Niklas Sivelöv

Niklas Sivelöv

Skellefteåbördige konsertpianisten Niklas Sivelöv är prisad och välrenommerad världen över. På sin turné i Västerbotten får publiken höra honom framföra verk av Bach, Beethoven, Skrjabin, Stenhammar och även Sivelövs egna kompositioner.

Information

Titel: Niklas Sivelöv

Längd:

Tidigare tillfällen

Niklas Sivelöv. Foto: Christina Birch

Som en av Skandinaviens ledande pianister har Niklas Sivelöv tagit sin karriär till internationella höjder med sin omfattande katalog med prisbelönta inspelningar. Han har tagit kritikerna med storm genom sitt konstnärliga temperament, mästerliga teknik och trollbindande scennärvaro.

Sivelöv växte upp i Skellefteå där han började spela orgel redan som sexåring, och kort därefter följde hans första egna kompositioner. Nu bor han i Malmö och är professor vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

 

 

 

 

 



Program

Ludwig van Beethoven (1770–1827) 6 Bagateller, Op.126

I. Andante con moto, Cantabile e compiacevole II. Allegro, G-moll III. Andante, Cantabile e grazioso, Ess-dur IV. Presto, B-moll V. Quasi allegretto, G-dur VI. Presto, Andante amabile e con moto, Ess-dur

“Förmodligen de bästa jag har skrivit” /Ludwig van Beethoven

Beethovens sex bagateller – ”små karaktärsstycken” som han kallade dem – skrevs under samma tid som hans nionde symfoni uruppfördes.
Det blev hans tredje och sista uppsättning bagateller och han sammanfattade dem som ”förmodligen de bästa jag har skrivit”.

Johann Sebastian Bach (1685–1750) Partita No.2 i C-moll, BWV 826

I. Sinfonia, II. Allemande, III. Courante, IV. Sarabande, V. Rondeaux, VI. Capriccio

Partita i C-moll skrevs 1727, och den första av dess sex satser är en sinfonia – barockens föregångare till en ouvertyr, med en allvarlig början som snart ljusnar och får en livlig avslutning. Den följs av en ståtlig Allemande, en snabb Courante och en graciös Sarabande. Ett piggt Rondeaux och ett humoristiskt Capriccio avslutar denna tidstypiska svit.

Wilhelm Stenhammar (1871-1927) Fantasie op 11, nr 1

De tre pianofantasierna i op.11 är Stenhammars mest spelade pianostycken. Brahms inflytande är lätt att höra och påminner särskilt om hans två rapsodier, Op.79.
Denna Fantasi nr 1, märkt Molto appasionato, börjar med dramatiska ackord och går rakt in i turbulens men finner lugnet innan allt slutar presto i en fortississimo-dusch av ackord!

Wilhelm Stenhammar:
Två sånger i arrangemang av Sivelöv; I skogen och Fylgia

I skogen av Albert Theodor Gellerstedt är ett milt men lite bitterljuvt ode till en orkidé och en näktergal.
Fylgia av Gustaf Fröding, syftar på den skyddsande som enligt nordisk mytologi följer en människa.
I denna skimrande sång tar en fylgia formen av en vacker men blyg kvinna och poeten ber henne att inte fly.

Aleksandr Nikolajevitj Skryabin (1872-1915): Preludium Op.16 nr 1
Etudie Op.8 nr 3

Mazurka Op.3 nr 1 Preludium Op.13 nr 6 Preludium Op.15 nr 1 Etude Op.42 nr 5

Skryabin. Geniet, mystikern och en av sin tids mest originella kompositörer som hade kunnat förändra 1900-talets musik om han inte hade dött vid endast 43 års ålder.
Hans musik kan delas in i tre perioder och utvecklades snabbt från en senromantisk stil till de senare verken som inspirerades av synestesi, teosofi och Nietzsche.

Alla verk som presenteras i kväll är från Skryabins första period förutom den avslutande passionerade Etudien Op.42 nr 5 som hör till den mellersta perioden.

Niklas Sivelöv
Fyra Preludier ur 24 Preludier för piano, 2010-2015

Samlingen 24 Preludier drar många paralleller till den konstmusikaliska traditionen från Bach fram till nutid, filtrerad genom en rad influenser från jazz, arabisk och nordisk musik.
Svelöv bjuder på ett brett spektrum av känslor- från glädje och humor till sorg och tragedi.

Dela: