Meriç Algün
Hon är född 1983 i Istanbul men bor och arbetar numera i Stockholm. I sin konst berör hon ofta teman som nationalitet, gränser, översättning och byråkrati genom att granska ett specifikt ämne eller företeelse. Man hittar många lager i verken och de talar om flera olika saker på samma gång, till exempel paralleller mellan kontinenternas separation och ursprunget till människans begär.
I samband med sin examensutställning gjorde Algün ett projekt på Stockholms stadsbibliotek under namnet The Library of Unborrowed Books, där hon ställde ut bibliotekets aldrig utlånade böcker.
The Orchard of Resistance – utställning 11 oktober-16 november
Det centrala Galata-området i Istanbul var år 100 e.Kr en lantlig fruktträdgård. På plats där letade Meriç Algün efter de symboliska resterna av denna förlorade plantage. Liksom i många andra verk, närmade hon sig sitt ämne på ett undersökande sätt. Hon gick runt metodiskt och fotograferade fikonträd, som idag växer mellan kullerstenar på innergårdar och parkeringsplatser i området. Att vandra runt i området på detta sätt som kvinna, väckte många reaktioner– särskilt bland män. I en anteckningsbok skrev hon ner vad hon såg under sina promenader och reflekterade över upplevelsen av att bli bevakad.
Samtidigt forskade Meriç Algün om fikonet, och det visade sig finnas många kopplingar till vad hon upplevde på sina promenader. Fikon är en ”falsk frukt” som befruktas av en speciell geting. Blommorna är unisexuella och i moderna plantager hålls han- och honträd separerade för kontrollens skull och för att öka skörden.
I kulturhistorien har fikonblad använts för att täcka könsorgan på målningar och skulpterade kroppar och själva frukten anses vara sensuell med erotiska undertoner.
Dessa associationer tillsammans med konstnärens intryck från Galata-området utgör grunden för installationen The Orchard of Resistance, som handlar om det offentliga rummet, ett förlorat paradis och det patriarkala samhället.