Violinkonsert nr 1 av Karol Szymanowski (1882-1937) är en av musikhistoriens första moderna violinkonserter. Musiken bryter förväntade melodier och blandar sprucket tonspråk med melodisk skevhet. Szymanowski skrev stycket 1916, mitt under brinnande världskrig.
Världskriget – det andra – var ständigt närvarande också för Dmitrij Sjostakovitj (1906-1975). Symfoni nr 9 komponerade han bara några månader efter krigets slut, i augusti 1945. Sjostakovitj var en av Sovjetunionens viktigaste officiella tonsättare och regimen hade inflytande över allt han skrev. Många hade förväntat sig att den nionde symfonin – likt sjuan och åttan – skulle bli en grandios hyllning till Josef Stalin. Så skedde inte. Sjostakovitj skrev istället ett kort stycke i neoklassicistisk stil. Nyktert, rent och utmanande.
”Det är ett angenämt litet stycke. Musiker kommer älska att spela det, kritiker kommer njuta av att kritisera det.”
/Dmitrij Sjostakovitj
Vardagsrummet blev hennes scen
Tonsättaren Amanda Maier-Röntgen (1853-1894) var den första kvinna som utexaminerades till musikdirektör i Sverige. Fram till giftermålet med tonsättaren Julius Röntgen gjorde hon omfattade turnéer som soloviolinist i Norden och Europa. Tidens uppfattning om det privata kontra offentliga – där mannens domän var världen och kvinnans dito hemmet – medförde att Amandas utrymme att spela krympte väsentligt sedan hon gift sig. Scenen för hennes framträdanden kom istället att bli hemmet i Amsterdam, i vilket hon och Julius anordnade tidstypiska salonger. Bland gästerna fanns storheter som Edvard Grieg och Johannes Brahms. Kvällens salongsstycke skrev Maier-Röntgen tillsammans med sin man, 1879.
Solist Elina Vähälä, violin
Vid tre års ålder började violinisten Elina Vähälä spela fiol. När hon var tolv debuterade hon som solist med symfoniorkestern i Lahti i Finland och ett tiotal år senare vann hon tävlingen Young Concert Artists International Auditions i New York. Sedan dess har hon framträtt med orkestrar över hela världen.

Kvällens dirigent
Kristiina Poska bor i Berlin på heltid och är verksam inom såväl orkestral musik som opera vid de stora internationella institutionerna. I Sverige har hon tidigare gästat bland annat Göteborgssymfonikerna och Kungliga Filharmonikerna.
