Nyheter

REPORTAGE: Annika Norlin möter Norrlandsoperans Symfoniorkester

Västerbottens Kuriren: Möte mellan två världar när Norlin sjunger på operan. När Annika Norlin uppträder i vanliga fall brukar hon fokusera mycket på publiken. Då hon sjunger med symfoniorkestern tänker hon i stället ”Det här är underbart för Annika”.  -Det är en helt annan värld, alla är så himla proffsiga. Ta bara det här att … Fortsätt

RECENSION: Ljusets återkomst

Västerbottens-Kuriren: Mötet mellan fagottisten Magnus Nilsson, saxofonisten Peter Wilgotsson och Norrlandsoperans symfoniorkester var minst sagt inspirerande. När kvällens dirigent Eugene Tzigane slog igång den sista satsen, Bröllopsmarschen, fylldes jag inte främst av minnen från de bröllop jag varit på genom åren utan snarare av en känsla av gemenskap och närhet med musiken och musikerna. Att … Fortsätt

RECENSION: Historien om en soldat

Norran: Stämma och musik i symbios. Ett fängslande möte mellan röst och musik, mellan soldaten och djävulen. ”Historien om en soldat” får nytt liv med hjälp av Ekblads stämma och Norrlandsoperans septett… …Ekblad är ett välbekant ansikte men framför allt en välbekant röst. Hennes lugna, melodiska finlandssvenska gifter sig vackert med den sällsamma och poetiska … Fortsätt

RECENSION: Historien om en soldat

Folkbladet: Stina Ekblad som spelglad berättare ”Historien om en soldat” bjöd på högkvalitativ scenkonst med både originalitet och nerv. … Stina Ekblads spelglada berättare går från skälmsk djävul till krigstrött soldat i skarvlösa vändningar som redan tidigt in i uppsättningen känns helt naturliga och självklara. För den som likt undertecknad går i gång på högkvalitativ … Fortsätt

RECENSION: Historien om en soldat

Västerbottens Kuriren: ”Magiskt möte mellan röst och musik” När Stina Ekblads röst mötte en septett ur Norrlandsoperans symfoniorkester i Igor Stravinskijs Historien om en soldat – då uppstod magi. I lördagskväll skedde något magiskt i Black box. Den kända finlandssvenska skådespelaren Stina Ekblad tillsammans med en septett ur Norrlandsoperans symfoniorkester framförde under dirigenten Emil Eliassons ledning Igor … Fortsätt

RECENSION: Levels of Silence II – Patrik Bengtsson

Västerbottens-Kuriren:”Alla bör besöka Vita Kuben” På skärmarna spelas videoklipp av tal från människor som av en eller annan anledning har – eller har haft – betydande makt. En typ av makt som är så omfattande att den har format och till och med präglat stora delar av västerländsk kulturhistoria. Konstnären leder ljuden genom en modulator … Fortsätt

RECENSION: Doris drar

Folkbladet: I Norrlandsoperans uppsättning av Pija Lindenbaums kritikerrosade bok ”Doris drar”, heter han passande nog Egon och är son till mammas nya partner Janne. För Doris, lyhört spelad av duktiga Josephine Wistedt, är hans själva existens en nagel i ögat. Det räcker med att han finns till, för att hon ska bli förbannad och förorättad. I … Fortsätt

RECENSION: Orfeo & Euridice

SvD: Feministisk kraft fångar andan i Glucks opera. Kärleken mellan två kvinnor är grundackord när Åsa Kalmér iscensätter Glucks reformopera. Det blir ett vackert samspel mellan Susanna Levonen och Henriikka Gröndahl. … Susanna Levonen som Orfeus och Henriikka Gröndahl som Eurydike lyfter fram både ömhet och erotik hos sitt kärlekspar. Susanna Levonen uttrycker sin sorg i … Fortsätt

RECENSION: Orfeo & Euridice

Expressen: Norrlandsoperans ”Orfeo & Euridice” går rakt in i hjärtat. Bente Rolandsdotter har skapat en minlmalistisk scenografi med några pelare som antyder antiken och en lutande spegelvägg i fonden som avslöjar precis allt som sker på scenen, vilket har en utlämnande och rörande effekt. Örjan Anderssons koreografi skapar sällsam förhöjning och Åsa Kalmérs regi gör att man verkligen tror på Orfeo … Fortsätt

RECENSION: Orfeo & Euridice

Västerbottens-Kuriren: Efter den inledande kören, som för övrigt sjöng helgjutet och med imponerande stämföring operan igenom, blev första akten i stort en enda väl sammanhängande monolog av Orfeo, här lysande tolkad av mezzosopran, Susanna Levonen. Hon gör ett gripande porträtt och uttrycker så övertygande starkt kärleken mellan två människor som den kan bli när den … Fortsätt

RECENSION: Orfeo & Euridice

SR Kulturnytt: En evig berättelse om längtan, kärlek och ett dödsrike. Igår kväll hade Glucks opera från 1762 premiär på Norrlandsoperan i Umeå. I Umeå har Åsa Kalmér gjort en uppsättning som faktisk tål att talas om i vardagliga termer och inte vila för mycket på den flertusenåriga grekiska myten. Vi ser oss själva där på … Fortsätt

PORTRÄTT: Birgit Berndt, Danschef

Birgit Berndt, en dansens makthavare med politisk agenda: Redan när Birgit Berndt våren 2014 tillträdde som Norrlandsoperans danschef talade hon om det politiska i dansen. Rent synsk – eller i varje fall tidigt ute – var hon när hon bjöd på Made in Bangladesh hösten 2015. I det verket tas globala arbetsvillkor upp, med inledande … Fortsätt

1 11 12 13 14 15 18