Nyheter

Recension VK: ”Med Charlie Parker i jazzens finrum”

Jonas Knutsson och Amanda Sedgwick skapade en stark hyllningskonsert till en jazzikon.Evenemanget i Norrlandsoperans konsertsal på jazzfestivalens torsdagskväll artade sig till en formidabel hyllningskonsert till en av de verkligt legendariska jazzmusikerna genom tiderna, Charlie Parker. På scenen fanns en stråkoktett ur Norrlandsoperans symfoniorkester helt i Parkers anda, som själv introducerade stråkar i jazzmusiken – vidare … Fortsätt

Recension Folkbladet: ”Lysande start på jazzfestival”

Självklart måste festivalen hedra en av musikformens stora nyskapare, Charlie Parker, som skulle fyllt 100 i år. Han levde ett underground-liv, brände sitt ljus i bägge ändar och hann inte fylla 35 innan kroppen gav upp. En kort parentes i hans karriär var de skivor producenten Norman Granz lät honom göra med stråkbakgrunder, en statussymbol … Fortsätt

Recension VK: ”Intim utforskning av rummet”

Juan Aizpitarte gör en roande och lekfull utställning i Umeås minsta konstrum. Vita Kuben på Norrlandsoperan har åter öppnat för publik och det är en utställning som tar hela det lilla konstrummet i anspråk som inleder höstens program. Den Frankrikebaserade Juan Aizpitarte skulle egentligen ha avslutat vårens utställningsserie och har nu skapat ett nytt verk … Fortsätt

Recension Norrbottens-Kuriren: ”Kärlek och politik – ett lyckat operaexperiment”

Modig och litet galen är Norrlandsoperans satsning på operaexperimentet ”Kärlek och politik”, baserad på fyra operor av Giuseppe Verdi. En helt ny operaföreställning skapad på rekordtid. … Kärlekens många ansikten liksom storpolitikens maktspel med olika variationer kommer väl till uttryck i ”Kärlek och politik”. Det är sällan spelade verk som presenteras. Musiken blöder av romantik … Fortsätt

Recension Folkbladet: ”Intriger och maktspel i ett maximalt uttryck”

Det känns oerhört att få inta en plats på Norrlandsoperan en oktoberkväll i nådens år 2020 och detta efter en vecka där kulturdebattens heta fråga har varit den om publikstorlek, skriver Folkbladets recensent Katrin Sten efter att ha sett Kärlek & Politik på Norrlandsoperan. Kvällens sceniska lösning är, liksom kostymen, enkel men habil. Norrlandsoperans symfoniorkester … Fortsätt

Recension VK: ”Skinande uppvisning av bakbundet operahus”

Solister och orkester visar upp sig på ett fantastisk och ovanligt sätt i Norrlandsoperans Kärlek och politik. …Giovanna (Jeanne d’Arc) står bakbunden vid en påle när ridån går upp. Att Norrlandsoperans öde denna säsong varit hopplöst fjättrat till externa faktorer har stått klart långt innan denna föreställnings premiär. Ur fyra operor av Verdi får vi se … Fortsätt

Recension VK ”Fenomenet Vilho Ollikainen hedras”

Det är att göra sig själv en tjänst att se den här föreställningen, skriver Patrik Backlund efter en värmande turnépremiär i Storuman….Det ska sägas att konstellationen av musiker nästan hamnar i skymundan av de historier de berättar om den fascinerande huvudpersonen, men bara nästan. Arto Järveläs helt fantastiska fiolspel drar gång på gång uppmärksamheten till … Fortsätt

Kulturnytt P1 ”Tvingades flytta fram föreställning – skapade ny opera på rekordtid”

I helgen är det premiär för en operaföreställning som bara har sex veckor på nacken.Med bara veckor till premiären av sin stora höstsatsning, Giuseppe Verdis Macbeth, tog Norrlandsoperan beslutet att skjuta föreställningen till nästa år. Verkshöjden höll till slut inte måttet med alla coronarestriktioner på scenen. På rekordtid har nu den helt nya föreställningen ”Kärlek … Fortsätt

VK ”Rekord i kreativitet på operan”

Ett galet projekt som vände besvikelse till kreativ kraft. Kärlek och politik – en helt nyskriven opera skapad på rekordtid i pandemins undantagstillstånd. …. Med ett sångarlag redo att sjunga Verdi och en publik förväntansfull inför detsamma uppstod idén att ur fyra Verdi-operor bygga samman ett nytt verk. För att undvika nummerrevy har en tydlig tematik … Fortsätt

Recension VK ”Stråkarna tar konserten i hamn”

För älskare av de stora klassikerna blev behållningen stor när Ville Matvejeff dirigerade Norrlandsoperans symfoniorkester i Beethovens ”lilla symfoni i F”. Wow! Några takter in i ouvertyren till Guiseppe Verdis ”Nabucco” rycks hela publiken med i symfoniorkesterns pampiga anslag, vilket grundar upplevelsen för hela kvällen. Självsäkerheten och tuffheten i Verdis stycke låter oss veta att orkestern … Fortsätt

Intervju Folkbladet ”Norrlandsoperan går sin egen väg”

Norrlandsoperans nye vd Erik Mikael Karlsson, vill sänka tröskeln in i operahuset. – Den klassiska musiken måste få vara både bred och smal, säger han. … Erik Mikael Karlsson vill se fler evenemangkonserter där operan samarbetar med till exempel popartister, författare och andra kulturpersonligheter. – Vi behöver hitta de här mer kända namnen som kan … Fortsätt

Recension VK ”Nej – hon ber inte om det”

Susanna Leinonens Nasty går ut i kompromisslös strid för kvinnokroppen. Ber hon om det? Vad ser du? Egentligen? Frågorna ställs efter ett explicit solo en bit in i föreställningen, men riktar blixtljus på brännpunkten i Susanna Leinonens Nasty. Fem dansare finns på scen i verket som på onsdagen gavs på Norrlandsoperan och redan i inledningen av … Fortsätt

1 2 3 18