Viva Italia!

Viva Italia!

Säsongspremiär med Norrlandsoperans symfoniorkester. En konsert där barockens sprudlande klangvärldar möter några av vår tids främsta italienska tonsättare, under ledning av Corinna Niemeyer. Leve Italien, leve musiken!

Information

Titel: Viva Italia!

Längd:

Priser

Ordinarie:
350 kr
Pensionär:
315 kr
Student / 19-26 år:
175 kr
Upp t o m 18 år:
80 kr
Grupp minst 10 pers:
315 kr

Tidigare tillfällen

Vad passar väl bättre denna februarikväll, än Vinter ur Antonio Vivaldis berömda De fyra årstiderna? Här med svenske Philip Zuckerman som konsertmästare och solist. Vi framför också Ottorino Respighis vackra Trittico Botticelliano – skriven 1927 som en hommage till konstnären Boticellis fantasieggande renässansmåleri. Niccolo Castiglionis Inverno in-ver, elva musikaliska poem från 1973, anspelar i sin tur på Vivaldis Vinter, då ”Inverno” betyder just vinter.

Därtill möter vi två av Italiens mest intressanta samtida tonsättare – Lucia Ronchetti och Silvia Colasanti.

Varmt välkommen.


Mer om kvällens program

Hör havet piska mot Venedigs kajerPhilip Zuckerman. Foto Anna-Maria Viksten

Otaliga konstnärer och tonsättare har genom historien tagit djupa intryck av Italien. Florens var renässansens mecka,Venedig var huvudstad under barocken. Här föddes Antonio Vivaldi år 1678, tonsättaren vars violinkonserter, namngivna efter de fyra årstiderna, Le quattro stagioni – sedan den bejublade premiären 1723 har fortsatt att fascinera lyssnare världen över.

Vid den här konserten spelas inledningsvis den tredje satsen ur Vintern, där Vivaldi tar med oss till ett isande kallt och folktomt Venedig. Havet piskar mot kajerna och piazzorna ligger öde i väntan på att vårens första solstrålar ska få vinterns hölje att börja spricka.

Ett våldsamt skeppsbrott

Lucia Ronchetti, född i Rom 1963, studerade vid Accademia di Santa Cecilia samt IRCAM i Paris och doktorerade i musikvetenskap vid Sorbonne. Hennes musik befinner sig i gränslandet mellan det akademiska, klassiska och elektroniska. Schiffbruch mit Zuschauer (Skeppsbrott med åskådare) från 1995 är en hyllning till den tyska filosofen Hans Blumenberg, vars bok med samma namn publicerades 1979. Blumenbergs bok analyserar skeppsbrottet som metafor i litteraturen och dess betydelse sedan antiken. Hans filosofi kretsar kring relationerna mellan livet och slumpen, och i Ronchettis våldsamt krängande stycke tar dessa frågor musikalisk form.

Filmisk hyllning till Botticelli

Jämfört med Ronchettis explosiva tonspråk är Ottorino Respighis melodier filmiskt skimrande. När han 1927 komponerade Trittico Botticelliano var det som en hommage till konstnären Sandro Botticellis tre fantasieggande renässansmålningar som hänger i Uffizigalleriet i Florens: La Primavera (Våren), L’Adorazione dei Magi (Konungarnas tillbedjan) och La nascita di Venere (Venus födelse). Trittico Botticelliano uruppfördes vid en konsert i Wien i slutet av året, och den som lyssnar noga under den andra satsen kan höra variationer över den medeltida hymnen ”Veni, veni Emanuel”, som av svenska körer ofta framförs vid jul.

Välklingande poetiska reflektioner

Silvia Colasanti, född 1975 i Rom, spelas regelbundet både i Italien och internationellt och i sin musik utforskar hon ofta beröringspunkterna mellan poesi och ljud. I Vision-air utgår Colasanti från poesi av diktaren William Blake. Utifrån hans poetiska bilder skapar hon en serie musikaliska speglingar, som både klingar var för sig och är sammanflätade genom ett harmoniskt spel av ekon, assonanser, symmetrier och analogier. Vision-air uruppfördes år 2005 i Venedig, och Colasantis arbete med musik och poesi fortsätter: 2025 blir hon den första kvinnliga tonsättaren någonsin som får en beställd opera uppförd på operahuset La Scala i Milano: Anna A., om den ryska poeten Anna Achmatova.

Den krispiga vinterns spröda toner

Med Niccolo Castiglionis Inverno in-ver, elva musikaliska poem från 1973, återvänder vi på sätt och vis till Vivaldi, eftersom ”inverno” är italienskans ord för vinter. I musiken blandar Castiglioni sträva dissonanser med vindlande harmonier. Orkestreringen betonar diskantinstrumenten – piano, violiner, träblås, xylofon och ljusa slagverk. Effekten blir en spröd tonbild som fångar vinterns krispiga kyla.

Släpp in våren med Vivaldis violiner

Konserten avslutas med Vivaldis Våren. Vinterns ihåliga tystnad bryts nu av tre violiner som bildar en fågelkör. Vädret skiftar, en storm drar förbi. Så skingras molnen och vårens första insekter surrar. Vivaldi var förtjust i fåglar och i Våren gestaltar han sången hos såväl göken som steglitsan. Som ett försiktigt löfte om att våren kommer, även om vi ännu befinner oss i början på februari.

Dirigent för konserten är Corinna Niemeyer, konstnärlig ledare för Orchestre de Chambre du Luxembourg.

Corinna Niemeyer. Foto Simon Pauly


Norrlandsoperans symfoniorkester

Violin 1

Philip Zuckerman
Roger Jonsson
Marko Komonko
Miguel Chamorro
Matias Malmqvist
Kersti Wilhelmsson
Bence Tóth
Josef Cabrales-Alin

Violin 2

Pontus Björk
Clara Bjerhag
Lucy Baker
Håkan Svedell
Kitiara Braune
Patrik Kimmerud
Per-Erik Andersson
Miriam Liljefors

Viola

Malgorzata Blaszczyk
Patrick Rutland
Åsa Hjelm
Dusica Cvijanovic
Fraser Keddie
Johanne Skansaar

Cello

Bekhbat Tsagaanchuluun
Bianca JH Byun
Kerstin Isaksson
Karin Bjurman
Kristina Tereschatov

Kontrabas

Jan-Emil Kuisma
Charlotte Petersson
Josefin Landmér

Flöjt

Ebba Wallén
Pepita del Rio

Oboe

Johannes Ögren
Daniel Huertas Pavón

Klarinett

Tania Villasuso Couceiro
Jonas Olsson Hakelind
Bengt Sandström

Fagott

Charlotte Cox
Maria Hellström

Valthorn

Edna Fernandes
Laura Oliveira

Trumpet

Malin Silbo-Ohlsson
Love Nordkvist

Trombon

Peter Nygren
Daniel Hedin Mathias Petersson

Pukor

Ian Piniés

Slagverk

Maximiliano Polo
Bruno Míguez Lamanuzzi
Aleksander Ulriksen

Harpa

Claire Moncharmont

Piano

Lorenzo Soulès

Celesta

Jonas Olsson


 

Dela: