Konstnärligt team
Annabelle Loiseau och Pierre Bolo är två koreografer som är en.
Deras personlighet och deras kompletterande egenskaper är grunden för deras koreografiska uttryck. Deras verk är varje gång olika, trots deras egna koreografiska och musikaliska signatur. Från kökets vardagsliv till de dansande kropparnas anarki, från en glidande yta till samtidens brådska – de engagerar sig på olika sätt för att förstå scenrummet, för att gestalta ett koncept, ett musikaliskt verk eller en text. I en föränderlig tid slutar de aldrig att navigera genom kroppsligheter i utveckling – de fortsätter att förändras för att kunna skapa ännu mer.
”Vårt skrivande befinner sig mellan abstraktion och berättelse, utmaningen ligger i tolkningen av dansen. Det första är rummet och ljuset som formar ögonblicken och helheten. Vårt hiphop-DNA gynnar tempo och hållning, groove och gruppen.”
På bilden: Annabelle Loiseau. Pierre Bolo är en av dansarna i kvällens föreställning.

Credits
Koreografi
Pierre Bolo och Annabelle Loiseau
Dansare
Kévin Ferré, Salem Mouhajir, Floriane Leblanc, Patrick Flégeo, Aida Boudriga, Andrège Bidiamambu, Gabriel Um Tegue, Lise Dusuel, Pierre Bolo, Florine Foucher.
Originalmusik
Igor Stravinskij, orkestrerad av Pierre Boulez, framförd av Cleveland Orchestra.
Musikalisk adaption
Yvan Talbot
Ljusdesign
Veronique Hemberger
Kostym
Annabelle Loiseau
Produktion
Marine Rioult och Tifenn Ezanno
Partners, co production and support
Ministry of culture, DRAC Pays de la Loire, Region of Pays de la Loire, Department of Loire Atlantique, City of Nantes, Musique et Danse in Loire Atlantique, scene nationale de Châteauvallon, Quai des Arts – Argentan CDN of Rouen, David Bobee – Scène Nationale of Petit Quevilly WIP Vilette as part of the Special Prize of the (Re)connaissance competition, CCN of Créteil and Val de Marne, Mourad Merzouki – Cie Käfig, CNDC Angers, ONYX-La Carrière – Saint-Herblain, Espace Culturel de l’Hermine – Sarzeau, SPEDIDAM, ADAMI, Institut français in Paris and the City of Nantes.
På scen
Kompaniet grundades 2005 och har skapat mer än ett dussin verk. De franska koreograferna Annabelle Loiseau och Pierre Bolo har utvecklat sitt konstnärliga uttryck genom att arbeta med trettio dansare, men också med ljusdesigners, musiker, skådespelare, cirkusartister och fotografer… Deras koreografiska språk befinner sig mellan abstraktion och berättelse, med fokus på dansens tolkning. Främst används hiphopens koreografiska vokabulär, därefter rum och ljus för att komponera ögonblick och helheter. Compagnie Chute Libre andas musikalitet, muskelkraft och gång, hållning, gestik, groove, koreografiska impulser, reflektion och instinkt.

På scen ser vi dansarna Kévin Ferré, Salem Mouhajir, Floriane Leblanc, Patrick Flégeo, Aida Boudriga, Andrège Bidiamambu, Gabriel Um Tegue, Lise Dusuel, Pierre Bolo, Florine Foucher.

Historik om Våroffer
När Våroffer uruppfördes 1913 av Ryska baletten i Paris, skapade den stor uppmärksamhet. Både Stravinskijs musik och själva dansen uppfattades som så provocerande att publiken storknade. Tumult uppstod i salongen och teatern fick ringa på polisen.
Idag anses Stravinskijs musik vara ett av 1900-talets mest inflytelserika musikaliska stycken. Själva baletten föll dock i glömska. Dels för att den inte spelades, dels för att den nyskapande koreografen Nijinskij inte skrivit ner hur verket skulle framföras. 1987 framförde Joffrey Ballet i USA slutligen en återuppsättning av Nijinskis skandalomsusade koreografi, efter 18 år av rekonstruktionsarbete.
Samtida tolkning
Danskompaniet Chute Libre tar sig an Våroffer med sin egen tolkning av det ikoniska musikstycket. Tio dansare, var och en med sin stil, formar en mosaik av otämjda kvinnor och män, med djärv energi, känslighet och detaljrikedom. Stundtals med en känsla av raveparty. Som för att skydda sig och sin ungdom mot omvärldens och livets hårda realitet för att tillsammans växa och förändras, inte genom att offra någon utan snarare genom att gemensamt offra något. Med jordnära dans och en dröm om att flyga virvlar dansarna över scenen, öser loss och blommar ut. Ett monumentalt musikstycke väcks åter till liv och ges kropp.