Program
Josef Strauss: Die Libelle, 5 min
Tebogo Monnakgotla: Globe Skimmer Surfing the Somali Jet – Violinkonsert, 26 min
Prolog: The Dragonflies Ascend
I. Surfing the Monsoon
II. Freshwater Breathing Space
III. At the Somali Jet
Epilog: Reminiscence of a Home (Cherrapunjee)
Paus 30 min
Johannes Brahms: Symfoni nr 1, 44 min
I. Un poco sostenuto; Allegro
II. Andante sostenuto
III. Un poco allegretto e grazioso
IV. Adagio; Più andante; Allegro non troppo, ma con brio
Mer om konserten
Norrlandsoperans säsongsöppning är lika färgsprakande som den är oförutsägbar, nyskriven ljudkonst blandas med klassisk pompa och ståt. Det igenkänningsbara och trygga går i dialog med en modernare repertoar, ett i huset beprövat och framgångsrikt koncept, som präglar också denna säsong.
En trollslända från det gamla Habsburg får äran att inleda konserten. Det rör sig om Die Libelle signerad Josef Strauss, lillebror till den berömde Johan Strauss d.y, skriven 1863. För många en bekant melodi från Wienerfilharmonikernas årliga nyårskonsert. Josef Strauss fina tonsättningar hamnar lätt i andra ”straussares” skugga, men i det här lekfulla stycket, anas ett såväl känsligt som formsäkert kompositörssnille, som inte står brodern långt efter.
Trollsländan kan sägas utgöra en uppvärmning inför den den svärm av insekter som snart ska inta scenen. Svenska tonsättarstjärnan Tebogo Monnakgotlas violinkonsert Globe Skimmer Surfing the Somali Jet – ett 26 minuter hisnande stycke musik i fem korta satser – är inspirerat av just trollsländor.
Titeln syftar på de segeltrollsländor som är beroende av den somaliska jetströmmen då de färdas över Indiska oceanen, och vars äventyrliga seglats nu hotas på grund av att ytvattnet värms upp. Violinkonserten är det andra verket i Tebogo Monnakgotlas serie av konserter som har klimatförändringar som tema. Som solist står Cecilia Zilliacus en kär gäst på Norrlandsoperan och en av landets mest renommerade violinister, med djupa förgreningar i den nordiska repertoaren, i synnerhet den svenska. Zilliacus uttrycksfulla och tekniskt balanserade spelstil kommer väl till bruk i denna dramatiska fiolkonsert som sinnligt rör sig mellan stora, suggestiva klangmattor och utelämnad, enslig violinföreställning.
Efter den omtumlande resan över Indiska Oceanen, återgår programmet till mer prövad mark. Det har blivit dags att avnjuta melodiernas mästare Johannes Brahms och hans vackra, första symfoni i c-moll. Den tog över 14 år att färdigställa, också den ett verk som växlar mellan ytterligheter, men här snarare mellan det pampigt storslagna och det romantiskt utgjutande.
Brahms var erkänt sträng mot sig själv och åtskilliga versioner tros ha strukits och slängts innan han landade i den konsert vi känner idag. När den väl nådde publikens öron 1876 blev den en omedelbar kritikersuccé. ”Beethovens tia”, kallades den. Att han av många kännare jämfördes med den tyske titanen och av vissa utsågs som hans arvtagare var något som den självkritiske Brahms tvingades brottas med. Beethovens ande vilar således stadigt över första symfonin, något som blir särskilt tydligt i den avslutande allegro-satsen. Brahms själv stack inte under stolen med saken – Brahms första symfoni är en storstilad hommage till den romantiske mästaren.
Symfonin öppnar med ett ödesmättat lågt trummande, stråkarna bygger uppåt, träblåset skapar en motsatt nedåtgående rörelse. Ett spänningsfyllt ögonblick som mynnar ut i en ståtlig, dramatisk första sats i vilken symfonins stora musikaliska teman skissas upp. De påföljande andante- och scherzo-satserna är lättare i anslaget, om än också de musikaliskt förtätade. Den första satsens teman återkommer men i bearbetad form, det dramatiska anslaget står åt sidan och den melodi- och rytmikglädje som ju är Brahms signum får ta större plats. Alltsammans mynnar ut i en storslaget grandios sista sats, ett perfekt avslut för en kväll i de mäktiga klangernas tecken, allt skickligt ledsagat av Norrlandsoperans chefsdirigent Eduardo Strausser.
Musikerna
Norrlandsoperans chefdirigent Eduardo Strausser är född 1985 i São Paulo, Brasilien, och är sedan några år tillbaka bosatt i Berlin. Han är en flitigt anlitad dirigent och har arbetat med orkestrar i Sydamerika, Europa, USA, Australien och Nya Zeeland. Han är även en erfaren operadirigent, något som utvecklades under hans period som Resident Conductor vid Teatro Sao Paolo mellan 2014–2016. Redan under sina studier vid Zurich University of Arts utvecklade Eduardo ett intresse för verk av samtida tonsättare, något som han tar med sig till Norrlandsoperan. Han utsågs till chefsdirigent och programansvarig på Norrlandsoperan som startade hösten 2024 med uppdrag fram till och med våren 2027.
Eduardo Strausser har även regelbundna samarbeten med Kansas City Symphony och City of Birmingham Symphony Orchestra, samt dirigentuppdrag med Bamberger Symphoniker, Utah Symphony Orchestra, Royal Northern Sinfonia, Orchestre de Montpellier och Argovia Philharmonic. Tidigare samarbeten innefattar orkestrar i Europa som Antwerp Symphony Orchestra och Royal Philharmonic Orchestra. I USA har han arbetat med symfoniorkestrarna i North Carolina, Detroit och Indianapolis. Han har även arbetat med Sydney och Queensland symfoniorkestrar samt med New Zealand och West Australian symfoniorkestrar.
Läs mer: eduardostrausser.com

Cecilia Zilliacus är en finlandssvensk violinst som har framträtt med de flesta nordiska symfoniorkestrar. Genom åren har publiken omfamnat Cecilia Zilliacus lika raffinerade som varma uttolkningar av allt från de stora klassiska och romantiska verken till nutida kammarmusik och samarbeten över genrerna – från Europas mest framstående symfoniorkestrar, dirigenter och komponister till jazzmusiker, folkmusiker, singer-songwriters och många andra. Utbyte mellan medmusikanter och kontakt med publiken är ledstjärnor för de sammanhang som hon väljer eller initierar.
“Jag vill befinna mig i sammanhang där det är viktigt att just jag bidrar med min särprägel – precis som de andra musikerna bidrar med sin – och att vårt arbete tillsammans blir större än delarna.”
Cecilias Zilliacus arbete med att lyfta fram okända tonsättare, både manliga och kvinnliga, har lett till en mycket bred repertoar. Inte minst möter hon publiken i kompositioner som tonsättare skriver just för henne. Hon samarbetar regelbundet med internationellt verksamma musiker, kompositörer och dirigenter och har gjort en rad uppmärksammade skivinspelningar, varav flera belönats med Grammis. Som solist har hon framträtt med de flesta svenska symfoniorkestrar samt många nordiska och europeiska.
Cecilia Zilliacus är konstnärlig ledare för Katrina Kammarmusik på Åland och hade samma uppdrag vid Musikfestspelen Korsholm i Finland under åren 2018-2022. Hon var dessutom en drivande kraft i den flerfaldigt prisbelönade svenska stråktrion ZilliacusPerssonRaitinen (1999-2018). Zilliacuskvartetten (Cecilia Zilliacus och Julia-Maria Kretz, violin, Ylvali Zilliacus, viola, Kati Raitinen, cello) har snabbt etablerat sig som en av Sveriges främsta kammarmusikensembler. Kvartetten har rosats av både kritiker och publik och vunnit stor uppmärksamhet både i Sverige och internationellt för sina framträdanden och inspelningar.
Tillsammans med Kati Raitinen är Zilliacus även konstnärlig ledare för kammarmusikserien “Äntligen måndag” på Stockholms Konserthus. De båda samarbetar också med den internationellt erkände pianisten Bengt Forsberg i Amandatrion. Hennes ledarskap kännetecknas av en öppen och lustfylld inbjudan till kreativa processer. På så sätt har hon spelat en stor roll för tillströmningen av nordiska och europeiska kompositörer och artister till Stockholm och Finland. Cecilia Zilliacus är utbildad i Stockholm och i Köln. Hon är professor vid Sibelius Akademien i Helsingfors, Finland, och vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Zilliacus är ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien. Violinen är sedan många år en Nicola Gagliano från Järnåkerfonden.
Läs mer: zilliacus.se

Violin I
Timothy Peters, Kanerva Mannermaa, Miguel Chamorro, Kitiara Braune, Amandus Lind, Matias Malmqvist, Kersti Wilhelmsson, Arly Rivero, Per-Erik Andersson
Violin II
Pontus Björk, Andreas Olsson, EvaBritt Molander, Mikhail Zatin, Lisa Erpelding, Lina Samuelsson, Thomas Nichols
Viola
Malgorzata Blaszczyk, Ester Forsberg, Pablo Munoz Salido, Åsa Hjelm, Karolina Bednarz, Dusica Cvijanovic
Cello
Kristian Chojecki, Bekhbat Tsagaanchuluun, Karin Bjurman, Kerstin Isaksson, Kristina Tereschatov, Florian Erpelding
Kontrabas
Jan-Emil Kuisma, Charlotte Petersson, Josefin Landmér, Sverker Rundqvist
Flöjt
Ebba Wallén, Georgiana Hughes
Oboe
Yui Ito, Johannes Ögren
Klarinett
Tania Villasuso Couceiro, Jonas Olsson Hakelind
Fagott
Maria Kindell, Adam Nyquist, Joanna Denise Cordoano
Horn
Orvar Johansson, Yerang Ko, Staffan Lundén-Welden, Anders Kjellberg
Trumpet
Malin Silbo-Ohlsson, Andreas Carlsson Walleng, Michael Streijffert
Trombon
Peter Nygren, Daniel Bjerhag Hedin, Mathias Petersson
Tuba
Linus Mattsson
Timpani
Ian Piniés
Slagverk
Maximiliano Polo, Filip Korošec
Harpa
Tanne Harder
Läs mer om Norrlandsoperans Symfoniorkester här: norrlandsoperan.se/norrlandsoperans-symfoniorkester
Med stöd av
Norrlandsoperan ägs till 60% av Region Västerbotten och 40% av Umeå kommun. Vi erhåller bidrag från Statens kulturråd.
Stort tack till alla bidragsgivare, sponsorer och samarbetspartners.