Kvällens program
Marta Ptaszynska: Lumen, 17 min
Béla Bartók: Violakonsert, 21 min
I. Moderato
II. Lento – Adagio religioso – Allegretto
III. Allegro vivace
Paus, 30 min
Johannes Brahms: Symfoni nr 2, 42 min
I. Allegro non troppo
II. Adagio non troppo
III. Alegretto grazioso
IV. Allegro con spirito
Mer om konserten
”Light breaks where no sun shines” skrev den walesiska poeten Dylan Thomas 1934 i en känd dikt med samma titel. Frasen är också utgångspunkten för tonsättaren Marta Ptaszyńskas verk Lumen for orchestra från 2008. Lumen är det latinska ordet för ljus, och i sitt stycke omsätter Ptaszyńska ljusets flyktighet till ljud och klanger. Som när ett prisma träffas av en stråle och förvandlas till ett kalejdoskop av blinkande färger, eller när ljuset slår genom glasmålningarna i fönstren i gotiska katedraler. Särskilt inspirerad blev hon av glasmålningarna i katedralen i Chartres, Frankrike.
Marta Ptaszyńska, född i Warszawa 1943, är tonsättare, slagverkare och professor i komposition vid Chicagos universitet. Hon utvecklade tidigt ett intresse för matematik och geometri och har ofta strukturerat sin musik utifrån matematiska beräkningar och geometriska strukturer. Även färger spelar en viktig roll för musiken. Ptaszyńska har beskrivit hur hon kan titta på en målning och genom upplevelsen av färgerna höra specifika arrangemang av ljud, strukturer och rytmiska mönster som hon sedan förvandlar till musik.
Den ungerska kompositören Béla Bartók (1881–1945) började komponera sin violakonsert i Saranac Lake, New York, i juli 1945. Det visade sig vara ett av de sista verken han arbetade med i sitt liv. Det beställdes av den framstående violasten William Primrose, som önskade sig ett utmanande stycke att framföra och uppmuntrade därför Bartók att inte ”känna sig förbjuden på något sätt av instrumentets uppenbara tekniska begränsningar”.
Bartók, som vid tiden led av leukemi i ett terminalt skede, hann endast lämna efter sig skisser innan sin död den 26 september 1945. I ett brev daterat bara en och en halv månad tidigare ger Bartók en övergripande beskrivning av konserten: ”Ett seriöst Allegro, ett Scherzo, en (ganska kort) långsam sats och ett finalstycke som börjar Allegretto och utvecklar tempot till ett Allegro molto. Varje sats, eller åtminstone tre av dem, kommer att föregås av en (kort) återkommande introduktion (mestadels solopartier för violan), en slags ritornell”. Verket färdigställdes av Bartóks elev Tibor Serly 1949.
Under ledning av dirigent Ramón Tebar framförs Bartóks konsert av den brittiske violasten Timothy Ridout (född 1995), flerfaldigt prisbelönt och den första britt att vinna första priset i tävlingen the Lionel Tertis International Viola Competition (2016).
Konserten avslutas med Johannes Brahms (1833–1897) andra symfoni i D-dur. Sin första symfoni hade han arbetat med i över 20 år, efter att ha gjort stora framgångar med kammarmusik och verk för piano, kör respektive solosång. Den andra symfonin gick snabbare att färdigställa, och han skrev den en sommar vid sjön Wörthersee i Österrike. Symfonin kallas ofta för Brahms pastoralsymfoni eftersom den jämfört med hans första symfoni är mer ljus och skir.
Genom hela symfonin figurerar tre toner som inleder den första satsen – ett slags mantra som expanderar till drömska och svävande klangfält i den andra satsen. Den tredje satsens flyktiga stämning kontrasteras med den sista satsens dramatik, där även de tre tonerna från starten återkommer. Ljuset bor granne med mörkret i den här symfonin, och själv menade Brahms att det var det sorgligaste han hade skrivit. Citatet av poeten Dylan Thomas fungerar med andra ord som en rätt träffande beskrivning även av detta verk: ”Light breaks where no sun shines”.
Musikerna
Dirigent: Ramón Tebar
Konserten leds av Ramón Tebar. Den spanske dirigenten är för närvarande chefsdirigent och konstnärlig ledare för Opera Naples samt konstnärlig ledare för Arantzazufestivalen i Spanien. Tidigare har han varit konstnärlig ledare och musikchef för Orquesta de Valencia, konstnärlig ledare för Florida Grand Opera och förste gästdirigent vid Palau de les Arts Reina Sofia i Valencia. Han har bland annat arbetat vid Wiener Staatsoper, Gran Teatre del Liceu, Kungliga Operan i Stockholm samt Spaniens nationalorkester och Londonfilharmonikerna. Detta blir Tebars tredje gästbesök på Norrlandsoperan.

Solist: Timothy Ridout
Timothy Ridout (f. 1995) är en BBC New Generation Artist och Borletti-Buitoni Trust-stipendiat och en av de mest efterfrågade violasterna i sin generation. Under senaste säsong har han medverkat som solist med bland andra BBC Symphony Orchestra, Tokyo Metropolitan Orchestra, hr-Sinfonieorchester, Odense Symfoniorkester, San Jose Symphony Orchestra och Netherlands Chamber Orchestra. År 2020 tilldelades Ridout det första Sir Jeffrey Tate Prize av Hamburger Symphoniker, och 2021 anslöt han sig till Bowers Program vid Chamber Music Society of the Lincoln Center. Detta blir Ridouts första besök i Umeå och Norrlandosperan.

Violin 1
Miguel Chamorro, Emirzeth Henriquez, Kersti Wilhelmsson, Kitiara Braune, Lars Warnstad, EvaBritt Molander, Øyvor Volle, Per-Erik Andersson
Violin 2
Pontus Björk, Clara Bjerhag, Patrik Kimmerud, Mikhail Zatin, Matias Malmqvist, Andreas Olsson, Thomas Nichols
Viola
Lars Mårtensson, Ester Forsberg, Karolina Bednarz, Åsa Hjelm, Anfisa Troitskaia
Cello
Erik Uusijärvi, Bekhbat Tsagaanchuluun, Karin Bjurman, Kerstin Isaksson, Kristina Tereschatov
Kontrabas
Jan-Emil Kuisma, Josefin Landmér, Johan Strindberg, Charlotte Petersson
Flöjt
Ebba Wallén, Pepita del Rio, Rebecka Kaufmann
Oboe
Yui Ito, Johannes Ögren
Klarinett
Tania Villasuso Couceiro, Jonas Olsson Hakelind
Fagott
Maria Kindell, Adam Nyquist
Valthorn
Orvar Johansson, Yerang Ko, Edna Fernandes, Anders Kjellberg
Trumpet
Malin Silbo-Ohlsson, Andreas Carlsson Walleng, Viktor Lindholm
Trombon
Peter Nygren, Daniel Bjerhag Hedin, Mathias Petersson
Tuba
Linus Mattsson
Timpani
Ian Piniés
Slagverk
Maximiliano Polo, Per Mikaelsson
Harpa
Tanne Harder
Piano
Jonas Olsson