Traumreise

Lisa Larsson gästar konsertsalen

Lisa Larssons och Rolf Martinssons orkestersvit över sånger av Franz Berwald har sänt svallvågor över hela den klassiska musikvärlden! Nu gästar de Norrlandsoperan tillsammans med Johannes Gustavsson som också dirigerar Brahms magnifika första symfoni.

Information

Titel: Traumreise

Längd:

Priser

Ordinarie:
270 kr
Barn/ ung 3-18 år:
60 kr
Student/ ung 19-26 år:
160 kr
Pensionär:
200 kr
Grupp >10 bilj:
240 kr

Tidigare tillfällen

Tonsättaren Rolf Martinsson om Lisa Larssons Traumreise:

Med sitt koncept Traumreise återuppväcker Lisa Larsson ett urval romanser för sopran och piano av Franz Berwald ur sin Törnrosasömn. Musik i vilken hon inte minst fascinerats av tonsättarens kameleontiska förhållande till de tre olika språk vars poesi han valt att tonsätta.

Larsson skapade Traumreise på uppdrag av Tonhalle-Orchester Zürich att utforma ett eget projekt för orkesterns nyligen genomförda 150-årsjubileum, i vilket hon var mån om att integrera svensk musik. Larsson tillfrågade mig om att instrumentera Berwalds musik i orkesterdräkt, vilket nu bildat en helt ny orkesterlied-cykel, publicerad av Gehrmans Musikförlag 2018. Verket uruppfördes i november samma år i Zürich, av uppdragsgivande orkester under Lahav Shani, och ett nytt stycke musikhistoria skrevs. Kort dessförinnan inbjöds Lisa Larsson att tillsammans med Kungliga Filharmonikerna presentera ett smakprov ur Traumreise i min specialsydda kortversion inför Riksdagens högtidliga öppnande vid Stockholms konserthus, med såväl vårt kungapar som våra riksdagspolitiker i publiken, vilket säkerligen hade glatt Berwald mycket.

I sin Traumreise guidar Lisa Larsson oss, sömlöst liksom i drömmen, från Sverige via Frankrike till den tyskspråkiga delen av vår värld. Och resan går vidare … next stop Umeå!

Franz Berwald

Franz Berwald (1796—1868), som på fädernet härstammade från en tysk musikersläkt, kan beskrivas som en romantisk klassicist – och hans storhet har först långt senare kommit att klarna. Berwalds särpräglade, smått originella musik (formbehärskad men idérik och skriven med färgrik orkesterpalett) togs väl emot i Tyskland och i Wien, där han en tid bodde. I Sverige var bemötandet mera kärvt. Svårigheterna att ta sig fram som tonsättare fick honom att istället slå sig på industri och handel; ett tag var han disponent vid ett glasbruk i Ångermanland!

Trots ringa uppskattning fortsatte Berwald att komponera, och han var mycket produktiv. Idag räknas han som den kanske främste symfoniker vi haft. Att Sveriges radio 1976 döpte sin nya konsertsal till Berwaldhallen och lät invigningen domineras av Berwald-musik markerar den omvärdering som skedde under senare hälften av 1900-talet.

”Berwald fann ett specifikt tonspråk för varje språkområde”
Lisa Larsson

Lisa Larsson

Lisa Larsson Foto: Merlijn Doomernik
Foto: Merlijn Doomernik

Växjöbördiga sopranen Lisa Larsson, bosatt i Schweiz, inledde sin sångarbana vid Opernhaus Zürich under Nikolaus Harnoncourt. Efter debuten vid La Scala under Riccardo Muti tog hennes internationella operakarriär fart, främst som Mozartinterpret och hon har gästat betydande operahus (Covent Garden, La Fenice, Bayersiche Staatsoper osv) och festivaler (Salzburg, Glyndebourne, Luzern etc).

Med sin vokala flexibilitet har hon under senare år etablerat sig som efterfrågat namn på stora konsertscener och framträtt med orkestrar som t.ex Berliner Philharmoniker, Wiener Symfoniker under dirigenter såsom Claudio Abbado, Sir Colin Davis, Franz Welser-Möst. Hon har även intensivt samarbetat med barockspecialister som Sir John Eliot Gardiner och Ton Koopman samt varit jurymedlem vid Bach-Wettbewerb i Leipzig.

Lisa Larssons omfattande diskografi sträcker sig från Bach-kantater via Mozart-operor till Mahler symfonier och nutida verk. Senaste CD-inspelningar har varit svensk musik för svenska labeln BIS, detta i ett flertal henne tillägnade orkesterverk av tonsättaren Rolf Martinsson, med vilken hon har ett nära samarbete med fokus att föra ut svensk musik internationellt. Mer info om Lisa Larsson.

”Musiken är fylld av en underbar skönhet, komponerad med ett mästerskap…”

Rolf Martinsson

Rolf Martinsson_Foto_Louise Martinsson
Foto: Louise Martinsson

Rolf Martinsson är en av Sveriges internationellt ledande tonsättare. Han samarbetar med solister, dirigenter och orkestrar som Lisa Larsson, Anne Sofie von Otter, Martin Fröst, Håkan Hardenberger, Andris Nelsons, Alan Gilbert, Sakari Oramo, Manfred Honeck, Cleveland Orchestra, Boston Symphony Orchestra, Gewandhausorchester Leipzig, BBC Symphony Orchestra, Philharmonia Orchestra och alla de stora nordiska orkestrarna. Hans musik är framförd i Carnegie Hall i New York, Musikverein och Konzerthaus i Wien, Philharmonie och Konzerthaus i Berlin, Gewandhaus i Leipzig, Salzburger Festspielhaus, Elbphilharmonie i Hamburg, Royal Festival Hall och Wigmore Hall i London för att nämna några.

Det internationellt framgångsrika samarbetet med svenska sopranen Lisa Larsson innefattar ett tiotal verk som är komponerade för, dedicerade till och uruppförda av Larsson i samarbete med ledande internationella orkestrar och dirigenter som Tonhalle-Orchester Zürich, Kungliga Filharmoniska Orkestern, Helsinki Philharmonic Orchestra, Göteborgs Symfoniker, Netherlands Philharmonic och Netherlands Chamber Orchestra, John Storgårds, Lahav Shani, Andrew Manze och Johannes Gustavsson.

Martinsson har varit Composer in Residence i Concertgebouw i Amsterdam med Netherlands Philharmonic och Chamber Orchestra, Malmö SymfoniOrkester, Helsingborgs Symfoniorkester och Musica Vitae. Rolf Martinsson är professor i komposition vid Musikhögskolan i Malmö och ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien och har tilldelats medaljen Litteris et Artibus. År 2008 var Martinsson tonsättare i fokus vid den internationella tonsättarfestivalen i Stockholms konserthus och 2016 erhöll han Sveriges största pris för tonsättare, stora Christ Johnson-priset. Mer info om Rolf Martinsson.

Foto: Anna Hult

Johannes Gustavsson, dirigent

Johannes Gustavsson, uppvuxen i Värmland, framstår i ovanligt hög grad som en musikernas jämlike. Kanske har detta delvis en förklaring i hans bakgrund som musiker (altviolinist), men i vilket fall röjer han en tydlig pedagogisk talang. Stark närvarokänsla i musiken, uppfinningsrik och tydlig dirigering är hans signum. Johannes Gustavsson arbetar med de flesta större orkestrar i landet. Från 2015 är han chefsdirigent vid Värmlandsoperan i Karlstad. Mer om Johannes Gustavsson här.

 

 

 

Elfrida Andrées konsertouvertyr

Konsertouvertyren i D-dur skrevs i Göteborg våren 1873. Den reviderades senare något. Här möter tät och stämningsfull musik, prunkande i full högromantisk blom; tonspråket är tydligt besläktat med exempelvis Beethovens och Mendelssohns.

Johannes Brahms Symfoni nr 1

Det finns något tragiskt-heroiskt över denna gripande symfoni, som inte så lite påminner Beethoven – som ju Brahms värderade så ofantligt högt.

Symfoni nr 1 uruppfördes 1876, men det hade tagit den självkritiske hela 14 år att fullborda den. År 1862 skickade han den första satsen av symfoni nr 1 till sin vän Clara Schumann – som i ett brev till gemensamme vännen och violinisten Joseph Joachim skrev följande: ”Musiken är fylld av en underbar skönhet, komponerad med ett mästerskap som behandlar motiven mer och mer egenartat. Allt är så intressant invävt i vartannat.”

Dela: