![Stolthet & fördom baner](https://norrlandsoperan.se/wp-content/uploads/2024/03/program-banner.jpg)
Ta reda på mer
Medverkande
Video
Ta reda på mer
Akt I
Mrs Bennet är säker – en dag kommer det att ordna sig för hennes flickor. Detta trots att familjens hem och försörjning, vid fadern, hennes make Mr Bennets död, inte kan tillfalla en kvinnlig arvinge. Familjen Bennet har bara döttrar. Deras hem är ett fideikommiss och den avlägsne kusinen, tillika prästen, Mr Collins kommer att ärva det och flickorna hamna på bar backe. Enda räddningen i sikte är att flickorna gifts bort med män som kan försörja dem.
![](https://norrlandsoperan.se/wp-content/uploads/2024/03/akt1.jpg)
Mrs Bennet är säker – en dag kommer det att ordna sig för hennes flickor. Detta trots att familjens hem och försörjning, vid fadern, hennes make Mr Bennets död, inte kan tillfalla en kvinnlig arvinge. Familjen Bennet har bara döttrar. Deras hem är ett fideikommiss och den avlägsne kusinen, tillika prästen, Mr Collins kommer att ärva det och flickorna hamna på bar backe. Enda räddningen i sikte är att flickorna gifts bort med män som kan försörja dem.
![](https://norrlandsoperan.se/wp-content/uploads/2024/03/akt2.jpg)
Mrs Bennet är säker – en dag kommer det att ordna sig för hennes flickor. Detta trots att familjens hem och försörjning, vid fadern, hennes make Mr Bennets död, inte kan tillfalla en kvinnlig arvinge. Familjen Bennet har bara döttrar. Deras hem är ett fideikommiss och den avlägsne kusinen, tillika prästen, Mr Collins kommer att ärva det och flickorna hamna på bar backe. Enda räddningen i sikte är att flickorna gifts bort med män som kan försörja dem.
Mrs Bennet är säker – en dag kommer det att ordna sig för hennes flickor. Detta trots att familjens hem och försörjning, vid fadern, hennes make Mr Bennets död, inte kan tillfalla en kvinnlig arvinge.
Akt 2
Mrs Bennet är säker – en dag kommer det att ordna sig för hennes flickor. Detta trots att familjens hem och försörjning, vid fadern, hennes make Mr Bennets död, inte kan tillfalla en kvinnlig arvinge. Familjen Bennet har bara döttrar. Deras hem är ett fideikommiss och den avlägsne kusinen, tillika prästen, Mr Collins kommer att ärva det och flickorna hamna på bar backe. Enda räddningen i sikte är att flickorna gifts bort med män som kan försörja dem.
Mrs Bennet är säker – en dag kommer det att ordna sig för hennes flickor. Detta trots att familjens hem och försörjning, vid fadern, hennes make Mr Bennets död, inte kan tillfalla en kvinnlig arvinge.
![](https://norrlandsoperan.se/wp-content/uploads/2024/03/daniel-nelson.jpg)
Tonsättare: Daniel Nelson
Daniel Nelsons musik har ofta hyllats för dess kraftfulla rytmiska energi samt färgrika orkestrering. Han har rönt internationella framgångar med orkesterverk såsom Steampunk Blizzard och ackordeonkonserten The Ghost Machine Treatise, men har också uppmärksammats för sina sceniska verk. Bland dessa kan nämnas operorna Stolthet och fördom, Andefabriken och Sova Vaken, samt baletten Lille Prinsen. Framtida uppdrag inkluderar orkestersånger till sopranen Johanna Wallroth och Svenska Kammarorkestern samt en konsert för självspelande piano och orkester till Norrlandsoperan.
![](https://norrlandsoperan.se/wp-content/uploads/2024/03/mr_darcy.jpg)
Libretto: Sofia Fredén
Sofia Fredén är en svensk dramatiker, dramaturg och manusförfattare utbildad vid Dramatiska Institutet. Hon skriver för både barn och vuxna och hennes texter har spelats på nästan alla regionala teatrar samt på de flesta stadsteatrarna i Sverige, bland annat Stockholms Stadsteater, där hon sedan 2004 är husdramatiker och dramaturg. Hennes pjäser och texter har även gjort avtryck utomlands i översättningar på engelska, tyska, rumänska, franska och albanska. Sofia Fredén har även skrivit TV- och filmmanus, en radioföljetong och tilldelats priser som Henning Mankell-stipendiet och Ibsenpriset 2008.
Medverkande
Lizzy: Jessica Elevant, sopran
Jessica Elevant gjorde klart sina studier vid Operahögskolan på Stockholms konstnärliga högskola i Stockholm våren 2021. Sedan dess har hon synts i roller som Gun i Daniel Nelsons Sova Vaken på Kungliga Operan hösten 2022, Jackie i von Dardels PMSius med Kamraterna sommaren 2023, Mamman i Niklas Brommares Var Är Smörgåsen? på Kungliga Operan våren 2023 och Adina i Gaetano Donizettis L’elisir d’amore på Dala-Floda Operafest sommaren 2023. Detta blir Jessica Elevants debut på Norrlandsoperan.
”Stolthet och fördom är en roman jag har vuxit upp med och BBC-serien ser jag ungefär en gång om året. Lizzy var alltid den karaktären jag identifierade mig mest med och det känns fantastiskt att få gestalta henne i denna opera.”
Jessica Elevant
![](https://norrlandsoperan.se/wp-content/uploads/2024/03/mr_darcy.jpg)
Mr Darcy: David Risberg, baryton
Barytonen David Risberg utexaminerades våren 2021 från Operahögskolan vid Stockholms Konstnärliga högskola. Han har tidigare spelat roller som bland annat Demetrius i Benjamin Brittens En Midsommarnattsdröm på Kungliga Operan i Stockholm 2023, Marcello i La Boheme på Malmö opera 2022 och som Mr Darcy gör han även sin debut på Norrlandsoperan.
”Jag skulle väl säga att Mr Darcy har en del drag som jag tror att många män kan känna igen sig i, där ett av de mer framträdande är oförmågan att formulera sig klart och tydligt när det gäller djupa känslor.”
David Risberg
Mrs Bennet: Susanna Levonen, mezzosopran
Susanna Levonen är fast anställd på Norrlandsoperan och är prisad för sina starka rollporträtt, bland annat nominerad till Årets Sångerska av Opernwelt för Sieglinde i Wermland Operas Wagner Ring. På Norrlandsoperan har hon sjungit Marie i Wozzeck, titelrollen Lady Macbeth i Verdis opera, Carmen, Eboli i Don Carlo, Chrysothemis i Elektra och Marie Curie i Blanche och Marie – ett av många uruppföranden. Susanna har gästspelat hemma och i Europa med roller som Salome, Senta, Magda Sorel, Wozzeck-Marie och Amneris.
”Mrs Bennett är en fantastisk roll att få gestalta och lätt att relatera till som mamma. Däremot hoppas jag att jag är ett bättre stöd för min sons egna drömmar, haha! En rolig och stark karaktär att få spela och motor i operan.”
Susanna Levonen
Mr Bennet: Anders Lundström, basbaryton
Anders Lundström är Norrlandsoperans kormästare och har tidigare spelat roller som Bengt Lidner i Poet and Prophetess, Simson i Simson & Delilah på Folkoperan, Don Carlos i Don Carlos av Verdi på Brooklyn Academy of Music New York, Calaf i Turandot på Folkoperan och The Israel Opera of Jerusalem, Radames i Aida på GöteborgsOperan. Här på Norrlandsoperan har han de senaste åren bland annat synts i roller som Spalanzani i Hoffmans äventyr och Gastone i La Traviata.
”Mr Bennet, som lever i ett lite fastnat äktenskap med en fru som gör allt hon kan för att få parets döttrar bortgifta, för att säkra deras framtid. Allt detta beroende på ”fideikommiss-regler ”. Han är på intet sätt drivande utan tvärtom väldigt skeptisk till alla förändringar o oföretagsam i projektet döttrarnas framtid. Han vill ha det som det alltid varit!”
Anders Lundström
Mr Bennet: Anders Lundström, basbaryton
Amanda Liljefors har studerat på Kungl. Musikhögskolan (kandidatexamen 2018) och Operahögskolan där hon blev klar våren 2021. Hon har tidigare spelat roller som Mimì i Puccinis La Bohème, Mariane i Tartuffe av Mechem här på Norrlandsoperan våren 2022, Mikaëla i Carmen av Bizet och Eurydike i Orfeus och Eurydike av Gluck.
”Jag känner starkt för Jane i hennes svåra sits, många kan nog känna igen sig i konflikten som uppstår inom sig när man vill göra både det som är rätt för andra och det som är rätt för en själv. Till slut sammanfaller ju de två för Jane, till allas stora glädje och lycka.”
Amanda Liljefors
Dirigent: David Björkman
David Björkman är en framstående nordisk dirigent. Född i Skellefteå 1973 och studerade violin vid Göteborgs Musikhögskola. Innan han sadlade om till dirigent 1999 jobbade han som violinist i Göteborgs Symfoniker och konsertmästare här på Norrlandsoperan. Han studerade dirigering i fem år vid Kungliga Musikhögskolan för den världskände professor Jorma Panula och tog privatlektioner för Esa-Pekka Salonen, samt för maestro Sixten Ehrling i New York. Som chefsdirigent för Livgardets Dragonmusikkår (2016-20) har han under åren spelat in flertal betydande svenska verk. En stor del av sin karriär har David ägnat åt nutida konstmusik. Han har ansvarat för närmare femtio uruppföranden; såväl orkestralt som för balett och musikdramatik. Bland de sistnämnda finns världspremiärer av Sven-David Sandström, Paula af Malmborg Ward, Daniel Nelson, Ming Tsao, Marie Samuelsson, Johan Ullén och Moto Osada.
Regissör: Clara Svärd
Clara Svärd är regissör, koreograf och rörelsepedagog verksam inom opera sedan början av 2000-talet. Hon studerade koreografi vid Roehampton University i London och fysisk teaterträning för operasångare för Willy Verkuil vid nederländska Operaakademin. Under senare år har hon regisserat Telemanns Orpheus (2019) och Il colore fa la regina(2022) för Vadstena-Akademien, Det Stora Oväsendet (2022) för Malmö Opera, Ceciliavesper för Confidencen Opera&Music Festival (2022) samt Mytomania av Paula af Malmborg Ward för Göteborgsoperan i oktober förra året. Under innevarande spelår regisserar hon även La Liberazione di Ruggiero dall’isola d’Alcina av Francesca Caccini för Den Andra Operan. Som koreograf inom opera har hon främst arbetat med regissörerna Elisabeth Linton (bland annat på Göteborgsoperan, Den Jyske Opera och Det Kongelige Teater i Köpenhamn) och Nils Spangenberg (på Vadstena-Akademien). Clara undervisar operastudenter i rörelseträning vid bland annat Stockholm Operastudio (tidigare Operastudio 67) och Operahögskolan i Stockholm. Hon har regisserat ett otal studentproduktioner och sceniska körverk
Scenograf & kostym: Marika Feinsilber
Utbildad vid Stockholms universitet, Central School of Art and Design I London, D.I. i Stockholm samt V.S.M.U. I Bratislava. Sedan dess har Marika gjort scenografi och kostym till ett 100-tal uppsättningar. Hon har arbetat främst med teater, men även med dans och opera med återkommande uppdrag på Dramaten, Uppsala Stadsteater, Östgötateatern, Göteborgs Stadsteater och Vadstena-Akademien. Senaste produktionen var Mytomania på GöteborgsOperan 2023 i regi av Clara Svärd.
Ljusdesign: Anna Wemmert Clausen
Anna är frilansande ljusdesigner inom teater, opera, musikal och dans med mer än 130 produktioner, ofta med musiken som bärande del i verket. Hon är utbildad på DI i Stockholm, bosatt i Göteborg med uppdrag i hela landet. På Norrlandsoperan har Anna tidigare ljussatt musikalen Passion. Med Clara Svärd och Marika Feinsilber har Anna designat ljuset för Mytomania på GöteborgsOperan 2023, samt Orpheus på VadstenaAkademien. I vår kan Annas ljus även ses på turné med Riksteatern&Arthems produktion Nomad.