Säsongsöppning – Uruppförande!

Säsongsöppning – Uruppförande!

Säsongen öppnar i Konsertsalen med uruppförandet Wasteland av finlandssvenska kompositören Cecilia Damström. Dessutom Prokofjev och Sibelius. Välkommen till en ny säsong med Norrlandsoperans symfoniorkester!

Information

Titel: Säsongsöppning – Uruppförande!

Längd:

Priser

Ordinarie:
350 kr
Student / 19-26 år:
175 kr
Barn 3-18 år:
80 kr
Pensionär:
315 kr

Tidigare tillfällen

With this piece, I want to make people understand that if we can “afford” to consume, we must also be able to afford to take care of the waste we are creating.

/Cecilia Damström

Norrlandsoperans Symfoniorkester öppnar hösten 2022 med ett uruppförande signerat den finska tonsättaren Cecilia Damström (f. 1988). Titeln Wasteland får kanske någon att tänka på poeten T. S. Eliots diktsamling med samma namn, och en sak förenar tydligt de båda verken: temat apokalyps.

Ett kilo bomull = 29 000 liter vatten

Damströms stycke handlar om klädindustrin, och i sitt arbete med musiken har tonsättaren tagit spjärn mot statistik: för att producera ett kilo bomull behövs upp till 29 000 liter vatten. Tillverkningen av ett kilo tyg genererar 10 till 15 kilo växthusgaser. I Sverige köper varje person per år i genomsnitt 13 kilo kläder – och slänger 7,5 kilo. Den faktan – och mer därtill – avspeglas i titlarna till verkets satser: ”Wear” handlar om klädernas roll i våra liv, medan ”Toss” kretsar kring plaggets resa från köpet till stunden då det slängs. ”Sort” är en beskrivning av de sorteringshallar som den stora delen av kläder skänkta till välgörenhetsorganisationer skickas till. ”Burn” skildrar textilavfall som bränns, och ”Flow” handlar om greenwashing – företags försök att tvätta sina varumärken med löften om klimatmedvetenhet.

Damström beskriver själv stycket som ett upprop: ”Med detta stycke vill jag väcka folk till insikt att om vi har ’råd’ att konsumera så måste vi även ha råd att ta hand om det avfall vi skapar.” På det sättet vägrar musiken att stanna vid undergångens profetia, och vänder sig istället hoppfullt mot framtiden.

Genomsyrat av energi

En helt annan musikalisk värld möter vi i Sergej Prokofjevs tredje pianokonsert, ett omvälvande stycke genomsyrat av tät energi och melodiskt egensinne. Sedan uruppförandet i Chicago 1921 – då Prokofjev själv var solist – är stycket en modern klassiker.

Intensivt av Sibelius

Efter pausen återknyter programmet till den finska musiken genom Jean Sibelius. När de febrigt intensiva stråkarna i sista satsen av hans femte symfoni övergår i träblåsets stegrande toner samtidigt som hornen klingar i allt större intervall är det svårt att inte drabbas av katharsis – känslan av en stark, inre genomsköljning. Sibelius började komponera symfonin bara någon vecka efter att det första världskriget brutit ut, sommaren 1914. Kriget gjorde att processen fördröjdes, eftersom Sibelius förläggare inte kunde arvodera hans arbete som planerat. Kanske var det också oron för kriget som gjorde att Sibelius till en början hade svårt att hitta den form som sedermera skulle bli styckets ramverk.

På tonsättarens femtioårsdag, den 8 december 1915, ägde urpremiären rum. Publiken var fullständigt hänförd, och firandet av den finska nationalhjälten fortsatte i dagar.

Dirigent och solist

Vid Prokofjevs konsert hör vi Mackenzie Melemed (f. 1995) som solist, en av den unga generationens stora, amerikanska pianister. Melemed turnerar i Europa och USA och har mottagit en rad priser och utmärkelser.

Konserten leds av Ville Matvejeff (f. 1986), förste gästdirigent och programansvarig för Norrlandsoperans Symfoniorkester säsongerna 2022–2024. Matvejeff är utbildad vid Sibelius Academy och Espoo Music Institute och har framträtt i Europa, USA, Kina, Japan och Mexiko.


 

Dela: