Om verket
Ur intrikata mönster av gående, vridningar och plötsliga stopp uppstår verket And so we ’re gone och skapar en detaljerad och fascinerande rörelseväv. I centrum står relationen mellan tidens oändlighet och vår egen tidsbegränsade dödlighet. Vilka är vi i mitten av allt det stora?
Verket tar sitt avstamp i ett upprepat mönster av gående. Ett koreografiskt grepp, angripet med spänning, allvar och en dos fantasi. Genom rytmiska förskjutningar i ett kvadratiskt mönster skapas geometrier, ritualer och i dessa sprängs sedan en artificiell vardaglighet in, som ögonblicksbilder eller är de ett fragmentariskt raster av tecken? Upphackade intensiteter från ett liv levt och ett liv förlorat. Går det att förkroppsliga något så abstrakt som den subjektiva upplevelsen av tid? Hur stoppas vi av ett minne som attackerar oss plötsligt? Förstår vi tidens orubbliga frammarsch, på riktigt, eller kanske alltid för sent?
Björn Säfsten fortsätter utmana vår upplevelse av tid genom sina undersökningar av det abstrakta och konkreta i rörelsens minsta beståndsdelar, här tillsammans med en strålande kvartett dansare som inte lämnar någon oberörd.
Norrlandsoperan ägs till 60% av Region Västerbotten och 40% av Umeå kommun. Vi erhåller bidrag från Statens kulturråd.
Stort tack till alla bidragsgivare, sponsorer och samarbetspartners.
Konstnärligt team
Björn Säfsten intresserar sig för skärningspunkten mellan rörelse och gest. Mellan det som är betydelsebärande och meningsskapande i en rörelse och det som utgör en rörelse kroppsligen: rörelsens mekanik, dynamik och musikalitet.
Säfsten arbetar med att utveckla analys- och produktionsmetoder som tar sig an båda dessa synsätt och låter dem senare korsbefruktas. På så sätt försöker han skifta den logik, eller det synsätt, som styr koreografins utveckling. I detta finner Säfsten en skala att experimentera med – en plats där gester kan byta symbolik och där kroppen och dess läsning utmanas.
I sitt arbete strävar Säfsten efter att byta entydighet mot flerspråkighet. I det flerspråkiga ryms humor, identifikation, transformation och kritik. Att titta på hur kroppen kan skapa symboler, bilder och situationer, ses av Säfsten som ett sätt att placera kroppen i en kulturell sfär, och att titta på rörelsekonstruktion, mekanik och dynamik är intressant för att försöka utmana och utveckla kroppens möjligheter, samt för att bearbeta ens rörelsearv.

Medverkande / credits
Koreografi
Björn Säfsten i nära samarbete med dansarna.
Dansare
Philip Berlin, Pär Andersson, Madeleine Lindh och Sam Huczkowski.
Musik
Hans Appelqvist
Kostym
Daniel Åkerström-Steen
Ljus
Susanna Hedin
Tack till
Anja Arnquist
Med stöd av
Kulturrådet, Konstnärsnämnden och
Stockholm Stad.
På scen
På scen ser vi dansarna Philip Berlin, Pär Andersson, Madeleine Lindh och Sam Huczkowski.

På bild från höger: Philip Berlin, Pär Andersson. Foto: Märta Thisner/Jim De Block.

På bild: Madeleine Lindh. Foto: Märta Thisner/Jim De Block.

På bild: Sam Huczkowski.