Program
Claude Debussy: Petite Suite, 13 min
I. En bateau
II. Cortège
III. Menuet
IV. Ballet
Gabriel Fauré: Pelléas et Mélisande, svit, 18 min
I. Prélude
II. Entr’acte: Fileuse
III. Sicilienne
IV. La mort de Mélisande
Paus 30 min
Francis Poulenc: La Voix humaine, 40 min
Mer om konserten
FRANSK AFTON MED FÄRGSTARK VÄRLDSSOPRAN
Världssopranen Patricia Petibon kommer till Norrlandsoperan för utgjuta kärleksbetygelser via telefonen i Francis Poulencs ikoniska La Voix humaine. Dessutom bjuds på ytterligare franska klenoder av Debussy och Fauré.
Kvällen inleds med en klassisk favorit. Lilla sviten, eller Petite Suite som den heter på franska är en riktig evergreen vad gäller den klassiska repertoaren. Debussys korta svit i fyra delar, är ursprungligen skriven för fyrhändigt piano, men det är orkesterversionen som kanske ändå blivit den mest populära. Det är också den vi hör under kvällens program. Musiken är omedelbart igenkänningsbar. Även om man inte kan titeln, nynnar man gärna med i de vaggande lätta melodierna.
Detsamma gäller för Gabriel Faurés orkestersvit Pelléas et Mellisande – från början ett sceniskt musikstycke baserat på Maurice Maeterlincks symbolistiska drama från 1892 med samma namn. En pjäs om undertryckt passion och oförlöst kärlek som kommit att inspirera en rad prominenta fin-de-siècle-tonsättare, allt från i programmet redan nämnda Debussy till Sibelius. Faurés sceniska musikstycke utgörs av fem sånger med engelsk text inspirerade av Maeterlincks drama, uruppförandet skedde i London 1898. Några år senare, år 1900, omvandlade Fauré sångerna till en orkestersvit. Mélisandes sång ströks, den tredje satsen Sicilienne, med sin vindlande vackra flöjtmelodi har kommit att bli den kanske mest berömda, älskad av många ännu i våra dagar.
Efter paus är det så dags för kvällens huvudgäst, Patricia Petibon. Den färgstarka, franska koloratursopranen har en bred repertoar som spänner mellan fransk barock och modern musik. Som den sopranstjärna hon är, alternerar hon sina framträdanden mellan de stora operahusen i Europa och övriga världen. Där också Sverige ingår. Kvällens framträdande är dock det första på Norrlandsoperan.
Denna afton bjuder hon på fransk 1900-tals-oprea i bästa stil. La Voix humaine av Francis Poulenc är en en akts-opera baserad på Jean Cocteaus berömda pjäs Vox Humana, vilken gestaltar en kvinna som över telefon tvingas ta avsked från sin älskare. Cocteau intresserade sig för telefonens inverkan på den mänskliga kommunikationen, hur man sceniskt man gestalta ett avsked mellan två före detta älskade, utan den fysiska närvaron av den andre. Operan uruppfördes på Opéra-Comique i Paris 6 februari 1959 och hade svensk premiär på Kungliga Operan i Stockholm den 19 april 1974 och har sedan dess spelats flera gånger på svenska operascenen. Petibon har nyligen sjungit verket på Opera National du Rhin i Strasbourg, hon anländer med andra ord med ett, för henne, dagsfärskt verk.
Francis Poulenc förstod genast teaterstyckets dramatiska potential, och omvandlade den till en en-akts-opera. Intrigen är till synes enkel. På sin säng, i sin paris-lägenhet ligger en kvinna utsträckt. Hon är alldeles orörlig, som vore hon död. Men så hörs en telefon ringa, och plötsligt vaknar kvinnan till liv. Det är hennes före detta älskare som ringer. Ett sista farväl innan ett nytt kapitel i hans liv tar vid, äktenskapet med en annan. Kvinnan i telefonen kämpar in i det sista med att behålla en slags sval värdighet, i samtalet med ex-älskaren, men till slut när minnena översköljer henne bryter hon slutligen samman. Dramats båge, från utsläckt uppgivenhet till expressiv förtvivlan tillbaka till hopplös besvikelse lämpar sig väl för musikalisk lek och smäktande uttrycksfullhet. Ett perfekt verk för färgstarka Petibon som här får fritt spelrum för sin dramatiska förmåga.
Musikerna
Norrlandsoperans chefdirigent Eduardo Strausser är född 1985 i São Paulo, Brasilien, och är sedan några år tillbaka bosatt i Berlin. Han är en flitigt anlitad dirigent och har arbetat med orkestrar i Sydamerika, Europa, USA, Australien och Nya Zeeland. Han är även en erfaren operadirigent, något som utvecklades under hans period som Resident Conductor vid Teatro Sao Paolo mellan 2014–2016. Redan under sina studier vid Zurich University of Arts utvecklade Eduardo ett intresse för verk av samtida tonsättare, något som han tar med sig till Norrlandsoperan. Han utsågs till chefsdirigent och programansvarig på Norrlandsoperan som startade hösten 2024 med uppdrag fram till och med våren 2027.
Eduardo Strausser har även regelbundna samarbeten med Kansas City Symphony och City of Birmingham Symphony Orchestra, samt dirigentuppdrag med Bamberger Symphoniker, Utah Symphony Orchestra, Royal Northern Sinfonia, Orchestre de Montpellier och Argovia Philharmonic. Tidigare samarbeten innefattar orkestrar i Europa som Antwerp Symphony Orchestra och Royal Philharmonic Orchestra. I USA har han arbetat med symfoniorkestrarna i North Carolina, Detroit och Indianapolis. Han har även arbetat med Sydney och Queensland symfoniorkestrar samt med New Zealand och West Australian symfoniorkestrar.
Läs mer: eduardostrausser.com

Coloraturasopranen Patricia Petibon upptäcktes av William Christie efter sin utbildning vid Paris Conservatoire under Rachel Yakar. Hon har sedan dess etablerat sig som en av de mest mångsidiga sångarna inom sitt område, med en repertoar som sträcker sig från fransk barock till nutida musik. Viktiga milstolpar i hennes karriär hittills inkluderar Olympia vid Wiener Staatsoper, Blondchen vid Opernhaus Zürich, Giunia i Mozarts Lucio Silla i Barcelona och Madrid, Morgana i Händels Alcina på La Scala i Milano, Aspasia i Mozarts Mitridate vid Theater an der Wien och i München, samt Despina i Mozarts Così fan tutte vid Salzburgfestivalen.
Artisten firade stor framgång som Giunia (Lucio Silla) vid Theater an der Wien under Nikolaus Harnoncourt, med vilken hon delade en stark musikalisk samhörighet och samarbetade regelbundet. Hennes tolkning av Bergs Lulu fick internationell uppskattning i Genève, vid Salzburgfestivalen och på Liceu i Barcelona, medan ytterligare höjdpunkter har inkluderat Manon vid Wiener Staatsoper och Grand Théâtre de Genève, rollen som Mélisande vid Théâtre des Champs-Elysées och Blanche (Dialogues des Carmélites), också vid Théâtre des Champs-Elysées i Paris. Patricia Petibon har framfört alla tre kvinnliga roller i Offenbachs Les Contes d’Hoffmann vid La Monnaie i Bryssel, och våren 2021 markerade ett magnifikt rolldebut med Poulencs La Voix Humaine och Thierry Escaichs Point d’Orgue i regi av Olivier Py vid Théâtre des Champs-Elysées.
Hennes senaste engagemang inkluderar en ny produktion av La Voix humaine vid Opéra national du Rhin i regi av Katie Mitchell, samt Pelléas et Mélisande med Budapest Festival Orchestra under ledning av Iván Fischer, och Così fan tutte vid Théâtre du Châtelet och i en konsertversion med Orchestre national de Lyon. Hösten 2024 kan hon ses för första gången i rollen som Mère Marie i Olivier Pys produktion av Dialogues des Carmélites vid Théâtre des Champs-Elysées. Förutom många recitals, bland annat i Wien, Strasbourg, Bordeaux och Madrid, kan Patricia Petibon höras under säsongen 2024–2025 med två program: ”Destins de Reines” och ”Flammes des Magiciennes” tillsammans med det franska barockensemblen Amarillis.
Patricia Petibon upprätthåller nära musikaliska relationer med Alain Altinoglu, Giovanni Antonini och Il Giardino Armonico, Bertrand de Billy, Ivor Bolton, Frédéric Chaslin, Myung Whun Chung, Héloïse Gaillard och Amarillis, Emmanuelle Haïm och Le Concert d’Astrée, Daniel Harding, Bernard Haitink, Kristjan Järvi, Louis Langré, Andrea Marcon och La Cetra samt Venice Baroque, Josep Pons, François-Xavier Roth och Les Siècles, Christophe Rousset, Jérémie Rohrer, Paavo Järvi och många fler.
Patricia Petibon känner sig lika hemma på Lieder-scenen och uppträder regelbundet i Paris, Lyon, Lille, Strasbourg, Aix-en-Provence, vid Wien Musikverein och Konzerthaus, vid Salzburgfestivalen, i Graz, Genève, Dortmund, Hamburg, Berlin, Londons Wigmore Hall, Edinburgh, Luxemburg, Amsterdam, Köpenhamn, Barcelona, Madrid, Granada och Bilbao.
Som en växande förespråkare för unga sångare grundade hon akademin ”Les Chants d’Ulysse” vid det kungliga klostret Fontevraud och Théâtre Le Dôme i Saumur, tillsammans med flöjtisten och oboisten Héloïse Gaillard, konstnärlig ledare för Ensemble Amarillis. Akademin riktar sig till studenter, sångare och musiker, framtida yrkesverksamma och framväxande artister.
Från 2008 till 2016 var Patricia Petibon exklusiv artist för Deutsche Grammophon. Under denna tid släppte hon arior av Gluck, Mozart och Haydn med Concerto Köln och Daniel Harding, inspelningen ”Rosso” med italienska barockarior med La Cetra och Andrea Marcon, ”Melancolia” med spansk repertoar som hon spelade in tillsammans med Orquesta Nacional de España under Josep Pons. År 2012 släpptes hennes soloskiva med titeln ”Nouveau Monde” med barockarior och sånger, som hon spelade in tillsammans med La Cetra och Andrea Marcon. Detta följdes 2014 av ”La Belle Excentrique”, en inspelning av franska mélodies, som belönades med flera priser. Hennes album med titlarna ”L’amour, la mort, la mer” följt av ”La Traversée” med La Cetra och Andrea Marcon släpptes av Sony Music.
Fotograf: LiliRoze

Violin I
Anders Hjortvall, Nidhal Jebali, Miguel Chamorro, Kersti Wilhelmsson, Amandus Lind, Kitiara Braune, Matias Malmqvist, Per-Erik Andersson
Violin II
Pontus Björk, Andreas Olsson, Mikhail Zatin, Karin Molander, Lina Samuelsson, EvaBritt Molander, Lisa Erpelding
Viola
Ivan Zecevic, Ester Forsberg, Åsa Hjelm, Pablo Munoz Salido, Karolina Bednarz
Cello
Florian Erpelding, Bekhbat Tsagaanchuluun, Kerstin Isaksson, Karin Bjurman, Kristina Tereschatov
Kontrabas
Jan-Emil Kuisma, Charlotte Petersson, Josefin Landmér
Flöjt
Ebba Wallén, Pepita del Rio
Oboe
Fredrik Söhngen, Johannes Ögren
Klarinett
Tania Villasuso Couceiro, Alberto Álvarez, Jonas Olsson Hakelind
Fagott
Emily Hultmark, Maria Kindell
Horn
Orvar Johansson, Yerang Ko, Edna Fernandes, Anders Kjellberg
Trumpet
Malin Silbo-Ohlsson, Andreas Carlsson Walleng
Trombon
Peter Nygren, Daniel Bjerhag Hedin, Mathias Petersson
Tuba
Linus Mattsson
Timpani
Ian Piniés
Slagverk
Maximiliano Polo, Aleksander Ulriksen, Per Mikaelsson
Harpa
Claire Moncharmont
Läs mer om Norrlandsoperans Symfoniorkester här: norrlandsoperan.se/norrlandsoperans-symfoniorkester
Med stöd av
Norrlandsoperan ägs till 60% av Region Västerbotten och 40% av Umeå kommun. Vi erhåller bidrag från Statens kulturråd.
Stort tack till alla bidragsgivare, sponsorer och samarbetspartners.
