Till glädjen!

Till glädjen!

Utsålt! Men det finns ett antal ståplatser på balkong till reducerat pris. Både ljud, sikt och bekvämlighet är betydligt sämre. Platserna finns endast till försäljning i Biljetter & besök.

Beethovens nionde symfoni framförs med solister och kör. Dessutom hör vi barnkören i uruppförandet av Barn av ros och förgätmigej av kompositören Emmy Lindström. Allt under ledning av Christian Kluxen.

Information

Titel:
Till glädjen!
Längd:

Priser

Ordinarie:
290 kr
Stud/19-26 år:
160 kr
Pensionär:
200 kr
Barn 3-18 år:
60 kr
Grupp student, minst 6 pers:
100 kr

Tidigare tillfällen

– Konsertsalen

För barns rätt och lika värde

På Unicefs hemsida kan man läsa om barnkonventionen, ett rättsligt bindande internationellt avtal som slår fast att barn har egna rättigheter och att de inte kan vara någon vuxens ägodel. Konventionen har fyra grundläggande principer som alltid ska beaktas i frågor som rör barn, däribland att alla barn har lika värde, att de har rätt till utveckling och rätt till att uttrycka sin mening.

Den 1 januari 2020 blev barnkonventionen lag i Sverige, och med anledning av det har Norrlandsoperan beställt verket Barn av ros och förgätmigej för sopran, tenor, barnkör och orkester av Emmy Lindström. De fritt bearbetade texterna i stycket är hämtade ur Rose Lagercrantz bok Om man ännu finns.

Beethovens nia – ett världsminne

Ett annat organ under FN jämte Unicef är Unesco. På deras lista över världsminnen finner man sedan 2001 originalmanuskriptet till Beethovens nionde symfoni. Mellan hans åttonde och nionde symfoni sträcker sig nästan tolv år av personliga kriser, men till denna hans sista fulländade symfoni tog han ett krafttag och skrev för den största orkestern han någonsin använt sig av. Symfonin uruppfördes i Wien 1824 inför en mycket förväntansfull publik, och de bästa musiker som fanns att tillgå i staden satt i orkestern. Symfonin är idag en av de mest frekvent framförda symfonierna i världen och av många betraktad som en viktig milstolpe i den västerländska musikhistorien.


Emmy Lindström – kompositör & violinist

Emmy Lindström inledde sin bana inom musiken redan som 5-åring då hon började spela fiol. Tre år senare plitade hon ned sin första komposition, och efter musikhögskolestudier och lektioner i komposition för Rolf Martinsson och Albert Schnelzer har hennes musik spelats i konserthusen i Stockholm, Helsingborg och Västerås samt på scener som Concertgebouw i Amsterdam och Wien Musikverien. Hennes musik har fötterna väl förankrade i såväl den klassiska, svenska körtraditionen som i jazz, folkmusik och musikal.  Mer om Emmy Lindström

Barn av Ros och Förgätmigej

Jag har alltid tyckt mycket om att skriva musik till texter; som inspiration och/eller invävda i verken. När jag fick frågan om att skapa ett orkesterverk med anledning av att FN:s barnkonvention i år blivit en del av svensk lag, började jag genast spåna på vilken författare som skulle få ge röst åt musiken. Ganska snart föll valet på författaren Rose Lagercrantz, som skrivit många barnböcker som funnits med i mitt liv både som barn och förälder. Hennes förmåga att ge barnet en röst utifrån barnets eget perspektiv, som hel människa, inte ofärdig och reducerad, har alltid berört mig. Jag började läsa hennes böcker igen, och fastnade snart för boken ”Om man ännu finns”, en släktkrönika och berättelse om hennes judiska familjs öden och äventyr. Även om boken främst är en bok för vuxna, så får vi följa handlingen till stor del ur barnets perspektiv, och det finns så mycket vackra berättelser, tankar och ord i den! Jag fick fria tyglar av Rose, att extrahera en text ur boken. Den kom att handla om detta: att vara människa, liten som stor.

Musiken kom till i en flödande fart, texten gav mig kraft och riktning. Det hemska, fruktansvärda och onämnbara i berättelsen kunde ibland omvandlas till vackra toner. Precis som det milda och kärleksfulla i Roses texter på något märkligt vis kunde ge mig en impuls av vemod, vilket också hörs i musiken. Det finns en mystisk närvaro i musiken, och vi bärs fram på böljande vågor.

Det är ingen självklarhet att finnas till, och vi har bara en kort stund på jorden. Vissa av oss alldeles för kort.

”Finns jag än? Jag kan inte fatta att jag ännu finns…” sjunger en röst. Verket är undrande och filosofiskt, utifrån de vuxna rösterna, men när barnkören kommer in på slutet blir det uppenbart att det är barnen som sitter inne på sanningen, inte vi vuxna. Deras enkla, kärleksfulla och lekfulla existens borde vara självklart att värna om, mest av allt. Barnen är det viktigaste och mest värdefulla vi har, de är vår framtid och vårt hopp!

/Emmy Lindström

Dirigent & solister

cred_ Marthe Mølstre
Christian Kluxen, Foto Marthe Mølstre

Danskfödde Christian Kluxen är musikalisk ledare för Victoria Symphony i Kanada samt chefdirigent för Arktisk Filharmoni i Norge. Han har också arbetat med orkestrar som Los Angeles Philharmonic och symfoniorkestrarna i Göteborg och Malmö.

Bland höjdpunkterna i den norska sopranen Kari Postmas kalender den senaste säsongen finner man hennes debut som Tosca på Nederlandse Reisopera och som Ortrud i Wagners Lohengrin med Victoria Symphony.

Mezzosopranen Susanna Levonen är väl känd för publiken på Norrlandsoperan, medan tenoren Joachim Bäckström bland annat har kunnat höras som Erik i Den flygande holländaren på Finlands Nationalopera och i flera roller på Göteborgsoperan.

Lars Møller debuterade på Det Kongelige Teater i Köpenhamn 2006, var under sju år med i den fasta ensemblen vid Nationalteatern i Mannheim och har gästat många operahus i Tyskland.

Medverkar gör också Operakören, Umeå Studentkör samt Norrlandsoperans barnkör.

Dela: