigantiska godisbollar

Den gamla folksagan Hans och Greta, som berättades långt innan Bröderna Grimm satte den på pränt, har skrämt, roat och fascinerat både barn och vuxna genom alla tider. Operaversionen, skriven av Engelbert Humperdinck, hade urpremiär i München 1893 och blev en världssuccé som sedan dess har spelats otaliga gånger världen över. I Norrlandsoperans version, med regi av Stina Ancker och scenografi och kostymdesign av Annsofi Nyberg, möts publiken av en scen fylld av stora lövverk, dunkla skuggor och höga berg. Här finns glittrande sockerpärlor, gigantiska godisbollar, rosa karamellberg och hela hus byggda av PET-flaskor. Och vi får verkligen lära känna storasyster Greta och lillebror Hans på djupet, när vi följer dem in i sagans skog till fantasifulla figurer och fasliga faror.

Någonstans mellan Wagner och musikal

Musiken skulle kunna beskrivas som en blandning mellan Wagner och musikal. Tonsättaren låter den stora orkestern röra sig mellan drama, skräck, mystik, humor och dans. Och mitt i allt svävar överjordiska, magiska toner. Det är en blandning lika rik på äventyr som sagans skog.

Föräldrar med både bra och dåliga sidor

Familjen i den här sagan kämpar hårt för att klara sin hopplöst fattiga vardag och alla behöver hjälpa till med att stoppa strumpor och göra kvastar, som sedan säljs på marknaden för att kunna få ihop pengar till mat. Hans och Gretas föräldrar är rollfigurer som den vuxna publiken lätt kan känna igen sig i, precis som alla föräldrar så har de både bra och dåliga sidor.

Häxan är en kannibal

När Hans och Greta stannar för länge i skogen möter de varelser som vi inte är vana att träffa i bokversionen av den här sagan. Vi möter Sömnmalen som hjälper barnen att somna och i nattens mörker kommer änglarna som kanske är verkliga, eller så finns de bara i drömmen. Och så längst in i skogen; Häxan. Hon bor ensam och är omslingrad av socker i alla former. Men det är inte socker hon behöver för att orka dansa och flyga kvast. Hon är en kannibal som slukar barn till både lunch och middag…


Från svält till frosseri

Sagan om Hans & Greta handlar om hunger på många sätt. Här finns allt från sötsug, aptit, hunger, begär och frosseri. Regissören Stina Ancker menar att frosseriet är en synd som känns aktuell på många sätt idag.

”Det känns som vi lever i en tid av krav på omedelbar tillfredsställelse. Vi frossar i socker och plast. I vår version av Hans och Greta ägnar sig Häxan åt ett speciellt frosseri; ungdom. Hon vägrar att åldras. Hon måste äta barn för att hålla sig evigt ung.” – Stina Ancker


 

Fler familjeföreställningar på Norrlandsoperan

Dela: