Sibelius & Rachmaninov

Sibelius & Rachmaninov

Vackert, förföriskt och svindlande, sammanfattar kvällens konsert. Välkommen.

Information

Titel: Sibelius & Rachmaninov

Längd:

Priser

Ordinarie:
350 kr
Pensionär:
315 kr
Student / 19-26 år:
175 kr
Upp t o m 18 år:
80 kr
Läktare -reducerad sikt, ljud och komfort:
100 kr
Läktare upp till 18 år -reducerad sikt, ljud och komfort:
50 kr

Tidigare tillfällen

Jean Sibelius fjärde symfoni i a-moll är en av hans mest melankoliska. Stycket genomsyras av ett återkommande tritonusintervall – den kombination av toner som sedan medeltiden förknippats med djävulen. Den vansinnigt vackra musiken skevar, skaver – och förför.

Förförisk är även Sergej Rachmaninovs tredje pianokonsert, som tar sin utgångspunkt i den ryskortodoxa liturgiska musiken. Konserten uruppfördes 1909 med tonsättaren själv vid flygeln.

Och så möter vi Grażyna Bacewiczs svindlande Konsert för stråkorkester, som när den uruppfördes 1950 jämfördes med Bachs Brandenburgkonserter.


Solist och dirigent

Olli Mustonen, piano

Den finländske pianisten Olli Mustonen har fascinerat publiken i både Europa och Amerika med sin briljanta teknik och häpnadsväckande originalitet. Han verkar även som tonsättare och dirigent och kan därmed sägas gå i Rachmaninovs fotspår, då även den ryske tonsättaren var verksam i alla tre rollerna.

Ville Matvejeff, dirigent

Ville Matvejeff är förste gästdirigent och programansvarig för Norrlandsoperans symfoniorkester. Han är en allsidig musiker med framgångar som dirigent, kompositör och pianist och har uppträtt såväl i Europa som i USA, Kina, Japan och Mexiko. Sedan 2019 är Matvejeff även konstnärlig ledare för Savonlinna Opera Festival.


Mer om aftonens musik och tonsättare

Grażyna  Bacewicz: Konsert för stråkorkester

1. Allegro
2. Andante
3. Vivo

Den polska tonsättaren Grażyna Bacewicz var i början av sin tonsättarkarriär påverkad av Karol Szymanowski och av sin lärare Nadia Boulanger. Senare kom hon att övergå till en neoklassisk stil med folkmusikaliska influenser, och den neoklassiska Konsert för stråkorkester (1948), med inspiration från Bartóks Konsert för orkester och barockens concerto grosso, är hennes oftast framförda verk.

Första satsen bjuder på uttryck som är karakteristiska för denna tonsättare, med rafflande tongångar med en rivig och rytmisk karaktär; medan vi i andra satsen förflyttas till ett fascinerande och lyriskt ljudlandskap. En energisk final med intensiva dansrytmer och överraskande vändningar avrundar detta spännande verk.

Jean Sibelius: Symfoni nr 4 a-moll

I. Tempo molto moderato, quasi adagio
II. Allegro molto vivace
III. Il tempo largo
IV. Allegro

Efter djupdykningen i Bacewicz fascinerande ljudvärldar förflyttar vi oss några årtionden tillbaka i historien, till Sibelius fjärde symfoni från 1911. Verket fick då ett avvaktande mottagande, men räknas idag till hans främsta symfonier. Musiken är präglad av tritonusintervallet, sedan medeltiden känt under epitetet ”djävulen i musiken” och det dissonanta intervallet går som en röd tråd genom verket och bidrar till dess vemodiga atmosfär.

Några år tidigare hade Sibelius i en operation avlägsnat en tumör från halsen och kanske kan de skavande dissonanserna spåras till en rädsla över livets skörhet. Mitt i all skevande harmonik är detta vacker och trösterik musik som med sin kammarmusikaliska skirhet kan förtrolla sin lyssnare. ”Fjärde symfonin representerar en mycket väsentlig och stor del av mig; nog är jag glad att jag har skrivit den”, sade Sibelius.

Sergej Rachmaninov, Pianokonsert nr 3 d-moll

I. Allegro ma non tanto
II. Intermezzo
III. Finale

Rachmaninovs tredje pianokonsert skrevs till hans första Amerikaturné och uruppfördes i New York 1909, med honom själv vid flygeln. Den ryske tonsättaren var själv en gudabenådad pianist och verket anses vara en av de tekniskt mest utmanande pianokonserterna i pianorepertoaren, men den mångfacetterade konserten är långt ifrån bara ett ekvilibristiskt paradnummer.

Förmågan att skapa romantiska melodier var något av Rachmaninovs adelsmärke och musiken är genomsyrad av den nostalgiska atmosfär som han var en sådan mästare i att framkalla, men rymmer också optimism och glädje. Rachmaninov hävdade att det förföriska inledningstemat som genomsyrar verket hade kommit till honom ”av sig själv”, men musikvetare har visat att motivet bär på likheter med en kyrkosång i den ryskortodoxa liturgiska musiken.


Norrlandsoperans symfoniorkester

Violin 1

Carl Vallin
Miguel Chamorro
Matias Malmqvist
Olivia Lundberg
EvaBritt Molander
Bence Tóth
Anders Åkered
Kersti Wilhelmsson
Lars Warnstad
Mikhail Zatin

Violin 2

Pontus Björk
Clara Bjerhag
Håkan Svedell
Andreas Roslund
Per-Erik Andersson
Patrik Kimmerud
Lourdina Ghattas
Stephan Frolov

Viola

Malgorzata Blaszczyk
Ester Forsberg
Aureliano Balducci
Dusica Cvijanovic
Azumi Yoshikata
Fraser Keddie
Åsa Hjelm

Cello

Bekhbat Tsagaanchuluun
Louise Agnani
Kerstin Isaksson
Kristina Tereschatov
Karin Bjurman
Bianca JH Byung

Kontrabas

Jan-Emil Kuisma
Charlotte Petersson
Josefin Landmér
Björn Jernberg

Flöjt

Anna Steirud
Pepita del Rio

Oboe

Yui Ito
Daniel Huertas Pavón

Klarinett

Tania Villasuso Couceiro
Jonas Olsson Hakelind

Fagott

Gillian Horn
Maria Hellström

Valthorn

Orvar Johansson
Laura Oliveira
Edna Fernandes
Anders Kjellberg

Trumpet

Malin Silbo-Ohlsson
Love Nordkvist

Trombon

Peter Nygren
Daniel Hedin
Mathias Petersson

Tuba

Linus Mattsson

Pukor

Ian Piniés

Slagverk

Mats Lindström
Daniel Pinheiro


Sibelius & Rachmaninov i Skellefteå

Konserten Sibelius & Rachmaninov spelas också på Sara Kulturhus den 8 december. BOKA HÄR

Dela: