Program
Gioachino Rossini, Guglielmo Tell: Ouvertyr, 11 min
Gioachino Rossini, Il Barbiere di Siviglia: “Una voce poco fa”, 6 min
Gioachino Rossini, Cenerentola: ”Un soave non so che”, 7 min
Gioachino Rossini, La scala di seta: Ouvertyr, 6 min
Vincenzo Bellini, I Capuleti e i Montecchi: ”Se Romeo t’uccise un figlio”, 4 min
Giacomo Puccini, Tosca: ”E lucevan le stelle”, 3 min
Giuseppi Verdi, La Traviata: Prelude, 4 min
Giacomo Puccini, La Bohème: ”Che gelida manina”, 5 min
Paus
Richard Wagner, Tannhäuser: Ouvertyr, 14 min
Wolfgang Amadeus Mozart, Die Zauberflöte: ”Dies Bildnis ist bezaubernd schön”, 5 min
Georges Bizet, Carmen: Akt 2: Entr’acte, 3 min
Georges Bizet, Carmen: Akt 2: “La fleur que tu m’avais jetée”, 5 min
Jules Massenet, Werther: “Werther! Werther! Qui m’aurait dit la place”, 4 min
Jules Massenet, Manon: “En fermant les yeux”, 3 min
Johan Strauss, Fledermaus : “Ich lade gern mir Gäste ein”, 3 min
Franz Lehár, Die Lustige Witwe: “Lippen Schweigen”, 4 min
Mer om konserten
Under trettonhelgen slår Norrlandsoperan upp portarna för en glittrande, högklassig operagala med noga utvalt plock-godis för såväl operakonnässörer som nybörjare. Svenska stjärnskottet Rebecka Wallroth gör debut på Norrlandsoperan och som manlig motpart hör vi, den för umeåborna välbekante, tenoren Per Lindström.
Kvällen inleder god La- Scala-anda med italiensk klangprakt. Rebecka Wallroth sätter tonen med den berömda Rossiniarian “Una voce poco fa” ur Barberaren i Sevilla följd av duetten ”Un soave non so che” ur Askungen av samme tonsättare. Därefter bjuds det på ytterligare ett soprannummer ur bel-canto-repertoaren, denna gång ur Bellinioperan I Capuleti e i Montecchi. Första set avrundas storstilat av Per Lindström med Puccinis älskade tenorarior ”E lucevan le stelle” ur Tosca samt ”Che gelida manina” ur La Bohème.
Efter paus lämnar vi det ljuva Italien för en lika ljuv, men mer tysk- och franskinfluerad andra konserthälft. Wagner får inleda, med uvertyren från Tannhäuser där Norrlandsoperans Symfoniorkester får utrymme att glänsa extra starkt. Per Lindström följer upp med arior ur Mozarts Trollföljten och Bizets Carmen. Men mer weltschmerz står på programmet: Rebecka Wallroth excellerar i en smäktande aria ur Massenets Werther innan kvällen vänder i lättsammare riktning. Programmet avslutas med två operettpärlor. Det blir wallrothsk skönsång ur Johann Strauss Läderlappen och som grädde på moset bjuds på glittrande duett ur Léhars odödliga Den glada änkan.
På pulten finner vi tyske Nikolas Nägele som senast gästdirigerade i Umeå under uppsättningen av Italienskan i Alger. Konserten presenteras av multitalangen, musikern och skådespelaren Tina Ahlin.
Musikerna
Den tyske dirigenten Nikolas Nägele är internationellt hyllad för sin stilistiska klarhet, musikaliska integritet och fokuserade konstnärliga vision. Han är mottagare av Aspen Conducting Prize och James Conlon Conducting Prize vid Aspen Music Festival (USA).
Efter sin tid som kapellmästare vid Deutsche Oper Berlin – där han dirigerade produktioner som La traviata, Il barbiere di Siviglia, Carmen, Die Fledermaus, Die Zauberflöte och Un ballo in maschera – framträder Nikolas regelbundet vid ledande operahus och med stora orkestrar, inklusive Oper Zürich, Oper Leipzig, Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken, Münchner Rundfunkorchester och Müpa Budapest.
Med ett särskilt fokus på italiensk opera samarbetar han ofta med välrenommerade institutioner som Teatro Regio di Torino, Teatro Filarmonico di Verona, Teatro del Maggio Musicale Fiorentino, Teatro Comunale di Bologna och Rossini Opera Festival i Pesaro, där han är erkänd som en expert tolkare av bel canto-repertoaren. Hans repertoar bygger broar mellan italiensk bel canto och den tyska symfoniska repertoaren av Strauss, Bruckner, Wagner och de wienklassiska mästarna.
Nikolas Nägele gästade Norrlandsoperan hösten 2024 under operans 50-årsjubileum som dirigent för Puccinis opera Italienskan i Alger.
Född i Radolfzell vid Bodensjön studerade han dirigering, piano och klarinett i München och Leipzig och delar nu sin tid mellan Florens, Italien och Radolfzell, Tyskland. På fritiden tycker han om att vandra i det toskanska landskapet, läsa och tillbringa tid vid havet i Viareggio.

Med en repertoar som sträcker sig från barock till nutida musik, och som omfattar opera, romanser och oratorier, väcker den unga svenska mezzosopranen Rebecka Wallroth allt större internationell uppmärksamhet.
Säsongen inledde Rebecka på Nationalteatern i Prag, där hon gestaltade Idamante i Calixto Bieitos nya uppsättning av Idomeneo. Från och med säsongen 2025/26 ingår hon i solistensemblen vid Staatsoper Berlin, där hennes roller omfattar Stéphano i Roméo et Juliette, Der Komponist i Ariadne auf Naxos, Meg Page i Falstaff och Carlotta i Die schweigsame Frau. Sommaren 2026 gästar Rebecka åter Verbierfestivalen, denna gång som Dorabella i Così fan tutte.
Under säsongerna 2023/24 och 2024/25 var hon medlem i Berlin Staatsoper Unter den Lindens International Opera Studio, där hon framträdde i ett brett urval roller, bland annat som Kate Pinkerton i Madama Butterfly, Mercedes i Carmen, Carlotta i Die schweigsame Frau, en kretensisk kvinna i Idomeneo, den andra skogsnymfen i Rusalka, den andra tjänarinnan till Dircé i Cherubinis Medea, herdinnan och den gamla kvinnan i Jenůfa samt Cherubino i Le nozze di Figaro.
Rebecka debuterade vid Verbierfestivalen 2024 som Cherubino i en konsertversion av Le nozze di Figaro under ledning av Gábor Takács-Nagy. Under de senaste åren har hon framträtt med flera framstående orkestrar: Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia i Schumanns Scener ur Goethes Faust (dir. Harding); Sveriges Radios Symfoniorkester i Boulangers Faust et Hélène (Harding), vid deras traditionella trettondagskonserter (Rooke) och julkonserter; Danmarks Radios Symfoniorkester i Sørensens Matteuspassion (Morlot); samt Kungliga Filharmonikerna i Stockholm i Alma Mahlers Sju sånger (Tjeknavorian). Hon har dessutom framfört Chaussons Poème de l’amour et de la mer med Norrköpings Symfoniorkester (Steffens) och debuterat i Wigmore Hall i London med The Mozartists (Page), där hon sjöng Arias for Rauzzini.
Rebecka Wallroth studerade vid Universität für Musik und darstellende Kunst Wien (MDW), där hennes roller omfattade Olga i Eugen Onegin, Idamante i Idomeneo, Unulfo i Händels Rodelinda och Agnes i Die verkaufte Braut på Schlosstheater Schönbrunn. År 2023 gestaltade hon rollen som Lilly i uruppförandet av The Ghost Factory av Daniel Nelson vid Vadstena-Akademien i Sverige.
Rebecka Wallroth har tilldelats ett finalistpris i 2023 års Queen Sonja International Singing Competition, och var vinnare av både Gesangwettbewerb Ferruccio Tagliavini och Karl Staud Musikpreis år 2022, samt andrapristagare i 2022 års Wilhelm Stenhammar International Music Competition. År 2018 vann hon musiktävlingen Dalasolist.
Hon har även mottagit flera stipendier, däribland Anders Wall Confidencen-stipendiet, Joel Berglund-stipendiet från Kungliga Operans solister, samt utmärkelser från Kungliga Musikaliska Akademien, Sandrews stiftelse och Anny Felbermayer-stiftelsen.

Den svenske tenoren Per Lindström fick sin musikaliska utbildning vid Kapellsbergs Operastudio i Härnösand och vid Högskolan för scen och musik i Göteborg.
Redan under studietiden fick han möjlighet att framträda i roller som Don José (Carmen), Hoffmann (Les contes d’Hoffmann), Tamino (Die Zauberflöte), Don Ottavio (Don Giovanni) och Gabriel von Eisenstein (Die Fledermaus).
Sommaren 2018 hade Per stor framgång som Aubry i Marschners Der Vampyr på Läckö Slottsopera. Bland aktuella och kommande operauppdrag kan nämnas Ferrando i Così fan tutte vid både GöteborgsOperan och Malmö Opera, Alfredo i La Traviata vid Norrlandsoperan, Jonah i Humanoid vid operan i Bern, Clas Henrik/Mask i Tintomara på Läckö Slott, Valére/Den unge älskaren i Tartuffe vid Norrlandsoperan, Pollione i Norma på Folkoperan i Stockholm, Molqi i The Death of Klinghoffer vid Norrlandsoperan, Pang i Turandot vid Malmö Opera och Cavaradossi på Folkoperan.
Per är också en eftertraktad konsertsångare och har framfört verk av bland andra Bach, Beethoven, Britten, Haydn, Händel och Mozart.

Tina Ahlin får räknas som en av Sveriges mest turnerande artister. I över 30 år har hon varit verksam som musiker – som pianist, sångerska, munspelare, dragspelare, kompositör och arrangör. Hon har producerat fyra soloskivor varav två har blivit Grammis-nominerade.
Genom åren har hon samarbetat med många av Sveriges artister, Hasse Alfredsson, Orsa Spelmän, Louise Hoffsten, Bengan Janson, Malena Ernman, Ebbot Lundberg, Viktoria Tolstoy, Monika Dominique och många många fler.
Hon har varit programledare i otaliga TV- och radioprogram, gjort revyer, teaterföreställningar och julshower. Många känner henne som pianist från programmet ”Så ska det låta”. De senaste 5 åren producerar även Tina ”Skärgårdsturnén” där hon tillsammans med sina artistvänner åker runt med Briggen Tre Kronor i Stockholms skärgård och ger konserter på bryggor och havsnära scener. 2022 gav Tina ut en svit där hon har tonsatt ett antal av Tage Danielssons dikter och fick året innan ett stipendium av Sällskapet Tage Danielssons vänner. 2022 var hon värd för SVT:s Midsommarprogram.
Tina Ahlin är en tonernas naturbegåvning och ett musikaliskt dynamo. Hon har en naturlig glädje och drivkraft som lyfter medmusikanter och smittar av sig till publiken. Man förundras ständigt över närvaron och äktheten i det hon levererar oavsett om det är visa, jazz, folkmusik eller en komisk monolog av Hasse och Tage.

Violin I
Johannes Lörstad, Alexander Robson, Fredrik Syberg, Andreas Olsson, Per-Erik Andersson, Felicia Möller, Arly Rivero, Kitiara Braune
Violin II
Pontus Björk, Patrik Kimmerud, Kersti Wilhelmsson, Thomas Nichols, EvaBritt Molander, Amandus Lind, Mikhail Zatin
Viola
Lars Mårtensson, Ester Forsberg, Åsa Hjelm, Pablo Munoz Salido, Karolina Bednarz
Cello
Bekhbat Tsagaanchuluun, Erik Elvkull, Karin Bjurman, Kerstin Isaksson, Kristina Tereschatov
Kontrabas
Jan-Emil Kuisma, Charlotte Petersson, Josefin Landmér
Flöjt
Ebba Wallén, Pepita del Rio, Lovisa Stenberg
Oboe
Emmanuel Rolland-Bezem, Johannes Ögren
Klarinett
Tania Villasuso Couceiro, Jonas Olsson Hakelind
Fagott
Fredrik Jergle Almqvist, Kari Günther
Horn
Orvar Johansson, Yerang Ko, Edna Fernandes, Anders Kjellberg
Trumpet
Malin Silbo-Ohlsson, Andreas Carlsson Walleng
Trombon
Peter Nygren, Daniel Bjerhag Hedin, Mathias Petersson
Tuba
Linus Mattsson
Timpani
Ian Piniés
Slagverk
Maximiliano Polo
Harpa
Tanne Harder
Läs mer om Norrlandsoperans Symfoniorkester här: norrlandsoperan.se/norrlandsoperans-symfoniorkester
Med stöd av
Norrlandsoperan ägs till 60% av Region Västerbotten och 40% av Umeå kommun. Vi erhåller bidrag från Statens kulturråd.
Stort tack till alla bidragsgivare, sponsorer och samarbetspartners.
