Karolinas sömn på turné

En konsertant kammaropera

När Karolina Olsson från Oknö vaknade en morgon 1908 hade hon sovit gott – inte i en natt, utan i 32 år. Nu skulle hon strax fylla 47 år och kände sig pigg och kry. Vad hade hänt? Vilken yttre orsak hade fört henne in i ett så exceptionellt tillstånd?

Information

Titel: Karolinas sömn på turné

Längd:

Tidigare tillfällen

Julen 1875, när hon var 14 år, var hon ute på isen och fick tandvärk. Hon gick hem, lade sig och föll i en 32-årig sömn. Hur kan man förstå eller förklara den långa tidens utestängdhet från det vardagliga livet? Skulle tandvärken vara enda orsaken? Var hon i själva verket en simulant – i så fall varför? Hon måste ju ha haft någon form av medvetande, under alla dessa år. Vad upplevde hon där hon låg? Hur såg den närmast anhöriga – modern – på henne? Vad visste hon om hur dottern upplevt sin barndom – var där något som hon hade anledning att försöka dölja? Ett obeskrivbart svek? En psykisk kris?

Gestalta sömn i en opera?

Idén till projektet kommer från sopranen Lena Hoel, som första gången fick höra talas om Karolinas sömn när hon såg en utställning med glaskonstnären Bertil Valliens manshöga glasskulpturer. Vallien hade läst om Karolina i en gammal tidningsartikel och skapat de ”inneslutna” figurerna. Berättelsen om den unga kvinnan gick lätt att associera till det stillastående, frusna glasets värld. Skulle det vara möjligt att gestalta Karolinas långa sömn i en opera?

Med Valliens glaskonst som scenografisk utgångspunkt vände Lena sig till tonsättaren Anders Eliasson och författaren Bengt Emil Johnson i förvissning om att de skulle kunna ge ord och ton åt de två personer som agerar i rummet av glas: modern och dottern.

Dirigent Christian Karlsen

Christian Karlsen, en av Europas ledande dirigenter, har arbetat med de flesta av världens främsta nutida tonsättare, däribland Polarpristagarna Steve Reich, Kaija Saariaho och Sofia Gubajdulina. 2015-2017 var han konstnärlig ledare för nederländska festivalen Dag in de Branding och 2008-2014 var han konstnärlig ledare för New European Ensemble. 2018 grundande han tillsammans med pianisten David Huang festivalen Gränslandet Symfonisk Fest på Trädgården i Stockholm.

Solist Elisabeth Meyer

Svensk-schweiziska sopranen Elisabeth Meyer gjorde rollen som Donna Elvira i Don Giovanni på Norrlandsoperan 2019-2020 och även den kvinnliga huvudrollen Manda i Johan Ulléns nyskrivna opera Kärleksmaskinen för Piteå Kammaropera. I 2020 års Nobelfirande var hon solist under den livestreamade Nobelprisutdelningen. Liksom den streamade Fauré Requiem tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester, från Berwaldhallen Play. Elisabeth Meyer har gästat Kungliga Operan i ett flertal produktioner och har också en bred konsertrepertoar. Bland flera priser har hon bland annat tilldelats Birgit Nilsson-stipendiet 2018.

För fullständig biografi – klicka här.

Dela: