Szymanowski & Sjostakovitj

Norrlandsoperans Symfoniorkester

I mötet mellan Szymanowski, Sjostakovitj och Maier-Röntgen blommar de sista decennierna av 1800-talet ut. Fram spränger 1900-talets modernitet och den nya tidens förväntan, orosmoln och lockelser. Under ledning av dirigent Kristiina Poska möter vi orkestern tillsammans med den virtuosa violinisten Elina Vähälä, senast engagerad vid Norrlandsoperan 2017 då hon uruppförde Jan Sandströms violinkonsert.

Information

Titel:
Szymanowski & Sjostakovitj
Längd:

Priser

Ordinarie:
270 kr
Student/ung vuxen 19-26 år:
160 kr
Pensionär:
200 kr
Barn/ungdom 3-18 år:
60 kr

Tid och datum

– Konsertsalen Introduktion i Konsertsalen 45 minuter innan konsertstart

Violinkonsert nr 1 av Karol Szymanowski (1882-1937) är en av musikhistoriens första moderna violinkonserter. Musiken bryter förväntade melodier och blandar sprucket tonspråk med melodisk skevhet. Szymanowski skrev stycket 1916, mitt under brinnande världskrig.

Världskriget – det andra – var ständigt närvarande också för Dmitrij Sjostakovitj (1906-1975). Symfoni nr 9 komponerade han bara några månader efter krigets slut, i augusti 1945. Sjostakovitj var en av Sovjetunionens viktigaste officiella tonsättare och regimen hade inflytande över allt han skrev. Många hade förväntat sig att den nionde symfonin – likt sjuan och åttan – skulle bli en grandios hyllning till Josef Stalin. Så skedde inte. Sjostakovitj skrev istället ett kort stycke i neoklassicistisk stil. Nyktert, rent och utmanande.

Tonsättaren Amanda Maier-Röntgen (1853-1894) skrev kammarmusikstycket Schwedische Weisen und Tänze år 1882. Maier-Röntgen var den första kvinna som utexaminerades till musikdirektör i Sverige. Fram till giftermålet med tonsättaren Julius Röntgen gjorde hon omfattade turnéer som soloviolinist i Norden och Europa. Tidens uppfattning om det privata kontra offentliga – där mannens domän var världen och kvinnans dito hemmet – medförde att Amandas utrymme att spela krympte väsentligt sedan hon gift sig. Scenen för hennes framträdanden kom istället att bli hemmet i Amsterdam, i vilket hon och Julius anordnade tidstypiska salonger. Bland gästerna fanns storheter som Edvard Grieg och Johannes Brahms.

Dela: