
Inledande ord
Kära publik!
Varmt välkomna till den avslutande operapremiären på Norrlandsoperans 50-årsjubileum, La Bohème av Giacomo Puccini.
Regissören Sara Cronbergs tolkning av La Bohème hade sin premiär på Malmö Opera 2022, och jag är oerhört glad att kunna dela denna föreställning med publik över hela Norrland. Cronberg fångar konstens kraft att skildra livet bortom fattigdom och den grå vardagen, och visar hur människans skapande förmåga kan hjälpa oss att uthärda livets alla mot- och medgångar. Vi följer ett gäng unga skapande människor som kämpar med tillvaron och lever från hand till mun, samtidigt som de hyser stora drömmar och hopp om en ljus framtid. Deras liv flätas samman i kärlek, glädje, svartsjuka och sjukdom, allt beskrivet med en nästan ofattbar skönhet i Puccinis odödliga musik.

Dan Turdén, konstnärlig ledare opera på Norrlandsoperan
Det sägs att Puccini hämtade inspiration till operan från sin egen fattiga studenttid i Milano. Hans musik skildrar bohemernas liv, deras drömmar och känslostormar så levande och medryckande att det verkligen kan tänkas vara sant.
Som en extra jubileumspresent till Norrlandsoperan majoritetsägare, Västerbottensregionen, har vi valt att förlägga premiären i Lycksele. Sedan fortsätter produktionen på en Norrlandsturné via ovärderligt stöd från Norrlands nätverk för musikteater och dans.
Jag önskar er en underbar kväll på operan!
Dan Turdén
Konstnärlig ledare opera

Handling
Akt 1 – En julafton i Paris på 1830-talet
I bohemernas iskalla vindskupa i Quartier Latin försöker konstnären Marcel och poeten Rodolphe hålla värmen genom att elda upp manuskriptet till Rodolophes senaste pjäs. Filosofen Colline gör dem sällskap, och strax därefter musikern Schaunard som fått ett välbetalt uppdrag och har med sig mat, vin och ved. Feststämning bryts när värden Benoît knackar på och kräver att få hyran betald. Bohemerna bjuder på vin, och efter ett par glas börjar Benoît skryta om sina kvinnoaffärer, varvid vännerna låtsas bli upprörda, och kastar ut den otrogne maken utan några pengar. De bestämmer sig för att bege sug ut i kvarterets julfest och fira på favoritcaféet Momus. Rodolphe stannar kvar en stund och försöker skriva en tidningsartikel, då det knackar på dörren igen. Där grannen, sömmerskan Mimì, som ber Rodolphe att tända hennes ljus som har slocknat. Hon inser att hon tappat sin nyckel, och medan de letar möts deras händer. Kärleken vaknar mellan dem, och de går tillsammans ut för att ansluta till sällskapet på Momus.

Akt 2 – Café Momus i Quarter Latin
Rodolphe köper en present till Mimì, en rosa mössa som hon länge önskat sig. De söker upp vännerna som slagit sig ner på Momus, och Rodolphe presenterar sin nyfunna kärlek. När sällskapet beställt in en lyxig supé gör sångerskan Musette entré. Hon och Marcel har haft ett hett förhållande som Musette avslutat för att söka sig till män som har pengar. Nu anländer hon med den äldre, förmögne Alcindoro i släptåg, men när hon får se Marcel vaknar känslorna igen. Musette försöker på alla sätt få Marcels uppmärksamhet, och för att bli av med Alcindoro skickar hon iväg honom att göra ett ärende åt henne. Till sist kan inte Marcel stå emot Musettes förförelser, och de älskande faller i varandras armar. Hela sällskapet smiter från Momus, och när Alcindoro kommer tillbaka är älskarinnan borta, och han får ta hand om notan.

Akt 3 – Utanför ett värdshus i Paris utkanter en snöig februarimorgon
I Gryningen beger sig Mimì till det värdshus där Musette och Marcel nu bor och arbetar, för att prata med Marcel om Rodolphes svartsjuka och vredesutbrott. Plötsligt dyker Rodolphe upp och Mimì gömmer sig. Hon hör honom berätta för sina vänner att hon kommer att dö i lungsot i hans kalla och fuktiga vindskupa. Hennes enda chans att överleva är att han lämnar henne. Marcel och Musette börjar gräla, och medan de gör slut – igen – beslutar sig Mimì och Rodolphe för att gå skilda vägar, fast först när våren kommer.

Akt 4 – I vindskupan
Rodolphe och Marcel försöker arbeta, men har svårt att koncentrera sig, och tänker på Mimì och Musette som de älskar och saknar. Colline och Schaunard dyker upp och serverar en bohemiskt enkel måltid bestående av sardiner, bröd och vatten. Ynglingarna försöker höja stämningen, men glädjen avbryts abrupt då Musette rusar in och berättar att Mimì är på väg uppför trappan. Mimì är nu mycket sjuk och har bett Musette att ta henne med till sin älskade Rodolphe, så att hon kan få dö hos honom. Rodolphe tar kärleksfullt emot sin Mimì, och mellan hennes hostattacker pratar de om sin kärlek, och tänker tillbaka på kvällen de möttes. Under tiden pantsätter vännerna sina få tillhörigheter för att kunna betala en doktor och köpa medicin. Musette hämtar en muff och när Mimì äntligen får värma sina kalla små händer somnar hon in.

Musik och libretto
Tonsättare: Giacomo Puccini
Libretto: Giuseppe Giacosa och Luigi Illica

Konstnärligt team
Svensk översättning: Boel Adler
Kapellmästare: Jonas Olsson
Regissör: Sara Cronberg
Nyinstudering Norrlandsoperan: Susanna Levonen
Scenografi och kostymdesign: Franciska Zahle
Koreografi: Melker Sörensen
Ljus: Jesper Berger
Video: Stefan Bexell Stanisic
Musikarrangemang: Annika Bjelk

På scenen
Clifford Lewis är en svensk-walesisk tenor med utbildning från Härnösands Folkhögskola/Operastudio och Stockholms Konstnärliga Högskola (före detta Operahögskolan i Stockholm). Säsongen 2021-2022 gjorde Clifford två roller vid Kungliga Operan: Josef i Gothes Löftet och Harry i Puccinis Flickan från Västern. Bland övriga roller märks Monostatos i Vattnäs Konsertladas produktion av Trollflöjten 2022, Rodolpho i Dala Floda Operafests uppsättning av La Bohème 2022, och Tom i Vadstena-Akademiens Andefabriken 2023. Under 2023 deltog Clifford Lewis även i Den Andra Operans uppsättning av Flygande Valkyrior, när Ingeborg Bronsart von Schellendorfs och Tekla Griebels bortglömda vikingaoperor återupplivades på Historiska museet. Våren 2024 debuterade han vid Norrlandsoperan i rollen som Mr. Bingley i Daniel Nelsons opera Stolthet och fördom.
Läs mer: eliassonartists.com/artist/clifford-lewis

Sopranen Elin Eriksson har en kandidatexamen i musikalisk gestaltning från Musikhögskolan i Piteå och tog examen från Malmö Operahögskola våren 2022.
Som en del av utbildningen vid Malmö Operahögskola debuterade Elin 2022 som Berta i Rossinis Barberaren i Sevilla på Malmö Opera. Hon har även sjungit roller som Första Damen och Pamina i Trollflöjten, Sill-Maja i Rickard Söderbergs Det stora oväsendet samt Mimì i Puccinis La Bohème – samtliga i samarbete med Malmö Opera under 2022. Utöver sin operarepertoar har Elin ett starkt intresse för samtida musik och har uruppfört både nyskrivna operor och kammarmusikverk. Under 2023 medverkade hon i två operetter: Casanova med Kammaropera Syd samt som Grevinnan i Johann Strauss’ Wienerblut på Vätteroperetten. Hösten 2023 återvände hon till Malmö Opera för en huvudroll i den nya produktionen Sherlock Holmes och sångerskan.
Läs mer: atlassweden.se/profile/elin-eriksson/

Barytonen Marcus Bartoletti från Stockholm har under de senaste året framfört roller som Il Sagrestano i Tosca, Escamillo i Carmen, Guglielmo i Così fan tutte, och senast som Dr. Falke i Läderlappen på Vattnäs Konsertlada. Våren 2023 tog han examen från masterprogrammet i opera vid Högskolan för scen och musik i Göteborg. I examensproduktionen av Humperdincks Hänsel und Gretel gestaltade han rollen som fadern. Under sin praktik medverkade han här på Norrlandsoperan i Miloš Vaceks Kejsarens nya kläder. Sommaren 2022 syntes han i Opera på Skärets uppsättning av Verdis Un ballo in maschera som Cristiano/Silvano. I en senare produktion sjöng han rollerna Bonzo/Prins Yamadori i Madama Butterfly vid Opera Österbybruk.
Läs mer: eliassonartists.com/artist/marcus-bartoletti

Jenny Viklund är sopran och tagit kandidatexamen i opera från Högskolan för Scen och Musik i Göteborg 2021. Bland hennes tidigare roller finns Papagena i Trollflöjten, Susanna i Figaros bröllop, Greta i Hans och Greta och Suor Genovieffa i Suor Angelica. Hon har sjungit tillsammans med Nordiska kammarorkestern och Thüringer Symphoniker och gick till final i Wagner-sällskapet i Göteborgs sångtävling 2024. Jenny är även en av de två första studenterna i samarbetsprojektet Operastudio Norrlandsoperan (ONO), en ny ettårig masterutbildning vid Musikhögskolan i Piteå. Syftet är att ge blivande operasångare praktisk erfarenhet av yrket under pågående utbildning.

Sebastian Durán började studera klassisk sång vid 15 års ålder, parallellt med sina studier i cello och harpa, i hemstaden Kristianstad i södra Sverige. Efter examen från Musikhögskolan i Malmö 2013 och Operahögskolan i Stockholm 2016 har Sebastian varit verksam vid operahus och konserthus runt om i Europa. Han har framträtt vid bland annat Malmö Opera, Kungliga Operan i Stockholm, Arctic Opera, Den Fynske Opera, Copenhagen Opera Festival, Oslo Operafestival, Aldeburgh Festival, Ukrainas Nationalfilharmoni och Vadstena-Akademien. Bland Sebastians tidigare roller finns titelrollerna i Don Giovanni och Hamlet, samt Demetrius i En midsommarnattsdröm, Guglielmo i Così fan tutte, Hans i Komedi på bron, Marullo i Rigoletto, Morales i Carmen, Kråkan i Snödrottningen och Jack Worthing i en operaversion av The Importance of Being Earnest (komponerad av B. Tommy Andersson), som hade Sverigepremiär till stor framgång sommaren 2017.
Läs mer: sebastianduran.com/

Basbarytonen Mårten Wåhlström, är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm och sin karriär som kontrabasist examinerad vid Kungliga Musikhögskolan varefter han sadlade om till sångare. Tidigare sångstudier inkluderar ännu en examen vid Kungliga Musikhögskolan samt vid Vadstenas musiklinje. Parallellt med studierna har Mårten frilansat som opera och konsertsångare samt musiker och kompositör runtom i landet. Senast han sågs på Norrlandsoperan var i rollen som Rambo i sverigepremiären av John Adams The Death of Klinghoffer hösten 2023. Mårten är också en av de två första studenterna i samarbetsprojektet Operastudio Norrlandsoperan (ONO), en ny ettårig masterutbildning vid Musikhögskolan i Piteå. Syftet är att ge blivande operasångare praktisk erfarenhet av yrket under pågående utbildning.

Anders Lundström är Norrlandsoperans kormästare och har tidigare spelat roller som Bengt Lidner i Poet and Prophetess, Simson i Simson & Delilah på Folkoperan, Don Carlos i Don Carlos av Verdi på Brooklyn Academy of Music New York, Calaf i Turandot på Folkoperan och The Israel Opera of Jerusalem, Radames i Aida på GöteborgsOperan. Här på Norrlandsoperan har han de senaste åren bland annat synts i roller som Mr Bennet i Stolhet och fördom, Spalanzani i Hoffmans äventyr och Gastone i La Traviata.

Musiker



Produktionsteam
Konstnärlig ledare opera: Dan Turdén
Produktionschef: Britta Amft
Producent: Esther von Schoenberg
Biträdande producent: Robert Dahl Norsten
Inspicient: Tarja Ylinen
Repetitör I: Jonas Olsson
Orkesterchef: Anna Sjödin
Bitr. orkesterchef: Pär Freij
Teknisk chef: Håkan Brohlin
Produktionsansvarig scenmästare och ljud: Stefan Sjödin Sandgren
Orkestertekniker: Jerry Ericsson
Produktionsansvarig belysningsmästare: Karl Dagman
Belysningsmästare: Johan Jerrskog
Produktionsansvarig attributmakare/rekvisitör: Catharina Carlsson
Föreställningsrekvisitör: Linnea Öhrlund
Dekorationsmästare: Maja Johansson
Snickarmästare: Peter Lundmark
Smidesmästare: Fredrik Larsson
Produktionsansvarig kostymmästare: Susanne Lidgren
Kostymmästare: Maria Öhgren-Hedberg, Susanne Lidgren, Sandra Wahlström, Mysan Adaméc, Emma Thor Domeij
Skräddare: Kitty Grenholm
Produktionsansvarig kostymtekniker: Fanny Sallinen
Kostymtekniker: Anna Eliasson
Produktionsansvarig maskör: Rute Seid Hasen
La Bohème
Produktionen är en hyrd produktion från Malmö Opera och Musikteater AB, Malmö.
Program
Foto av Elin Berge och Norrlandsoperans kommunikations- och marknadsavdelning
Med stöd av
Norrlandsoperan ägs till 60% av Region Västerbotten och 40% av Umeå kommun. Vi erhåller bidrag från Statens kulturråd. Vår huvudsponsorer är Yamaha.
Stort tack till alla bidragsgivare, sponsorer och samarbetspartners.
