Credits
Koreografi
Alma Söderberg
Dans och röst
Elliot Marmouset, Anna Fitoussi, Anja Mûller, Roger Sala Reyner, Alma Söderberg.
Kostymdesign
Behnaz Aram
Ljusdesign och teknik
Sandra Liscano
Dramaturgi
Igor Dobricic
A production by Alma Söderberg Studio
in coproduction with Norrlandsoperan, Festival d’Automne à Paris, Moderna Dansteatern MDT, Dansens Hus Stockholm, Skogen, INKONST, Kunstencentrum BUDA – NEXT festival.
I samarbete med
Umeå Teaterförening
På scenen
Alma Söderberg är en koreograf och artist som arbetar med musik och dans. Hon använder sin röst och kropp för att spela rummet som om det vore ett instrument. Hennes pågående forskning handlar om hur vi lyssnar medan vi tittar; relationen mellan örat och ögat.
Hon har grundat sin praktik i flera soloföreställningar men har också skapat duetter, trios och gruppverk i samarbete med olika konstnärer, kollektiv och institutioner.
Hon har främst utbildat sig i samtida dans och flamenco vid bland annat: Matilde Coral Escuela de Danza i Sevilla, Amor de Dios i Madrid, Gotlands dansutbildningar i Visby och SNDO i Amsterdam. Sedan 2019 gör hon också tillfälliga kurateringar, till exempel EarEye-festivalen med samma fokus som i hennes praktik.
English
Alma Söderberg is a choreographer and performer who works with music and dance. She uses her voice and body to play space as if it was an instrument. Her ongoing research deals with how we listen as we look; the relation between the ear and the eye.
She has grounded her practice in several solo performances but has also created duos, trios and group works in collaboration with different artists, collectives and institutions.
She has mainly trained in contemporary dance and flamenco at a.o: Matilde Coral Escuela de Danza in Seville, Amor de dios in Madrid, Gotlands dansutbildningar in Visby and SNDO in Amsterdam. Since 2019 she also does occasional curations, for example the EarEye festival with the same focus as in her practice.

Roger Sala Reyner (han-honom) är en katalansk-spansk-berlinbaserad konstnär med en kandidatexamen i fysisk teater och en annan i dans. Han har arbetat i mer än 15 år inom det samtida europeiska frilansande dansfältet som dansare/artist/koreograf och har haft möjlighet att utforska gränserna för dans, teater, musik/ljudskapande och bildkonst.
Han har studerat en mängd olika discipliner från fysisk teater, postmodern dans, somatiska praktiker och koreografiska studier samt röst och sång. Sala Reyner arbetar genom att forma immateriell materialitet i sin kropp/sinne genom att väva gemensamma och samarbetande strategier för kreativitet, improvisation, intuition och fri association.
Han har samarbetat med Meg Stuart, Jefta van Dinther, Cosima Grand, Philippe Blanchard, Adam Linder, Simone Truong, Steve Paxton, Christopher Leuenberger, Guillaume Marie med flera. För närvarande är han på väg att bli Feldenkrais-metodpraktiker.
English
Roger Sala Reyner (he-him) is a Catalan-Spanish-Berlin-based artist with a bachelor’s in physical theater and another in dance. He’s been working for more than 15 years in the contemporary European freelancing dance field as a dancer/performer/choreographer and has had the chance to explore the edges of dance, theatre, music/sound-making, and visual arts.
He studied a varied amount of disciplines from physical theatre, postmodern dance, somatic practices, and choreographic studies as well as voice and singing. Sala Reyner works by shaping intangible materiality in his body/mind by means of weaving shared and collaborative strategies for creativity, improvisation, intuition, and free association.
He has collaborated with Meg Stuart, Jefta van Dinther, Cosima Grand, Philippe Blanchard, Adam Linder, Simone Truong, Steve Paxton, Christopher Leuenberger, Guillaume Marie a.o
Currently, he is on the path to become a Feldenkrais Method practitioner.
Anja Müller är koreograf, artist, dansare och trummis och bor i Berlin. Efter sin utbildning i samtida dans i Berlin tog hon sin master i koreografi och nya medier vid Amsterdam School of the Arts. Anja har skapat ett stort antal verk som ensam koreograf och i samarbete med andra konstnärer. I sitt arbete är hon intresserad av att undersöka sammanflätningar och samexistens av dans, röst, identiteter och rytmer. I detta avseende skapade hon sina två senaste soloverk Three Cheers To Existence och LA MULA, poetiska resor genom levande ljudlandskap och transformativa karaktärer.
Sedan 2020 undersöker hon Future Voices, en pågående forskning om marginaliserade röster från andra arter och komposition av interartskörer samproducerade med naturen. I samarbete med filosofen och artisten Dennis Deter söker hon efter ett konstnärligt utbyte med växter, människor och icke-mänskliga djur.
Som dansare och artist har Anja arbetat med och för olika konstnärer som Alma Söderberg, Kate Macintosh, Meg Stuart, Jared Gradinger, cena11, dumb type och Hermann Heisig. År 2024 arbetade hon tillsammans med Hermann Heisig, Elpida Orfanidou och Thomas Proksch på en tre timmar lång poetisk vokal performance-resa, Late Night DaDa, där de tillsammans med publiken reser genom absurda och transformerande situationer och landskap.
Anja har många regelbundna och långvariga samarbeten och konstnärliga släktskap, som till exempel med kollektivet Deter/Müller/Martini och John The Houseband, ett nomadiskt performativt musikband som utforskar teman vänskap och amatörism. Med Alma har Anja varit sammanflätad i åratal och vävt ljud, koreografi och vänskap. Hon uppträdde i hennes trio Entangled Phrases och Sound A Rose In. Anja är trummis i den psykedeliska noise-pop kvartetten Kala Brisella och har arbetat med Jared Gradinger på tillvägagångssätt och musikaliska improvisationer med växter.
English
Anja Müller is a choreographer, performer, dancer and drummer and lives in Berlin. After her education in Contemporary Dance in Berlin, she did her Master in Choreography and New Media at the Amsterdam School of the Arts. Anja created a great number of works as a single choreographer and in collaboration with other artists. In her work, she is interested in investigating entanglements and co-existence of dance, voice, identities and rhythms. In this sense she created her last two solo works Three Cheers To Existence and LA MULA, poetic journeys through live-soundscapes and transformative characters.
Since 2020 she is investigating in Future Voices, an ongoing research about marginalized voices of other species and composition of interspecies choirs co-created with nature. In collaboration with the philosopher and performer Dennis Deter she is searching for an artistic exchange with plants, human and non-human animals.
As a dancer and performer, Anja has worked with and for various artists such as Alma Söderberg, Kate Macintosh, Meg Stuart, Jared Gradinger, cena11, dumb type and Hermann Heisig. In 2024 she worked together with Hermann Heisig, Elpida Orfanidou and Thomas Proksch on a 3-hour-long poetic vocal performance trip, Late Night DaDa, in which they travel together with the audience through absurd and transforming situations and landscapes.
Anja has many regular and longstanding collaborations and artistic kinship, like for example with the collective Deter/Müller/Martini and John The Houseband, a nomadic performative music band exploring themes of friendship and amateurism. With Alma Anja is entangled for years weaving sounds, choreography and friendship. She performed in her trio Entangled Phrases and Sound A Rose In. Anja is a drummer in the psychedelic noise-pop quartet Kala Brisella and has been working with Jared Gradinger on approaches and musical improvisations with plants.
Eliott Marmouset (han/de) föddes 1994 i Fontainebleau, Frankrike. År 2014 avslutade han en kandidatexamen i produktdesign i Paris, och fortsatte att studera koreografi och dans vid ArtEZ Arnhem Nederländerna.
Eliott har varit en del av Cullberg från 2017 till 2023, samarbetat och uppträtt i verk av Deborah Hay, Alma Söderberg, Halla Ólafsdóttir, Eleanor Bauer, Jefta Van Dinther, Hooman Sharifi.
Han har arbetat med sin syster Fanny Marmouset, Albert Quesada, Mirko Guido, Cristina Caprioli med flera. År 2021 koreograferade Eliott en teaterpjäs för FONACT (Fontainebleau skola för skådespeleri).
Hand i hand med dansen vårdar han praktiker för målning och hantverk som kretsar kring begreppet kropp(ar).
English
Eliott Marmouset (he/they) was born in 1994 in Fontainebleau, France.
In 2014 he completed a bachelor in Product Design in Paris, he went on to study choreography and dance in ArtEZ Arnhem Netherlands.
Eliott has been part of Cullberg from 2017 to 2023, collaborating and performing in works of:
Deborah Hay, Alma Söderberg, Halla Ólafsdóttir, Eleanor Bauer, Jefta Van Dinther, Hooman Sharifi.
He has worked with his sister Fanny Marmouset, Albert Quesada, Mirko Guido, Cristina Caprioli.. In 2021 Eliott choreographed a theatre play for FONACT (Fontainebleau school of acting).
Hand in hand with the dancing, he nurtures practices of painting and crafting that revolve around the notion of body(ies).
Anna Fitoussi arbetar inom dans och performance. Hon har en kandidatexamen i dans, kontext och koreografi (HZT) från UdK Berlin.
I sin praktik undersöker hon röst och rörelse som material, och de sätt de kan förändra kroppar, tillstånd och tid för artister och observatörer. Hennes arbete kretsar kring mänskliga mytologier, geo- och sociopolitiska historier, folklore och migration. Annas fascination för röst på scenen ledde till hennes forskning om körpraktiker, västerländska och österländska harmonier, immersiva ljudkompositioner, arrangemang och cirkulära sånger.
Anna har arbetat med konstnärer som Myriam Van Imschoot, Colin Self, Alma Söderberg, Deborah Hay, Jefta Van Dinther, Halla Ólafsdóttir, Hooman Sharifi och Renan Martines bland andra.
English
Anna Fitoussi is working within dance and performance. She holds a BA in dance, Context and Choreography (HZT) from UdK Berlin.
In her practice, she researches voice and movement as material, and the ways they can alter bodies, states and time of performers and observers. Her work revolves around human mythologies, geo and sociopolitical histories, folklore and migration. Anna’s fascination with voice on stage led to her research choir practices, western and eastern harmonies, immersive sounds compositions, arrangements and circular songs.
Anna worked with artists Myriam Van Imschoot, Colin Self, Alma Söderberg, Deborah Hay, Jefta Van Dinther, Halla Ólafsdóttir, Hooman Sharifi and Renan Martines among others.