Program
Hans Krása: Brundibár, 25 min
Paus 30 min
Ernst Bloch: In Memoriam, 5 min
Georg Riedel: Schloft Ale, 5 min.
Trad: Oyfn veg shteyt a boym, arr Benjamin Staern, 5 min
Aaron Copland: Appalachian Spring, 25 min
Mer om konserten
Minioperan Brundibár
Under denna konsert möter vi före paus Hans Krásas miniopera Brundibár (tjeckiska för Humla). Brundibár skrevs för barn 1938 i Prag. Handlingen är lika enkel som hjärtevärmande. Dess omständigheter de allra mörkaste. Operan sattes upp för första gången 1942 på ett judiskt barnhem i Prag innan både upphovsman och flera av barnskådespelarna deporteras till koncentrationslägret Theresienstadt. Efter två månaders repetitioner där, ständigt avbrutna av att barnen som deltar tas till andra koncentrationsläger och ersätts av nyanlända, är det i september 1943 premiär för Brundibár – i Theresienstadt. Föreställningen spelas 55 gånger och när lägret ska visas upp som ett ”mönsterghetto” för Röda Korset-personal våren 1944, gör nazisterna även en propagandafilm där operan är med. Filmen kan än i dag ses på YouTube; The Führer Has Given the Jews a Town.
Den 16 oktober 1944 deporteras Krása till Auschwitz-Birkenau. Han gasas ihjäl två dagar senare.

Bild från föreställningen 1942-43.
In Memoriam och Appalachian Spring
Akt 2 fortsätter med musik av Ernst Bloch. Ernst Bloch, 1880–1959 var en schweizisk-judisk tonsättare, sedan 1924 medborgare i USA. Som komponist sökte Bloch skapa en nationell judisk konstmusik. Därvid har han mera knutit an till judiskt psyke och karaktär än till folkmusiken. Han har ett rapsodiskt fritt tonspråk. 1952 komponerade han stycket In Memoriam som han dedicerade till pianisten Ada Clement som avled samma år.
Kvällen avslutas med Appalachian Spring, balett av Aaron Copland. Copland föddes 1900 i Brooklyn, New York av judiska immigranter från Litauen. Verket komponerades 1943–44 för den amerikanska dansösen Martha Graham och gav Copland Pulitzerpriset 1945 som säsongens bästa scenverk. Baletten skildrar en nybyggarmiljö i bergen. En ung man gifter sig och sätter bo och nybyggarna kommer för att lyckönska och välsigna huset. Detta försiggår en vårdag i början på 1900-talet. Musiken bygger till stor del på indiansk och europeisk folkmusik, dansmelodier och hymner, och består av åtta delar som spelas i en följd. Den sjunde delen utgörs av variationer över en melodi som Copland har hämtat från den religiösa sekten Shakers.
Magnus Larsson, född i Danmark 1992, inledde sin musikaliska bana som violinist och pianist. Vid 21 års ålder riktade han sin passion mot dirigering och har sedan dess utvecklat en framstående karriär inom orkestermusik.
Magnus Larsson är en av Skandinaviens mest lovande unga dirigenter med en snabbt växande internationell karriär. Hans arbete sträcker sig över opera, symfonisk repertoar och samtida musik, och han har samarbetat med ledande orkestrar och operahus i Norden och Europa. Bland hans senaste framgångar märks debuter vid GöteborgsOperan, Helsingborgs Symfoniorkester, Wermland Opera och Norrlandsoperan, samt återkommande engagemang med flera av Danmarks främsta symfoniorkestrar.
Larsson fick sitt genombrott med en hyllad debut vid Den Kongelige Opera i Köpenhamn med Carl Nielsens Maskarade, vilket följdes av uppdrag som assisterande dirigent i Sjostakovitjs Näsan och Mozarts Così fan tutte. Hans nyskapande tolkning av Monteverdis L’Orfeo med Copenhagen Phil på Teater Sort/Hvid har fått stor uppmärksamhet för sin konstnärliga djärvhet. Han har även dirigerat verk av Per Nørgård, Puccini och Verdi, och medverkat vid festivaler som Rued Langgaard Festival och Njord Festival. I konsertsammanhang har han samarbetat med ensembler som Danmarks Radios Symfoniorkester, Gävle Symfoniorkester, Norrköpings Symfoniorkester och internationella orkestrar som North Czech Philharmonia.
Magnus Larsson har mottagit flera prestigefyllda utmärkelser, däribland Carl Nielsen Talentpris, Léonie Sonning Talentpris och EMA First Prize i Prag. Han har utbildats vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, och har fördjupat sin dirigentteknik genom mästarklasser med bland andra Alexander Vedernikov och Fabio Luisi.

Kvällens konferencier Sofia Berg-Böhm är både skådespelerska och sångerska. Sofia mötte jiddischmusiken som tonåring då hon började sjunga i sin farbrors klezmerorkester, något som blev avgörande för hennes yrkesval. Som frilansande skådespelare och musiker rör hon sig växelvis mellan teater och musik och mellan olika musikaliska världar.
Hon studerade klassisk arabisk musik under sin tid på Musikhögskolan och har gjort fler projekt i samarbete med Re:Orient och oudmästaren Mousa Elias. Hon har spelat in album och gett konserter i en rad olika konstellationer, till exempel grupperna Östblocket, Sirocco och Eislerz.
Senaste åren har hon varit en viktig kraft i revitaliseringen av minoritetspråket jiddisch, bl a som delaktig i framtagandet av en ny sångskatt med nya och klassiska sånger av Georg Riedel på jiddisch. I år har hon, tillsammans med stråkkvartetten Camerata Rubinsztein, framfört uruppförandet av verket Brev till mitt barn – en dikt av Ilse Weber skriven i Theresienstadt 1943 tonsatt av Benjamin Staern. Som skådespelare har hon medverkat i uppsättningar på teatrar som Stockholms Stadsteater, Malmö Opera, Unga Klara och Teater Tribunalen.
Sofia är utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och tilldelades 2017 Kungliga Musikaliska Akademins Folkmusikpris.

Violin I
Dana Kahriman, Martin Granström, Miguel Chamorro, Kitiara Braune, Matias Malmqvist, Per-Erik Andersson, Kersti Wilhelmsson, Lina Samuelsson
Violin II
Pontus Björk, Andreas Olsson, Amandus Lind, Lisa Erpelding, Mikhail Zatin, EvaBritt Molander, Håkan Svedell
Viola
Ester Forsberg, Pablo Munoz Salido, Karolina Bednarz, Fraser Keddie, Patrick Rutland
Cello
Florian Erpelding, Bekhbat Tsagaanchuluun, Kristina Tereschatov, Kerstin Isaksson, Karin Bjurman
Kontrabas
Jan-Emil Kuisma, Charlotte Petersson, Josefin Landmér
Flöjt
Ebba Wallén, Georgiana Hughes
Oboe
Mats Wulff, Johannes Ögren
Klarinett
Tania Villasuso Couceiro, Jonas Olsson Hakelind
Fagott
Emily Hultmark, Maria Kindell
Horn
Orvar Johansson, Yerang Ko, Edna Fernandes, Anders Kjellberg
Trumpet
Malin Silbo-Ohlsson, Benjamin Mortensen
Trombon
Peter Nygren, Daniel Bjerhag Hedin, Mathias Petersson
Tuba
Linus Mattsson
Timpani
Ian Piniés
Slagverk
Maximiliano Polo, Per Mikaelsson
Harpa
Tanne Harder
Piano
Jonas Olsson
Läs mer om Norrlandsoperans Symfoniorkester här: norrlandsoperan.se/norrlandsoperans-symfoniorkester
Sara Ribbenstedt är en mångsidig scenkonstnär verksam inom teater, opera och dans. Med en bakgrund som skådespelare och dansare, utbildad vid Stockholms konstnärliga högskolas program Mimskådespeleri, har hon sedan 2021 främst varit verksam som regissör och koreograf. Hon har bland annat regisserat den nyskrivna operan PMSIUS, som valdes ut till Scenkonstbiennalen 2025.

Ella Vahtras, mezzosopran, är född och uppvuxen i Linköping. Hon har studerat vid bland annat Operastudion Kapellsberg i Härnösand och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hon är en aktivt frilansande musiker och har medverkat som både solist och korist i flera mässor och oratorier. Våren 2025 medverkade hon som evangelist i Lukaspassionen av Martinsson/Greider. År 2025 tog hon sin masterexamen vid Piteå Musikhögskola där hon studerade för Katherine Osborne. I år studerar hon på Operastudio Norrlandsoperan (ONO). Där kommer hon även medverka som korist i vårens uppsättning av Tosca på Norrlandsoperan.

Jenny Viklund är sopran och tagit kandidatexamen i opera från Högskolan för Scen och Musik i Göteborg 2021. Bland hennes tidigare roller finns Papagena i Trollflöjten, Susanna i Figaros bröllop, Greta i Hans och Greta och Suor Genovieffa i Suor Angelica. Hon har sjungit tillsammans med Nordiska kammarorkestern och Thüringer Symphoniker och gick till final i Wagner-sällskapet i Göteborgs sångtävling 2024. Jenny är även en av de två första studenterna i samarbetsprojektet Operastudio Norrlandsoperan (ONO), en ny ettårig masterutbildning vid Musikhögskolan i Piteå. Syftet är att ge blivande operasångare praktisk erfarenhet av yrket under pågående utbildning.

Den svenske basbarytonen Markus Schwartz har en lång lista med roller inom opera och som konsertsolist. Markus Schwartz fick sin utbildning vid Sibeliusakademien i Helsingfors och vid Operahögskolan i Stockholm. Han har synts i roller som bland annat Sakristanen i Tosca, Leporello och Masetto i Don Giovanni, Doktor Bartolo i Barberaren i Sevilla, Monterone i Rigoletto, Schaunard i La Bohème, Alidoro i Askungen, Barone Douphol i La traviata, Bartolo i Figaros Bröllop och Geronio i Rossinis En turk i Italien. Han var sommaren 2023 gäst vid Savonlinna Opera Festival där han framträdde som Papageno i Trollflöjten. Markus har framträtt flertal gånger de senaste åren på Norrlandsoperans stora scen, bland annat som Mustafà i jubileumssäsongens uppsättning av Rossinis Italienskan i Alger hösten 2024 och som Pappi och Paulafarsan i urpremiären av Jenny Wilsons Älskarinnorna våren 2025. Hösten 2025 sjöng han rollen som kung Marke i publiksuccén Tristan och Isolde, också här på Norrlandsoperan.

Lotta har examen från Musikhögskolan i Göteborg och Operastudio 67 i Stockholm. Sedan 2011 är Lotta kormästare för Norrlandsoperans barnkör med ansvar för körens vokala utveckling och konstnärliga kvalitet. Lotta initierade och startade upp kören som sedan dess medverkat i en rad operauppsättningar och konserter.

Norrlandsoperans barnkör för åldrarna 8-16 och ungdomskören från 16 år och uppåt leds av en professionell barnkormästare. Här blomstrar både musikalitet och scenisk närvaro – helt kostnadsfritt. I våra körer får barn och unga ägna sig åt musik i en varm gemenskap bland likasinnade med ett delat intresse för sång och scenkonst. Våra medlemmar, nya som gamla, delar gärna med sig av sina kunskaper och stödjer varandra i varje steg. Varje vecka träffas vi för att slipa på vårt konstnärliga uttryck, och inför varje stor uppsättning ökar vi tempot för att säkerställa en föreställning som berör.
Är du från 8 år och uppåt, och brinner för att sjunga? Kontakta barnkormästare Lotta Kuisma om du vill vara med i barn- eller ungdomskören, eller om du har några frågor.

Med stöd av
Norrlandsoperan ägs till 60% av Region Västerbotten och 40% av Umeå kommun. Vi erhåller bidrag från Statens kulturråd.
Stort tack till alla bidragsgivare, sponsorer och samarbetspartners.
