Szymanowski & Sjostakovitj

Norrlandsoperans Symfoniorkester

I mötet mellan Szymanowski, Sjostakovitj och Maier-Röntgen blommar de sista decennierna av 1800-talet ut. Fram spränger 1900-talets modernitet och den nya tidens förväntan, orosmoln och lockelser. Under ledning av dirigent Kristiina Poska möter vi orkestern tillsammans med den virtuosa violinisten Elina Vähälä, senast engagerad vid Norrlandsoperan 2017 då hon uruppförde Jan Sandströms violinkonsert.

Information

Titel:
Szymanowski & Sjostakovitj
Längd:

Priser

Ordinarie:
270 kr
Student/ung vuxen 19-26 år:
160 kr
Pensionär:
200 kr
Barn/ungdom 3-18 år:
60 kr

Tidigare tillfällen

– Konsertsalen Introduktion i Konsertsalen 45 minuter innan konsertstart

Violinkonsert nr 1 av Karol Szymanowski (1882-1937) är en av musikhistoriens första moderna violinkonserter. Musiken bryter förväntade melodier och blandar sprucket tonspråk med melodisk skevhet. Szymanowski skrev stycket 1916, mitt under brinnande världskrig.

Världskriget – det andra – var ständigt närvarande också för Dmitrij Sjostakovitj (1906-1975). Symfoni nr 9 komponerade han bara några månader efter krigets slut, i augusti 1945. Sjostakovitj var en av Sovjetunionens viktigaste officiella tonsättare och regimen hade inflytande över allt han skrev. Många hade förväntat sig att den nionde symfonin – likt sjuan och åttan – skulle bli en grandios hyllning till Josef Stalin. Så skedde inte. Sjostakovitj skrev istället ett kort stycke i neoklassicistisk stil. Nyktert, rent och utmanande.

”Det är ett angenämt litet stycke. Musiker kommer älska att spela det, kritiker kommer njuta av att kritisera det.”

/Dmitrij Sjostakovitj

Vardagsrummet blev hennes scen

Tonsättaren Amanda Maier-Röntgen (1853-1894) var den första kvinna som utexaminerades till musikdirektör i Sverige. Fram till giftermålet med tonsättaren Julius Röntgen gjorde hon omfattade turnéer som soloviolinist i Norden och Europa. Tidens uppfattning om det privata kontra offentliga – där mannens domän var världen och kvinnans dito hemmet – medförde att Amandas utrymme att spela krympte väsentligt sedan hon gift sig. Scenen för hennes framträdanden kom istället att bli hemmet i Amsterdam, i vilket hon och Julius anordnade tidstypiska salonger. Bland gästerna fanns storheter som Edvard Grieg och Johannes Brahms. Kvällens salongsstycke skrev Maier-Röntgen tillsammans med sin man, 1879.

Solist Elina Vähälä, violin

Vid tre års ålder började violinisten Elina Vähälä spela fiol. När hon var tolv debuterade hon som solist med symfoniorkestern i Lahti i Finland och ett tiotal år senare vann hon tävlingen Young Concert Artists International Auditions i New York. Sedan dess har hon framträtt med orkestrar över hela världen.

Vähälä är professor i violin vid Musikhögskolan i Karlsruhe och spelar på en Giovanni Battista Guadagnini från 1780.

Kvällens dirigent

Kristiina Poska bor i Berlin på heltid och är verksam inom såväl orkestral musik som opera vid de stora internationella institutionerna. I Sverige har hon tidigare gästat bland annat Göteborgssymfonikerna och Kungliga Filharmonikerna.

Dirigent Kristiina Poska, foto: Kaupo Kikkas

Dela: