Vi känner böjelse för smekningar av män (Göteborgsaffären) baseras på en omtalad rättegångsprocess mot en krets av homosexuella män under 1930-talet i Göteborg. Under dessa år inleds tillfälliga erotiska relationer i stadens många offentliga mellanrum och hemliga passager, men framför allt skapar kretsen en gemenskap under festligheter i varandras hem, där berättelser, begär och erfarenheter delas. De reciterar texter för varandra, de lyssnar på musik och dansar tillsammans. De refererar till varandra med kvinnliga namn och beskriver umgänget som en ”andlig frändskap”. Skildringarna i de rättsliga undersökningarna av nätverket var djupt influerade av epokens kriminologi och rättspsykiatri. Föreställningen innehåller utdrag ur förhören, som framförs av en aktör i en koreograferad dialog med en erotisk fotosamling som beslagtagits hos en av männen. De intima bilderna fotograferades i mannens hem och användes av polisen för att identifiera delar av kretsen. I monologen skiftar aktören position mellan de åtalade och de som åklagar.
Som en del av verket ingår även en ny version av Jazzgossen, en edit av Karl Gerhards kuplett från 1922 av duon [inaudible] som bygger på samplingar och filtrerade ljud från originalet. Jazzgossen beskrev tidigt en subkultur med män som använder feminint kodade uttryck, och den populära sången kan tänkas ha spelats flitigt under kretsens många danskvällar.
Konstnären och koreografen
I film, text, bild och performance undersöker Conny Karlsson Lundgren teman kring sociala, politiska och privata identiteter – ofta utifrån en fascination för arkivet som både informationsbärare och kontrollmekanism. Med tvärvetenskapliga metoder omgestaltas alternativa verkligheter och sociala överenskommelser genom erfarenheter, motståndshandlingar, begär och hemliga koder. Karlsson Lundgren är baserad i Stockholm och Hoby Mosse. Han arbetar med Sveriges första hbtqi+monument som planeras stå färdigt i Göteborg 2023 och har en stor övergripande soloutställning på Bonniers Konsthall i Stockholm 2024.
Eddie Mio Larson är frilansande regissör och skådespelare. Han är en av de konstnärliga ledarna för den queera frigruppen kvalitetsteatern, senast aktuell med föreställningen Cash is Queen (2021). Eddie är för närvarande anställd som skådespelare i föreställningen Admas på Regionteater Väst i Uddevalla, där han tidigare tex regisserat klassrumsföreställningen Fejkflickan (2021) som han skrivit ihop med dramatikern Anna Nygren. Eddie jobbar också som skådespelare på Hagateatern i Göteborg, senast i monologen Jag, Gustav den tredje (2021).

MED NYA ÖGON – MELLANKRIGSTIDEN GENOM LINSEN
Emanuel Cederqvist, Hanni Kamaly, Tomas Lundgren, Santiago Mostyn, Kristina Müntzing, Katarina Pirak Sikku, Lina Selander