Gunilla Heilborns egna universum
Gunilla Heilborn är en av Sveriges mest aktiva koreografer med en lång karriär och en rad hyllade föreställningar, filmer och TV-produktioner bakom sig. 2024 tilldelades hon Svenska Teaterkritikers danspris för sin föreställning Dante. Gunillas föreställningar befinner sig i ett eget universum. Som ett slags personliga arkeologiska utgrävningar där en blandning av text och rörelse, filosofiska underfundigheter och en säregen humor är hörnstenarna.
En storslagen och rörig koreografisk utredning
I Verk och dagar blandas upplevelser från en resa till det antika Grekland med fragment av en femton år gammal föreställning. Med humor och allvar gör Gunilla Heilborn ett försök att reda ut hur alla lösryckta episoder hon samlat på sig hänger samman och om det verkligen går att förstå världen bättre genom att läsa både Iliaden och Odyssén.
Verk och dagar består av två delar. I den ena möts vi av storslagna tablåer med namn som ”En plats som är hemsk på vintern, hård på sommaren, aldrig trevlig” och ”Den Rosenfingrade gryningen”. Genom dimma, dis och musik rör sig två dansare; låt oss kalla dem Skumögda Sophie och Mångordiga Ludvig. Med flyktig lätthet strosar de över scenen och ställer frågor till sig själva och till publiken. Blir du lätt sjösjuk? Skulle du beskriva mig som en typisk renässansperson? Att jag har många strängar på min lyra? Vet du hur det känns att driva runt i ett skepp som frusit fast i isen?
I den andra delen navigerar Heilborn själv genom tidigare verk på sin jakt efter en början. Med avstamp i de antika diktarnas berättelser, en nyligen gjord Greklandsresa och hennes tidigare produktion This is not a love story från 2011, försöker hon se om det går att länka en händelse till en annan eller om det kanske är bristen på logik som präglar allt vi gör. Hon upprättar listor över skepp som seglat över haven och över det som har gjorts eller borde ha gjorts. Verkets essens är dess kaotiska struktur, men ett antal saker återkommer i de två delarna; resandet och vad vi minns av det vi har varit med om. Liksom frågan om det går att veta vad som ska göras på vilka dagar och varför.
Rummet, ljuset och musiken har en stor roll i föreställningen och görs av Heilborns mångåriga medarbetare Katarina Wiklund, Minna Tiikkainen, Mårten Nilsson och Kim Hiorthøy.
Norrlandsoperan har tidigare visat flera verk av Gunilla Heilborn, bl a Åtjärn stories (2006), Femårsplanen (2009), This is not a love story (2014), The Knowledge (2016), Boken (2018) och Merkurius (2022). Flera av dessa har producerats i samarbete med Norrlandsoperan.
”Jag är väldigt förtjust i titeln som jag har lånat från en dikt skriven 700 år f.v.t av den grekiske skalden Hesiodos. Verk och Dagar – det är ju precis det som livet består av. Våra dagar och det vi gör under de dagarna. Titeln går också att associera till det unika och tillfälliga med scenkonsten. Det både flyktiga och intensiva. Hur olika ett verk är olika dagar och hur ett verk förändras av dagarna som går.”
– Gunilla Heilborn
Tid och datum
fredag 27/02
19:00
Dans
Black Box, onumrerad
lördag 28/02
15:00
Dans
Black Box, onumrerad
Medverkande
Idé & regi
Gunilla Heilborn
Text & koreografi
Gunilla Heilborn i samarbete med de medverkande.
På scen
Gunilla Heilborn, Ludvig Daae, Sophie Augot.
Scenrum & kostym
Katarina Wiklund
Ljusdesign
Minna Tikkanen
Musik & ljudbild
Kim Hiorthøy
Bild- & filmprojektioner
Mårten Nilsson
Konstnärligt bollplank
Veronica Hejdelind
Ljudteknik
Jonas Holst
Producent
Johnson & Bergsmark
Tillverkning
Norrlandsoperans verkstäder
Med stöd av
Kulturrådet och Konstnärsnämnden.
Turnerar med
Dansnät Sverige våren 2026.
Samproduktion med
Norrlandsoperan, Dansens Hus,
Kunstencentrum Buda och Dansnät Sverige.
