Om verket
Personligt och med underfundig humor ger Kvarnström en lägesrapport om hur det känns att vara en ”halvpensionär” – avspänt skämtsam men i grunden allvarlig. Med hjälp av fingerdans, sittdans och små klargöranden lotsas vi genom en föreställning där kropp och rörelse vävs samman med toner från luta och teorb, inspirerade av barockens mästare.
Stolen är ett varmt och personligt kollage som gestaltar vänskap, samspelet mellan kropp och ton, samt tidens gång.
Om musiken
Silvius Leopold Weiss (1687–1750) var den mest betydelsefulla lutenisten och tonsättaren för instrumentet under första halvan av 1700-talet, lutans sista storhetstid. Han var anställd som lutenist vid hoven i Breslau, Rom och Dresden, och reste ofta på konsertturnéer tillsammans med några av tidens stora musiker.
I Stolen bildar hans sonat nr 52 ett slags fundament för utforskandet mellan musik, dans och rum. Verket inleds med en Ouverture, en musikform som man från denna tid främst känner till från den franska barockoperan, med dramatiska punkterade rytmer, mörk klang och djärva harmonier i en långsam inledning, följt av ett dansant fugato. Weiss kokar ett koncentrat av alla färger och dynamiska kontraster i den franska barockorkestern, reducerat ner till barocklutans spröda och intima klangvärld, men med bibehållet bombastiskt uttryck och sirliga ornament. Sonaten består vidare av ett gäng danssatser, Courante, Bourrée, Siciliano, Menuet och slutligen ett vilt galopperande Presto.
Stilmässigt blandar Weiss inspirationer från Frankrike och Italien, sammanhållet av hans tyska kunskaper i kontrapunkt. Musiken är ofta flödande, med långa förlopp av jämna åttondelar som rör sig i sekvenser som örat snabbt lär sig att följa. Detta avspeglas även koreografiskt och ger duon möjlighet att jobba spontant och intuitivt på scengolvet, som två kammarmusikpartners som skapar i stunden, där rörelse och musik turas om att gå med varandra och bryta av mot varandra.
Historik
Kvällens verk Stolen är en fortsättning på föreställningen sofa(r) som turnerade med Dansnät Sverige under hösten 2015 och då även spelades på Norrlandsoperan. Duon är densamma, men soffan på scen har bytts ut till tiotalet stolar. Dessutom har verket stulit (därav stolen) material från konstnärernas tidigare arbeten.
Norrlandsoperan ägs till 60% av Region Västerbotten och 40% av Umeå kommun. Vi erhåller bidrag från Statens kulturråd.
Stort tack till alla bidragsgivare, sponsorer och samarbetspartners.
Av och med:
Kenneth Kvarnström har en särställning i svenskt dansliv, både som hyllad koreograf och som chef för flera dansinstitutioner, bland annat Dansens Hus. Han arbetar oftast med sitt eget kompani K. Kvarnström & co, men har även skapat beställningsverk åt bland andra Sydney dance company, Finlands nationalbalett och Göteborgsoperans danskompani. Under sin långa karriär har han tilldelats Cullbergstipendiet (2003), Svenska teaterkritikers förenings danspris (2008), Pro Finlandiamedaljen (2011), Ganneviksstipendiet (2016) med fler.

På bild från höger: Kenneth Kvarnström och Jonas Nordberg. Foto: Christopher Backholm.
Jonas Nordberg är utbildad vid Mozarteum University Salzburg och Kungliga musikhögskolan i Stockholm. Han är en internationellt framstående lutenist och teorbist som har turnerat till över 25 länder. Jonas kombinerar barockmusik med nutida uttryck och samarbetar med barockensembler som Akademie für alte musik Berlin, London handel orchestra och Drottningholm barock ensemble, likväl som han samarbetat med moderna orkestrar – däribland Mozarteum orchester Salzburg, Svenska radiosymfonikerna och Rotterdam philharmonic.

På bild: Jonas Nordberg. Foto: Christopher Backholm.
Medverkande / credits
Av och med
Kenneth Kvarnström och Jonas Nordberg
Ljus och körteknik
Raimo Nyman
Tillverkning
Torbjörn Isaksson
Ljudteknik
Torbjörn Isaksson
Foto
Christopher Backholm
Kostym
Annabelle Loiseau
Samproduktion
En samproduktion mellan Orionteatern och K. Kvarnström & Co, med produktionsstöd från Statens Kulturråd.
Turnerar med
Dansnät Sverige våren 2025.