Insekt – Insikt

  • Konst

Annika Liljedahl och Lo Kristenson

Många har ett kluvet förhållande till insekter – vi behöver dem för vår överlevnad men samtidigt tenderar vi att dela in dem olika kategorier från vackra fjärilar till äckliga kackerlackor. Annika Liljedahls insekter är väldigt speciella och tillsammans med Lo Kristensons kompositioner skapas en mycket säregen värld som vi kan få ta del av. Vernissage fredag 12 november kl 16.00.

Fri entré

Information

Titel: Insekt – Insikt

Pris

Fri entré

Tidigare tillfällen

Genom att använda insekten som metafor för förvandling och överlevnad vill Annika Liljedahl med installationen Insekt Insikt få oss att reflektera över existensberättigande, det otäcka kontra det vackra, tillhörighet och utanförskap, kunskap och fantasi. Med sina motsägelsefulla utsagor ger verken insikt om att det ena kanske inte kan finnas utan det andra.

Installationerna är sammansatta av skilda material där skör sidenväv möter vassa nålar och vackert sydda nervtrådar samsas med metalltråd. Skulpturerna visar på uttryck som ryckiga rörelser, förtätningar och förtunningar liknande vad vi kan se i en insektssvärm, repetitiva former som vi människor uppfattar i vårt uppifrånperspektiv när vi exempelvis iakttar en myrstack i vilken vi samtidigt kan urskilja enskilda insekter.

Kompositören Lo Kristenson har komponerat musik inspirerat från Annika Liljedahls installationer. Hon har närmat sig insekternas värld genom att föreställa sig insektsljud som vårt mänskliga öra inte kan uppfatta och alla de vibrationer och signaler som färdas genom rummet. Upprepningar som förändras i tempo och går om varandra skapar en upplevelse av fysisk närvaro av organismer som andas, kryper, flämtar och slumrar.


Annika Liljedahl

I sin över 50 år långa verksamhet som konstnär har Annika Liljedahl (f. 1946) oftast skildrat det utsatta, sköra och ömtåliga och ställt ut både i Sverige och internationellt. Hon utbildades på Konstfack åren 1964 till 1968 och tog examen från textillinjen. Liljedahl kombinerar material såsom siden, akrylfärg, elektriska kablar, knappnålar och armeringsjärn på ett experimentellt och gränsöverskridande sätt. Detta resulterar i allt ifrån enskilda skulpturer till installationer, scenografier, kostym, teaterföreställningar och offentliga utsmyckningar.

Separatutställningar har Annika haft på bland annat Gallery K. Washington D. C. i USA, Länsmuseet Gävleborg i Gävle, Röhsska museet i Göteborg, Norrköpings konstmuseum, Borås Konstmuseum, Millesgården i Stockholm, Södertälje Konsthall, Sundsvalls Konstmuseum
och Vida museum & konsthall på Öland. Hon medverkade dessutom i samlingsutställningen ”Upplyst” på Artipelag 2013 och internationellt i exempelvis Korea, Japan och Frankrike. Vidare finns hon representerad på Metropolitan Museum of Art i New York, Nationalmuseum i Stockholm, Statens Konstråd och Göteborgs Konstmuseum.

Lo Kristenson

2018 tog Lo Kristenson (f. 1991) examen från masterprogrammet i Komposition på Kungliga Musikhögskolan. Hon har presenterat sitt arbete på etablerade plattformar för experimentell musik såsom Fylkingen i Stockholm samt festivalerna Sound of Stockholm, Nordic Music Days och UNM. 2014 blev hon en av initiativtagarna till föreningen Konstmusiksystrar, en plattform för unga tonsättare och ljudkonstnärer inom konstmusik som definierar sig som kvinnor eller transpersoner. I kollektivt skapande med bland annat Damkapellet, Vilde & Inga samt Malvakvartetten söker Kristenson ifrågasätta normer och hierarkier och hur de rådande strukturerna påverkar det musikaliska uttrycket. I sin praktik undersöker hon cirkulära och vridande former med fokus på en lyssnande kommunikation som kan uppstå mellan musikerna i rummet.


 

In English

By using the insect as a metaphor for transformation and survival, Annika Liljedahl wants us to reflect on the “raison d’être”, the nasty and the beautiful, belonging and exclusion, knowledge and imagination. In their contradictory statements, the works provide insight into the fact that one may not exist without the other.

The installations are composed of different materials where fragile silk fabric meets sharp needles and beautifully sewn nerve threads coexist with metal thread. The sculptures show expressions such as jerky movements, densifications and thinnings that we can see in a swarm of insects, repetitive forms that we humans perceive in our top-down perspective w

The composer Lo Kristenson has composed music inspired by Annika Liljedahl’s installations. She has approached the world of insects by imagining insect sounds that our human ear cannot perceive and all the vibrations and signals that travel through space. Repetitions that change in pace and swirl around create an experience of physical presence of organisms that breathe, crawl, pant and doze off.


 

Dela: