The Corridor

Piteå Kammaropera

Piteå Kammaropera bjuder in till en färd i gränslandet mellan liv och död. Och samtidigt en manifestation och önskan om att på detta vis ge plats åt operakonsten i vår tid, speglad genom en av våra mest tolkade myter, den om Orfeus och Eurydike.

Information

Titel: The Corridor

Priser

Ordinarie:
290 kr
Student / 19-26 år:
145 kr
Barn 3-18 år:
80 kr
Pensionär:
260 kr

Tidigare tillfällen

I denna kammaropera befinner vi oss i korridoren – eller passagen – mellan dödsriket och vår värld. Vi kastas direkt in i det ögonblick då Orfeus genom en förstulen blick fördömer sin älskade Eurydike att för evigt bli kvar hos Hades.

Operan har en liten sättning, utökad av två dansare som i rörelser förlänger och fördjupar dramat där två älskande skiljs åt. Musikerna tilltalas också emellanåt av sångarna, då de också är skuggorna av de döda själarna som i denna passage mellan liv och död inte längtar efter något annat än att få ro.

Konserten ramas in av Birtwistles The Axe manual, ett rytmiskt drivet verk där musikerna, slagverk och piano, växlar mellan en känsla av total symbios till två självständiga, repetitiva forsande musikaliska linjer. Orfeus och Eurydike kan tyckas avlägsna här, men måhända blir det som en sakta, minutiös klanglig gestaltning av den korridor som vi i kammaroperan sedan leds in i.

Musiken framförs av Norrbottensmusikens ensemble Norrbotten NEO som 2022 firar 15 år i musikens framkant och som än idag är landets enda ensemble i sitt slag – med ett nationellt uppdrag att verka för den nutida kammarmusiken.

”The Grand Old Man of British Music”

Den nyligen bortgångne brittiske tonsättaren Harrison Birtwistle har ibland beskrivits som The Grand Old Man of British Music. Hans färgstarka kompositioner sträckte sig från kammarmusik till storskaliga operor som uppförts på såväl brittiska operascener som Deutsche Staatsoper i Berlin, bara för att nämna ett exempel. Under många år var Birtwistle musikchef för Royal National Theatre i London där han komponerade musik till deras uppsättningar.

Birtwistle återkom ofta till myten om Orfeus och Eurydike i sitt skapande. Så även i operan The Corridor där han samarbetat med den brittiske poeten David Harsent, som skrivit librettot.

 

”Sverigepremiär för feministisk opera i dödsriket”

/ Sveriges Radio

 

Berörande scenupplevelse på hög konstnärlig nivå

/ NSD

 


e

Dela: